تعریف سیاست های سهمیه بندی کنکور در 6 ماه آینده / انتقاد از عدم افزایش ظرفیت علوم پزشکی



دبیر کل ستاد جامع نقشه عمومی کشور از مهلت شش ماهه شورا برای تعیین سیاست پذیرش در دانشگاه ها خبر داد و گفت: در این زمینه همکاری خوبی با مجلس و روسای سه کمیته داریم.

به گزارش ایسنا ، دکتر منصور کبانانیان در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد اندازه قطعنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان “سیاست ها و معیارهای سازماندهی ارزیابی و پذیرش داوطلبان تحصیلات عالی (پس از فارغ التحصیلی) در سال 1402” که امروز انجام شد ، با اشاره به اینکه تلاش های نزدیک “مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمام این سال ها در تلاش برای حل مسئله کنکور بوده است” ، گفت. ما می دانستیم که این مشکل باید حل شود. در ابتدا از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای همکار آن از جمله وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگ ، و روسای سه شعبه.

دبیر کمیته راهبری برای اجرای نقشه کلی علمی کشور ادامه داد: در طول این 10 سال تصمیمات با کار کارشناسی به دست آمد و اتفاق نظر وجود داشت که باید آزمون ورودی و پذیرش دانشجو در دانشگاه سازماندهی شود. .

وی همچنین در مورد س questionsالات برخی از دانشجویانی که با این فرمان 1402 وارد دانشگاه شده اند ، گفت: بسیاری از شکایات دانشجویان ، به ویژه کسانی که به عمق تحصیل علاقه مند بودند و معتقد بودند پدیده کنکور سطحی است و وجود ندارد. ربطی به کتاب های درسی ندارد “به ما رسید. چنین شکایاتی زیادی وجود داشت. بر این اساس ، تا 60 درصد مشکلات و مشکلات این حوزه برطرف شده است. من از این دانش آموزان می خواهم که بیشتر بر محتوای درس های کتاب درسی تمرکز کنند.

کبگانیان افزود: معلمان نیز معتقد بودند که دانش آموزان در کلاس درس توجهی ندارند. البته مشکلات به طور کامل حل نمی شوند ، زیرا آینده دانش آموز 12 ساله هنوز در چند ساعت مشخص می شود و در آن زمان کوتاه مشکلات زیادی برای دانش آموزان به وجود می آید و نمی توانند در آزمون قبول شوند.

دبیر کمیته راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر 25 تا 30 روز زمان برگزاری امتحانات نهایی است که با فاصله از همه برگزار می شود. اگر کنکور یک مسابقه چند ساعته است و ارزیابی علمی صحیحی برای پذیرش در دانشگاه نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  بازارگردانی یک صندوق فرابورسی از فردا آغاز می‌شود- اخبار بازار سهام | بورس - اخبار اقتصادی تسنیم

وی افزود: ارزیابی برای پذیرش در دانشگاه باید توصیفی باشد و توسط معلمان انجام شود. امنیت امتحانات نهایی کاملاً رعایت می شود. ما مطمئن شدیم که مدارک امتحان نهایی در طول این دو سال به طور عادلانه تصحیح شده است. گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه ممکن است این عدالت استان به استان و منطقه به منطقه اجرا نشود ، اما به لطف گسترش فضای مجازی ، تعداد اصلاح کنندگان ، مشکل بی توجهی به عدالت حل شده است. این یک ارزیابی توصیفی است و هیچ چیز بالاتر از آن در عدالت آموزشی وجود ندارد. یکی از اهداف ما این بود که اگر جوانان روستایی نتوانند با خواندن همین کتابهای درسی در کنکور عالی شرکت کنند ، در محیط آموزشی دانشگاه به رتبه و جایگاه خوبی برسند.

کابگانیان گفت: “والدین همچنین باید بدانند که درصد زیادی از ارزیابی فرزندانشان از طریق آموزش عمیق انجام می شود و تمرکز فرزندان خود را بر این موضوع افزایش می دهد.”

وی گفت: بر این اساس ، دستگاه های مسئول از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و همچنین سازمان ملی ارزیابی و آموزش و پرورش دو سال فرصت دارند تا این کار را به پایان برسانند. باید زیرساخت های لازم فراهم شود و نقاط ضعف مربوط به امتحانات نهایی برطرف شود. ما از کارکنان آموزش و پرورش در دولت بعدی می خواهیم که زیرساخت ها و ابزارهای لازم را تهیه و توسعه دهند. سرویس های امنیتی و اطلاعاتی نیز موظفند اطمینان حاصل کنند که اطمینان ما در انجام آزمایشات نهایی زیر سوال نمی رود.

دبیر شورای ستاد اجرای طرح جامع علمی کشور برای کنکور نیز گفت: برخی از آنها نگران تعطیلی کارشان بودند اما اینطور نیست. به جای آموزش تکنیک های آزمون ، آنها به کمک و آموزش ما آمده و عمق یادگیری را آموزش می دهند. درصد زیادی از آنها توانایی تغییر عملکرد خود را دارند. علاوه بر این ، این مجموعه ها باید از وزارت آموزش و پرورش مجوز لازم را دریافت کرده و کار خود را بر محتوا و عمق آموزش متمرکز کنند. اگر آنها برای توسعه علمی کشور تلاش می کنند ، نباید بسته شوند و باید از این فرمان پیروی کنند.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه سوپ شیر مخصوص و خوشمزه

وی خاطرنشان کرد: سران سه قوه در این قطعنامه همکاری خوبی داشتند. رئیس جمهور تازه انتخاب شده ، که قبلاً ریاست قوه قضائیه را نیز بر عهده داشت ، در تصویب قطعنامه کمک خوبی کرد. اگرچه این قطعنامه در رسانه ها به صورت سیاسی نشان داده می شود ، اما لازم است تأکید شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد فراملی و فراملی است و این قطعنامه حاصل تأمل در برنامه کلی حوزوی کشور در سال های اخیر است. شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط دولت نیست یا فقط مجلس و قوه قضائیه است. دیدگاه سیاسی در این مورد منطقی نیست.

به گفته وی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 84 روی موضوع کنکور کار می کرد ، اما از آنجا که برخی از این مصوبات به نتیجه نرسیده ، کار چندانی در این زمینه انجام نشده است. در این موارد ، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد بالادستی به کمک نیروها و ارگانهای دیگر می آید. نظارت و گزارش دستگاه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کبگانیان افزود: عمده آموزش عالی و سنجش و قبولی در این قطعنامه گنجانده شده است. بخشی در مورد پذیرش در رشته های پزشکی وجود دارد و هنوز اجماع لازم حاصل نشده است. ممکن است رای گیری صورت گرفته باشد ، اما مسائل مهمی وجود دارد که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی در سال 88 حدود 4650 نفر بود که در سال 1390 با وجود افزایش تعداد تخت های بیمارستانی ، اساتید علوم پزشکی و دانشکده های مرتبط ، میزان پذیرش در این مناطق یکسان بود.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع سهمیه بندی موضوعی است که باید جداگانه توضیح داده شود و در این زمینه به ما شش ماه مهلت داده شده است. برخی از این سهمیه ها عدالت آموزشی را زیر سال می برد. بر این اساس ، سیاست سهمیه بندی باید ظرف شش ماه اجرا شود.

بیشتر بخوانید  جزییاتی از واریز یارانه معیشتی بهمن ماه

دبیر کمیته راهبری اجرای طرح جامع علمی کشور نیز گفت: ممکن است برخی از دانشگاه ها در پذیرش دانشجو سختگیری کرده و دانشجویان خوب را از دست بدهند. به همین دلیل است که ما به دانشگاه ها هشدار می دهیم که از افراط و تفریط مراقب باشند. در عین حال ، برخی اختیارات در پذیرش دانشجو به دانشگاه ها داده می شود. از سوی دیگر ، دانشگاه ها می توانند به طور رسمی تأییدیه های رسمی را تأیید کنند.

دکتر کبگانیان از تغییر ظرفیت پذیرش در حوزه پزشکی طی 23 سال گذشته انتقاد کرد و گفت: ظرفیت پذیرش پزشک حدود 67 نفر است. 4650 نفر وجود داشت که این تعداد در سال 1990 یعنی 23 سال پس از 1967 به همین میزان است. با وجود افزایش تخت های بیمارستانی ، دانشکده ها و معلمان ، ما در ظرفیت گذراندن دوره های پزشکی تغییری ایجاد نکرده ایم و این مشکل باید اصلاح شود.

وی در مورد چگونگی تعیین حد نصاب دانشگاه ها در صورت افزایش ظرفیت سوابق تحصیلی به 60 درصد از سال 1400 ، گفت: دانشگاه ها باید در حوزه خاصی که می پذیرند حد نصاب اعلام کنند و من فقط به دانشگاه ها هشدار می دهم که در افراط و تفریط اقدام کنند. تعیین حد نصاب “آنها مجبور نیستند این کار را انجام دهند ، زیرا اگر سختگیر باشند و مازاد حد نصاب مضر باشد ، می توانند دانش آموزان خوبی را از دست بدهند.

وی افزود: پیشنهاد پذیرش 30 درصدی در رشته های علوم پزشکی از مقطع کارشناسی در شورا مورد موافقت قرار نگرفت ، اما این حق نخبگان کشور در این زمینه است که مایل به ادامه تحصیل هستند. این پیشنهاد تجدید نظر خواهد شد. “

دکتر کبگانیان همچنین از تعیین سهمیه کنکور برای 6 ماه آینده خبر داد و گفت: در مورد سهمیه های کنکور ، این شورا 6 ماه فرصت دارد تا سیاست های خود را در این زمینه تعیین کند. در این زمینه ما با مجلس و روسای سه کمیسیون تعامل داریم. ناعادلانه و برخی به عنوان سهم عادلانه باید توزیع شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید