تعداد مبتلایان به سالک در استان تهران به 48 نفر رسید/ توصیه های مهم برای مقابله با سالک منتشر شد.



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تمامی مراکز بهداشتی درمانی آماده ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سالک هستند، گفت: مراکز بهداشتی درمانی با مبارزه و از بین بردن جوندگان و سگ های آلوده در مقابله با این بیماری

دکتر سهرابی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از دغدغه های حوزه سلامت را کنترل بیماری های واگیر اعلام کرد و خاطرنشان کرد: ورامین یکی از مناطق بومی و اندمیک سالک در کشور است. تهران. در این منطقه گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه حفاظت فردی و رعایت بهداشت را مهم ترین راه پیشگیری از بیماری سالک دانست و استفاده موثر از توری، پماد برای دفع حشرات و برخی داروها را برشمرد و خاطرنشان کرد: مراکز بهداشتی درمانی نیز باید کنترل شوند. و از بین بردن جوندگان و سگ های آلوده گامی در این راستا است.

وی با اشاره به اینکه مخازن انگلی لیشمانیوز توسط سگ ها و جوندگانی مانند موش ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: خاک آلوده به انگل لیشمانیوز باعث بیماری می شود.

وی به ساکنان مناطق بومی سالک توصیه کرد از پشه بند و مواد دافع حشرات در منازل خود استفاده کنند.

سهرابی اشاره می کند ایجاد تیم های بهداشتی برای کنترل بیماری ها و تلاش مراکز بهداشتی برای از بین بردن مخازن آلوده در مناطق بومی وی گفت: از آنجایی که ناقل بیماری سالک است که توسط پشه منتقل می شود، کنترل آن کمی مشکل است، همشهریان در این زمینه دقت لازم را داشته باشند و سایر سازمان ها نیز در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

وی گفت: افراد در صورت زخم های مزمن در قسمت های باز بدن مانند صورت و دست و پا که ناشی از نیش پشه است به ویژه در مناطقی که سالک شیوع دارد حتما باید به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کنند. مورد معاینه قرار گرفته و در صورت لزوم درمان های لازم برای آنها آغاز شود.

بختیاری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین نیز گفت: سالک سال هاست که در منطقه جنوب ورامین و بخشداری جوادآباد و روستاهای کله بلند، محمدآباد، حصار بالا و حصارگلی بومی است.

بیشتر بخوانید  مطالبات و تذکرات رئیس جمهور خطاب به مدیران ارشد قوه مجریه

به گفته وی، تعداد مبتلایان به سالک نسبت به دو سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. در سال 1377، 44 مورد و در سال 1378، 33 بیمار در این منطقه شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.. در سال جاری تاکنون 48 مورد شناسایی و درمان شده است که هیچ یک از این بیماران عواقب جبران ناپذیری از سالک نداشته اند.

دکتر بهتیاری خاطرنشان کرد: مخزن سالک در منطقه جنوب ورامین توسط جوندگانی که در زمین های کشاورزی و پسته کاری این مناطق زندگی می کنند ذکر شده است.

به گفته وی، این منطقه کشاورزی دارای وسعت بسیار وسیعی است که به دلیل تجمع کودهای کشاورزی، تخلیه فاضلاب، دفن نخاله های سازمانی که همگی زیر نظر پزشک مرکز بهداشت زیستگاه مناسبی برای ماسه سنگ ها محسوب می شود. مرکز خدمات محمدآباد. ایستگاه ها

دکتر بهتیاری، آموزش و اطلاع رسانی به مردم را یکی از مهمترین راهکارهای کنترل و پیشگیری از بیماری سالک و اقدامات انجام شده در این زمینه برای کنترل و پایش وضعیت زمین، تدوین طرح امحای جوندگان، چهره به چهره دانستند. آموزش کارفرمایان باغ پسته توسط پزشکان و بهورزان، ارائه جزوات آموزشی به افراد، غربالگری و شناسایی موارد در روستاها.

وی حضور کارگران فصلی و مهاجر در این منطقه را یکی از چالش های کنترل بیماری و ارائه آموزش های لازم به این افراد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با وجود این، آموزش ها به طور منظم در این کشورهای عظیم برگزار می شود.

دکتر بهتیاری تاکید کرد: در مناطق بومی بیماری به دلیل انتقال نیش پشه، ساکنین می توانند با حفاظت فردی و استفاده از پشه، تور و حشره کش از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته در تلاش برای کنترل و پیشگیری از بیماری های عروق کرونر قلب و واکسیناسیون در شبکه بهداشت و درمان ورامین، سایر اقدامات و مراقبت های روتین بهداشتی متوقف نشده است.

بیشتر بخوانید  مدیرعامل بانک رفاه کارگران: بهداشت یکی از افتخارات بانک رفاه است - اخبار بازار تسنیم

دکتر بهتیاری با بیان اقدامات لازم برای مبارزه با بیماری سالک در منطقه ورامین گفت: سعی شد علاوه بر اقدامات پیشگیرانه و کنترلی، آموزش همگانی و امحای جوندگان به گونه ای برنامه ریزی شود که در سال آینده تعداد مبتلایان کاهش یابد.

او اضافه کرد: این بیماری در صورتی قابل درمان است که به موقع تشخیص داده شود و داروهای لازم برای درمان سالک به صورت رایگان در شبکه های بهداشت به بیماران ارائه شود.

دکتر بهتیاری خاطرنشان کرد که در نوع روستایی دوره نهفتگی لیشمانیوز 8-2 هفته است گفت: از گزش پشه آلوده تا ظهور بیماری به شکل زخم دو تا هشت هفته طول می کشد که در درمان به موقع بیمار به پزشک بسیار موثر است.

وی خاطرنشان کرد: پس از اعزام به CPC، مظنون به آزمایشگاه مرکزی اعزام و آزمایشات لازم به صورت رایگان انجام می شود. در صورت تشخیص بیماری، درمان شروع می شود و پس از دو تا سه ماه بیماری به طور کامل بهبود می یابد.

به گفته دکتر بهتیاری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع مهم است. زیرا در صورت عدم درمان به موقع، زخم عمیق و گسترده می شود و جای زخم یا اسکار برای همیشه روی پوست بیمار باقی می ماند.

وی با اشاره به نحوه شناسایی بیماران مبتلا به لیشمانیوز گفت: بیماران به دو صورت فعال و غیرفعال شناسایی می شوند. ابتدا همکاران مراکز بهداشتی درمانی روستایی و بهورزان به صورت حضوری و درب منزل افراد بومی را معاینه می کنند و طی این فرآیند به افراد آموزش های لازم داده می شود. در مرحله بعد پس از آموزش افراد در صورت مشاهده علائم و نشانه های بیماری به مراکز بهداشتی درمانی ارجاع داده می شوند.

دکتر علی لک – فوق تخصص بیماریهای عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیلیشمانیوز یک بیماری مسری است که در اثر گزش پشه خاکی آلوده ایجاد می شود.

به گفته وی، سالک به دو صورت پوستی و احشایی است که در انگل های لیشمانیوز در احشای احشایی و انگل های پوستی در نوع پوست ایجاد می شود که باعث ایجاد زخم مزمن در نوع پوست می شود که معمولاً به آن زخم می گویند. به آنها سالک می گویند.

بیشتر بخوانید  منتظر مذاکرات نمانده‌ایم/ امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرار داد داخلی و خارجی میادین مشترک

دکتر لاک راه انتقال لیشمانیوز به انسان را از طریق نیش ماسه زارهای آلوده و سگ و جوندگان مخزن بیماری عنوان کرد.

این متخصص عفونی در خصوص علائم این بیماری گفت: پس از گزش پشه آلوده در ناحیه نیش، جوش یا پاپول خارش دار در فرد ظاهر می شود که به تدریج بزرگ شده و زخمی می شود. زخم آتشفشانی می شود و دارای حاشیه فعال همراه با ترشح است.

وی گفت: زخم لیشمانیوز نیاز به درمان اختصاصی از طریق تزریق مکرر زیر جلدی دارد. اگر تشخیص داده نشود، زخم عمیق می‌شود و باعث انسداد رگ‌های خونی می‌شود و جای زخم یا اسکار روی پوست باقی می‌ماند. اگر بیمار به موقع به پزشک مراجعه کند، می توان زخم را با تزریق موضعی درمان کرد.

وی با اشاره به وجود بیماری سالک در برخی از مناطق ایران، یادآور شد: بیماری سالک در برخی مناطق و استان های کشور بومی است و در مناطقی مانند اصفهان شیوع بیشتری دارد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر لک رعایت بهداشت عمومی و حفاظت فردی را از راهکارهای پیشگیری از شیوع این بیماری برشمرد و گفت: از بین بردن سگ های آلوده، نظارت بر بهداشت عمومی، جمع آوری زباله در مناطق شهری و روستایی، شستشوی منظم سطل های زباله و تخریب مخازن بیماری، لیشمانیوز را ریشه کن می کند.

این معلم دانشگاه سخنان خود را با این توصیه خاتمه داد: انتقال سالک از طریق نیش پشه منتقل می شود و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. بنابراین نظارت بر بهداشت عمومی و مراجعه به موقع به پزشک و استفاده از پشه بند و توری در منازل و راه های دفع پشه بهترین راه مقابله با این بیماری در مناطق بومی است.

دیدگاهتان را بنویسید