تعداد سرقت ها در ایران بیش از چهار برابر شده است!



به گزارش سلام نو، روزنامه شرق نوشت: تعداد سرقت ها در ایران از مرز یک میلیون نفر در سال می گذرد در حالی که حدود 15 سال پیش تعداد سرقت ها تنها حدود یازده مورد از میزان فعلی بود.

در پنج سال گذشته میزان سرقت در ایران بیش از چهار برابر شده است. بر اساس داده های مرکز آمار ایران، تعداد سرقت ها در سال 95 حدود 343 هزار و 425 فقره بوده که بر اساس اعلام سازمان امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، این رقم در سال گذشته به حدود یک میلیون و 400 هزار فقره سرقت رسیده است.

به نظر می رسد افزایش سرقت در ایران ارتباط قابل توجهی با افزایش تورم داشته باشد. بنابراین در دوره پنج ساله 1395 تا 1400 نرخ تورم سالانه حدود 4.4 برابر شده است.

این در حالی است که سازمان زندان های ایران اعلام کرده بود که حدود 68 درصد از زندانیان ایرانی به اتهام مواد مخدر و سرقت در زندان هستند و پلیس آگاهی تهران بزرگ پیش از این اعلام کرده بود که نیمی از سارقان ایرانی برای اولین بار سارق هستند.

همچنین گزارش های متعددی از سرقت شیرهای فاضلاب، پایه های فلزی عابر پیاده، علائم راهنمایی و رانندگی، خطوط برق و کابل های مخابراتی در ماه های اخیر منتشر شده است.

تورم آماده به کار

افزایش تورم در ایران مدت هاست که در حالت هشدار قرار دارد. ایران در حال حاضر یکی از 10 کشور جهان با بالاترین نرخ تورم و یکی از هشت کشور دارای بالاترین نرخ فلاکت در جهان است.

دولت ایران می گوید تلاش می کند تورم بالا را مهار کند، اما تاکنون موفقیتی نداشته است و مرکز آمار ایران اخیراً گزارش هشدار تورم را در ژوئن امسال منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه افزایش چشمگیری داشته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد در صورتی که نرخ تورم ماهانه از 1.5 درصد فراتر رود، وضعیت نگران کننده است و هم اکنون گزارش مرکز آمار نشان می دهد که تورم خرداد 1401 نسبت به اردیبهشت امسال حدود 12 افزایش یافته است. 2 درصد و رشد ماهانه تورم مواد غذایی 25.9 درصد بوده است.

بیشتر بخوانید  حضور مردم سکه در مراسم تشییع «مهسا امینی» + فیلم

نرخ رشد ماهانه تورم برخی اقلام خوراکی از جمله نفت تا حدود 200 درصد ثبت شد.

گزارش مرکز آمار ایران در حالی منتشر می شود که در 25 سال گذشته متوسط ​​رشد ماهانه نرخ تورم بین صفر تا چهار درصد و در بدترین حالت حدود هفت درصد بوده است.

سرقت در ایران چهار برابر شد

اکنون به نظر می رسد که شرایط سخت اقتصادی منجر به افزایش سرقت ها در ایران شده است. پیش از این در سال 1378 علیرضا لطفی، رئیس وقت پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت و گو با ایلنا، 50 درصد سرقت های ایرانی را سرقت های اولیه دانسته بود و به عبارتی سارقان برای اولین بار اقدام به سرقت کردند.

وی تاکید کرد که شرایط اقتصادی در افزایش سرقت ها تاثیرگذار بوده و گفتن اینکه شرایط اقتصادی بر میزان جرم و جنایت تاثیری ندارد “بیهوده” است.

اکنون گزارش های آماری نشان می دهد که بین افزایش تورم و تعداد سرقت ها در ایران رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در سال 95 تک رقمی و 9 درصد بوده و مرکز آمار ایران نرخ تورم سال 1400 را 40.2 درصد برآورد کرده است. یعنی در یک بازه زمانی پنج ساله، نرخ تورم حدود 4.4 برابر و نرخ سرقت در این مدت حدود چهار برابر افزایش یافته است.

سالنامه آماری مرکز آمار ایران تعداد سرقت ها در سال 95 را حدود 343 هزار و 425 فقره عنوان کرده است که این رقم در سال گذشته بر اساس اطلاعات قوه قضائیه به حدود یک میلیون و 400 هزار مورد رسیده است.

پانزده سال پیش، دزدی ها یازدهمین شماره امروز بودند

تعداد سرقت ها در ایران از مرز یک میلیون نفر در سال گذشته است، در حالی که 15 سال پیش تعداد سرقت ها تنها حدود یازده مورد از میزان فعلی بود.

بیشتر بخوانید  صدور حکم برای قاتل دو دانش آموز مشهدی / جزئیات

بر اساس سالنامه آماری مرکز آمار ایران، تعداد سرقت ها در سال 85 حدود 130 هزار و 495 فقره بوده است که این رقم در دهه یعنی تا سال 95 به 343 هزار و 425 مورد رسیده است.

به این ترتیب تعداد سرقت ها در یک دهه یعنی بین سال های 85 تا 95 حدود 2.6 برابر شد اما در سال های بعد تعداد سرقت ها به شدت رشد کرد.

رضا مسعودی فر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در گفت وگو با تسنیم، تعداد سرقت ها را در سال گذشته به یک میلیون و 400 هزار نفر رساند. این بدان معناست که تنها طی پنج سال، از سال 1995 تا 1400، تعداد سرقت ها بیش از چهار برابر شده است.

سرقت های کوچک در بالا

دزدی خرد در رأس اکثر دزدی ها در ایران قرار دارد. دزدی هایی که حالا به شیر فاضلاب و کابل برق رسیده است.

فعالان بازار فلزات می گویند هر کیلوگرم سیم برق تنها حدود 200 تا 300 هزار تومان از سارقان قیمت دارد اما بسیاری از سارقان بدون توجه به خطر برق گرفتگی و مرگ، به همان مبلغ ناچیز سرقت می کنند.

اگر در گوگل فارسی سرچ کنید با خبرهای زیادی مواجه می شوید که حاکی از برق گرفتگی و فوت سارقان سیم برق است. با این حال، به نظر می رسد انگیزه های اقتصادی باعث افزایش سرقت های کوچک شده است.

گزارش سالنامه آماری ایران نشان می دهد که بیشترین سرقت ها در ایران مربوط به سرقت تجهیزات خودرو است و البته بر اساس این گزارش میزان سرقت های خرد به شدت افزایش یافته است به طوری که بین 85 تا 97 سرقت از اماکن شخصی افزایش یافته است. حدود 20 برابر

بر اساس این گزارش، از سال 85 تا 97 یعنی در 12 سال، سرقت از اماکن شخصی تقریبا 20 برابر، سرقت احشام و احشام 7.6 برابر و سرقت لوازم خودرو 6.4 برابر شده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که سرقت خودرو 5.2 برابر، سرقت منزل 4.4 برابر، سرقت دولتی حدود 3.6 برابر و سرقت مغازه سه برابر افزایش یافته است. سرقت موتورسیکلت نیز 1.7 برابر شد.

بیشتر بخوانید  تصاویری تلخ از کشف جسد پسر شش ساله در میرجاوه / مفقود شده + عکس

ذکر این نکته ضروری است که در میان اخبار سرقت، گزارش هایی مبنی بر سرقت با هدف تامین مالی مهاجرت از ایران نیز وجود دارد.

55 میلیارد تومان تجهیزات شهری تهران به سرقت رفت

افزایش سرقت از باغات و افزایش سرقت اثاثیه شهری نیز آخرین اخباری است که این روزها در حال بازتاب است.

اتحادیه میوه فروشان اخیرا در تحلیلی از بازار گزارش داده است که آمار سرقت از باغات افزایش یافته و سارقان اغلب میوه را با قیمت ارزان تر و کامیون ها در کنار جاده می فروشند.

همچنین به نقل از ایسنا، شهرداری تهران از سرقت حدود 55 میلیارد تومانی تجهیزات ترافیکی پایتخت در سال گذشته خبر داد. از نرده ها و تابلوهای راهنما گرفته تا دوربین ها، نرده های پله های عابر پیاده و لوازم الکترونیکی ایستگاه اتوبوس از اثاثیه شهری به سرقت رفته است.

همچنین زمستان سال گذشته سرقت عجیب پایه پل فلزی چیتگر باعث شد تا بیش از 20 روز قطعه بزرگراه شهید همدانی بسته شود تا پل آسیب دیده خطری برای شهروندان نداشته باشد.

افزایش دزدی های کوچک مانند کیف و گوشی موبایل اکنون دغدغه بسیاری از ایرانیان است. جرایمی که اغلب به صورت خشونت آمیز انجام می شود و باعث وحشت شهروندان می شود.

در این میان، تعداد زندانیان محکوم به مواد مخدر و سرقت در ایران قابل توجه است و فرضیه تأثیر شرایط اقتصادی بر وقوع جرم قوت می گیرد.

ایرنا 24 خرداد گزارش داد که اصغر جهانگیر، رئیس سابق سازمان زندان ها و امنیت و تربیت ایران در مراسم تودیع این سازمان گفت: 38 درصد از زندانیان ایرانی به دلیل مواد مخدر و 30 درصد به دلیل سرقت در زندان هستند.

لازم به ذکر است که ۶۸ درصد از زندانیان ایرانی به اتهام مواد مخدر و سرقت در زندان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید