تعداد زندانیان ایران از میانگین جهانی بیشتر است/ 60 درصد جمعیت زندانیان متاهل هستند



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس سازمان زندان ها گفت: ضبط الکترونیکی شرکت دانش بنیان را تولید می کنیم و اکنون به تولید انبوه رسیده ایم.

غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با حضور در برنامه خط اول کار زندان در دوران تحول در خصوص فعالیت های سازمان زندان های کشور در تامین و تربیت گفت: سازمان زندان ها یک سازمان چندگانه است. سیستم؛ از یک سو سازمانی است که تنها متولی اجرای احکام زندان های کشور است و به همین دلیل به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه دادگستری شناخته می شود زیرا از هر جهت مجری دستورات قضایی است. .

وی ادامه داد: از سوی دیگر جرم شناسان اهدافی را برای اعمال و اجرای مجازات حبس می دانستند، یکی از اهداف حبس مجازات مرتکب، هدف دیگر مجازات را شفای بزه دیدگان می دانستند. فردی که قربانی یک جنایت شده است با دیدن اینکه مرتکب به زندان فرستاده شده یا مجازات شده است، آسوده خاطر می شود.

مهم ترین هدف مجازات، حبس، اصلاح و تربیت است

رئیس سازمان زندان ها افزود: همچنین از نظر جرم شناسان، آموختن از دیگران نوعی هدف مجازات محسوب می شود، اما مهم ترین هدفی که جرم شناسان برای صدور حکم زندان در نظر گرفته اند، بحث اصلاح و تربیت است، یعنی. ، فردی را که او را در مسیر اصلاح و تربیت قرار می دهد مجازات می کنیم، بنابراین وجه دیگری از تشکیلات را می توان جنبه فرهنگی، آموزشی و تربیتی دانست.

محمدی گفت: ما مجرمان را پشت دیوارهای بلند نگه می داریم، بنابراین باید نظم و امنیت را در زندان ها برقرار کنیم، یعنی اقدامات زندان، فرهنگی، اصلاحی و تربیتی در سایه اقدامات انتظامی و امنیتی انجام می شود، لذا این سازمان و سازمان سه بعدی است. صدور حکم حبس از یک سو با توجه به ماهیت کار قضایی انجام می شود، از سوی دیگر تربیتی، فرهنگی، اصلاحی، تربیتی و درمانی محسوب می شود و از سوی دیگر این اقدامات در سایه اقدامات انضباطی و اقدامات امنیتی

وی ادامه داد: از منظر دیگر ما با زندانیان در زندان ها سروکار داریم و تمرکزمان باید روی بعد انسانی باشد بنابراین کار اصلی ما مدیریت روابط انسانی است. وقتی روی بعد انسانی تمرکز می کنیم، تحقق این اصل ضروری است. می طلبد که ما به حقوق زندانیان، کرامت و کرامت انسانی زندانیان احترام بگذاریم.

رئیس سازمان زندان ها خاطرنشان کرد: توجه به بعد انسانی که البته در چارچوب موازین دینی، موازین اخلاقی و مقررات صورت می گیرد، نکته ای است که به آن پرداختیم.

بیشتر بخوانید  ۲۵ هزار دوز واکسن روسی وارد کشور شد -

محمدی تصریح کرد: نکته ای که در ابتدا به آن اشاره کردم این است که دیدگاه ما انسانی و نشأت گرفته از آموزه های دینی ماست، زیرا امام خمینی (ره) در دیدار با زندانبانان به این نکته اشاره کردند که با زندانیان، هر کس رفتاری انسانی و اسلامی داشته باشد. از سوی دیگر مقام معظم رهبری نیز خاطرنشان کردند که زندان ها باید به مدرسه عمل خیر تبدیل شود.

وی افزود: معتقدیم اگر بخواهیم به کار اصلاحی بپردازیم بهترین بستر برای اجرای کار اصلاحی، حرفه آموزی و به کارگیری محکومان است.

مدیر سازمان زندان ها تصریح کرد: البته در کنار حرفه آموزی و اشتغال محکومان، فعالیت های فرهنگی مختلفی را در زندان ها انجام می دهیم، اما بر بحث توسعه کمی و کیفی اشتغال تمرکز کردیم که به آن نیز توجه ویژه ای می شود. در سند تحول قضایی.» نام برنامه اولویت اول ما در سال 1401 منتشر شد.

محمدی گفت: در ابتدای سال 10 برنامه را با توجه به شعار سال به همکاران اعلام کردیم و مهم این است که توسعه کمی و کیفی اشتغال می تواند بهترین مولفه برای قرار دادن زندانیان در مسیر ترمیم باشد. و آموزش و پرورش.”

او می گوید: «حرفه آموزی نسبت به اشتغال مزیت دارد، اما گروهی از زندانیان هستند که وقتی به زندان می آیند، حرفه ای ندارند.

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به اینکه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرارداد بلندمدت آموزش محکومان داریم، گفت: زندان در زمینه های مختلف به زندانیان آموزش حرفه ای می دهد و برای آن گواهی صادر می شود. ” گروهی از زندانیان. او نمی تواند مهر زندان داشته باشد. تا زمانی که محکوم در زندان است به دلیل آموختن حرفه می تواند کار کند و تا زمانی که از زندان آزاد می شود به دلیل گواهینامه و حرفه ای که آموخته می تواند کار کند.

سازوکار پارلمانی برای گسترش اشتغال زندانیان در سال 1401

محمدی بیان کرد: اتفاق بسیار بزرگی در قانون بودجه از سال 1401 رخ داد و آن این است که مجلس شورای اسلامی با سود و کارمزد بسیار پایین 500 میلیارد تومان برای توسعه اشتغال زندانیان سود قابل توجهی در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این تسهیلات به بانک های عملیاتی ابلاغ شده تا زندانیان از این تسهیلات برخوردار شوند و بستر بسیار خوبی برای توسعه اشتغال در زندان و خارج از زندان است.

رئیس سازمان زندان ها افزود: دومین اقدام مجلس این بود که کسانی که قصد سرمایه گذاری در زندان ها برای به کارگیری زندانیان را دارند از مالیات بر درآمد معاف شوند.

بیشتر بخوانید  صادرات ۷هزار و ۷۳ میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان

محمدی خاطرنشان کرد: این دو مشوق بستر بسیار خوبی برای توسعه اشتغال در زندان ها است.

هدف سازمان زندان ها افزایش 50 درصدی اشتغال زندانیان تا پایان سال است

وی یادآور شد: در ابتدای سال یکی از استان ها را نمونه ایجاد اشتغال حداکثری در آن استان دانستیم و در عین حال به همه استان ها اعلام کردیم که امسال در راستای تحقق شعار سال و داده شده اهمیت توسعه اشتغال، افزایش 20 درصدی اشتغال زندانیان در کشور را خواهیم داشت که شاخصی برای ارزیابی عملکرد مدیران و همکاران ما در سراسر کشور محسوب می شود. .

رئیس سازمان زندان ها افزود: این رشد باید در نیمه اول سال (پایان شهریور) به 30 درصد برسد و در پایان سال حداقل 50 درصد رشد اشتغال در زندان های خود داشته باشیم.

60 درصد زندانیان متاهل هستند

محمدی در خصوص تعداد زندانیان متاهل شاغل در زندان ها و نگرش سازمان زندان ها نسبت به این افراد گفت: تلاش ما بر کاهش بیکاری در زندان هاست و در حال حاضر حدود 60 درصد و درصد کمی از زندانیان ما متاهل هستند و مابقی. مجرد هستند.” یا افرادی هستند که طلاق گرفته اند یا همسرشان فوت کرده است.

وی ادامه داد: اشتغال افراد متاهل را در اولویت قرار داده ایم تا قبل از درآمدی که در زندان تحصیل می کنند به نفع خانواده باشند.

تراکم جمعیت کیفری در حد مطلوب نیست

رئیس سازمان زندان ها در بخش دوم این گفتگو درباره وضعیت فعلی زندان های کشور گفت: به طور کلی تراکم کیفی در زندان های کشور مطلوب نیست زیرا با افزایش تراکم زندان ها مواجه هستیم. ” جمعیت کیفری جمعیت کیفری تایید شده است.

محمدی افزود: اگر با تراکم جمعیت کیفری مواجه نبودیم، بالاترین سطح تصمیم گیری در نظام که مجمع تشخیص مصلحت نظام است، سیاست های مربوط به کاهش جمعیت کیفری در زندان ها را تصویب می کرد. همچنین اگر در سند تحول با این تراکم مواجه نبودیم.» قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی نکرد.

وی گفت: «ما با تمرکز جمعیت کیفری در همه زندان ها مواجه نیستیم. گروه دوم از زندان‌های ما، که نوعاً زندان‌های قدیمی در داخل شهرها هستند و نمی‌توانستیم توسعه غیرنظامی در اطراف آن‌ها انجام دهیم، در ظرفی نمی‌مانند.

رئیس سازمان زندان ها با اعلام اینکه جمعیت کیفری ما از کل جمعیت کشور بیشتر است، افزود: در جمهوری اسلامی ایران بالاتر از میانگین جهانی زندانی در زندان های کشور داریم.

محمدی افزود: در سال های اخیر اقدامات بسیار موثری برای توسعه فضای فیزیکی انجام شده است که منجر به بهبود چشمگیر وضعیت زندان های ما از نظر توسعه فضای فیزیکی نسبت به دو دهه گذشته شده است، هرچند که هنوز به سطح مطلوب نرسیده است.» ما در حال تماشا هستیم.

بیشتر بخوانید  نقد و بررسی فیلم ابر

وی افزود: توسعه فضاهای فیزیکی بخشی از کار است، اما اگر بودجه زیادی برای ما در نظر بگیرند و فرصت توسعه فضاهای فیزیکی را داشته باشیم، درصدد هستیم که جمعیت زندانیان را فی نفسه کاهش دهیم.

رئیس سازمان زندان ها ادامه داد: در این راستا قانونگذار از سال 1392 بحث جایگزین های زندان را در قانون مجازات اسلامی پیش بینی کرد و اکنون بحث استفاده از اتصالات الکترونیکی مطرح است.

محمدی با تاکید بر اینکه با استفاده از فناوری های نوین و فناوری روز می توانیم یک زندان مجازی ایجاد کنیم، گفت: زندان و زندان چیزی جز محدود کردن فرد نیست، بنابراین زندان موضوعیت ندارد و آنچه مطرح است زندان و محدودیت است. ما می توانیم این محدودیت را با استفاده از ابزارهای جدید ایجاد کنیم و عملا چرا این کار را نکنیم.

وی ادامه داد: استفاده از ارتباطات الکترونیکی در راستای استفاده از سامانه های الکترونیکی است تا برخی از محکومان و زندانیان دارای حق (زندانیان جرائم خفیف و زندانیانی که حضور آنها در جامعه مخل نظم و امنیت نباشد) از این حقوق برخوردار شوند. امتیازات .

تولید انبوه کلاسورهای الکترونیکی دانش بنیان/ در سه ماهه اخیر استفاده از کلاسورهای الکترونیکی نسبت به گذشته دو برابر شده است.

رئیس سازمان زندان ها با اعلام اینکه در حال حاضر در حال تولید اتصالات الکترونیکی شرکت دانش بنیان در کشور هستیم و به تولید انبوه رسیده ایم، گفت: در سه ماهه اخیر استفاده از اتصالات الکترونیکی نسبت به گذشته دو برابر شده است.

محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه به تولید انبوه لینک الکترونیکی رسیده ایم، خوب است همکاران قضایی از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرند تا تمامی زندانیان دارای حق لینک الکترونیک تحت پوشش قرار گیرند.

ما برای زندانیان خاص حقوق خاصی قائل نیستیم

وی در بخش دوم این گفت و گو با تاکید بر اینکه در زندان ها برای هیچ فردی حقوق و امتیاز قائل نشدیم، گفت: در همین راستا سال گذشته بخشنامه ای به همکاران زندان های سراسر کشور ابلاغ شد تا شرایط مشابه

رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه شرایط و ویژگی های خاص زندانیان خاص را در نظر نمی گیریم، گفت: ما بر زندان ها نظارت داریم و دستگاه های نظارتی نیز بر کار ما نظارت دارند و می توانند بررسی کنند که آیا کاری که در زندان انجام می دهیم فراتر از موضوع طبقه بندی است یا خیر. زندانیان.” در زندان ها

دیدگاهتان را بنویسید