تصویری تکان‌دهنده از مادر مهسا امینی در قبر دخترش



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: عکسی از مراسم تشییع پیکر مهسا امینی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که حضور مادر مهسا بر سر مزار دخترش را نشان می دهد.

مهسا امینی

به گزارش فرارو، شامگاه سه شنبه ماموران گشت ارشاد «مهسا امینی» را در بزرگراه شهید حقانی به همراه ترابری که در محل حضور داشت دستگیر کردند. مأموران برادرش را «کیارش» صدا می‌زنند، مهسا را ​​برای یک ساعت توجیه و آموزش به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان ویزار می‌برند، اما دو ساعت بعد کیارش آمبولانسی را می‌بیند که ویزار را به همراه خواهرش در کما می‌رود.

در روزهای گذشته اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داد با واکنش طیف وسیعی از شخصیت های سیاسی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی مواجه شد. ماجرای این دختر 22 ساله سکازی نیز مورد بحث گسترده کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. در چنین شرایطی اکنون این سوال مطرح می شود که این رویداد چه پیامدهای اجتماعی می تواند به همراه داشته باشد و این اتفاق تا چه اندازه می تواند به اعتماد عمومی آسیب برساند؟

فرارو برای پیگیری هر چه بیشتر عواقب و گستردگی ماجرای «مهسا امینی» با عباس عبدی، فعال سیاسی گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید:

داستان «مهسا آمنه» محصول تناقضات نگارش قانون است

عباس عبدی در ابتدای سخنان خود در خصوص حادثه مهسا امینی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت سلامت این دختر 22 ساله تاکید کرد: این گونه حوادث محصول تناقضاتی است که در ایران وجود دارد. ” قانون نویسی این سیاست را بر اساس «شریعت» نوشتند، اما توجهی ندارند که آیا هر گزاره شرعی از نظر قانونی لازم الاجرا است یا خیر. مثلاً وجوب نماز باید در قانون لحاظ شود یا نیازی به اجبار شرعی نیست؟ مهم این است که تصوری که از شریعت دارند و آن را اجرا می کنند، مطابق با خواست عمومی مردم است؟ بخشی از جامعه این تفسیر رسمی از شرع را قبول ندارند; البته این برداشت لزوماً به معنای مخالفت با ارزش های دینی نیست. جامعه به ارزش های دینی توجه می کند، اما نه بر اساس الگوی رسمی. وقتی بخش قابل توجهی از جامعه این نگرش را نپذیرند، طبیعی است که قانون را درونی نکرده و از آن بیگانه می شوند.

بیشتر بخوانید  خبر خوش برای بازنشستگان| این بازنشستگان حقوق بیشتری می گیرند

وی افزود: اساساً نیت و هدف مردم از رعایت نکردن قانون حجاب خلاف قانون نیست، اما جامعه به دلیل اینکه این تصور را برخلاف اعتقادات خود می بیند، از انجام آن خودداری می کند. در واقع، از یک طرف، این شرکت نمی خواهد مجموعه ای رسمی از کاورها ایجاد کند. از سوی دیگر نهادهای رسمی قصد دارند به زور آن را اجرا کنند. در چنین شرایطی تنش بین دولت و مردم به وجود می آید. به دلیل بی اثر بودن ماهوی این قانون، امکان اجرای آن وجود ندارد. از زمان نگارش این قانون تاکنون بر اساس متن قانون اجرا نشده است. این امر باعث افزایش تنش بین مردم و دولت در این زمینه شده است.

اگر بحث حجاب جرم است نیاز به راهنمایی ندارد

این فعال سیاسی در قسمت دوم سخنان خود در پاسخ به این سوال که حادثه مهسا تا چه اندازه نشان دهنده نادرست بودن طرح گشت ارشاد است، گفت: اساساً باید پرسید که منظور از گشت ارشاد چیست و معنی دقیق تر ارشاد؟ اگر رفتار خلاف قانون پوشش اعمال مجرمانه باشد، نیازی به دستورالعمل نیست. آیا آنها متهم را برای جنایات رهبری مانند دزدی یا قتل می برند؟ پس چرا دستور حجاب دادند؟ اگر بحث این است که بحث حجاب جرم نیست، بلکه یک مسئله اخلاقی است، بعضی ها روایتی متفاوت از اخلاق حجاب رسمی دارند و هیچکس حق ندارد مشمول آن شود. اما اگر سوال از الزامات قانونی باشد، دستورالعمل بی معنی است و باید مجرم دستگیر و طبق قانون مجازات شود. اما چرا این کار را نمی کنند؟ دلیلش هم این است که نمی‌توان همه زنانی را که قانون حجاب را رعایت نمی‌کنند، مجازات کرد. آنها بیش از نیمی از زنان کشور هستند. به همین دلیل او را «ارشاد» خطاب کردند. چنین طرحی ربطی به تعهدات قانونی پلیس ندارد. نیروهای میدانی توانایی رهبری را ندارند، چون نیروهای پلیس هستند. این طرح از ابتدا شکست خورد و در آینده موارد دیگری مانند حادثه مهسا وجود خواهد داشت. هر چه زودتر از ادامه این طرح جلوگیری شود، آسیب کمتری به جامعه و دولت وارد خواهد شد.»

بیشتر بخوانید  هشدار به سردفتران؛ خودداری از تنظیم وکالتنامه خودرو مساوی با محکومیت کیفری!

اتفاقی که برای «مهسا امینی» افتاد خشم عمومی را تشدید می کند

عبدی در ادامه به اثرات و پیامدهای روانی اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داد بر جامعه پرداخت و با اشاره به اینکه این حادثه خشم عمومی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: هر روز افراد زیادی به دلایل مختلف طبیعی از جمله تصادفات و … جان خود را از دست می دهند اما جان خود را از دست می دهند. جامعه پیگیر مرگ آنها نیست، اما پذیرفتن اینکه دختری 22 ساله به همراه خانواده برای مسافرت و مهمانی به تهران آمده و با سرنوشت مهسا مواجه شده است، برای افکار عمومی مطلقا غیر قابل قبول است. او هم دختر ماست. بنابراین چنین اتفاقی پیامدهای بسیار منفی بر روان جمعی شهروندان ایرانی خواهد داشت، اما کسی نیست که حداقل مسئولیت را داشته باشد.»

دولت قصد عقب نشینی ندارد و قادر به اجرای قانون حجاب نیست

این فعال سیاسی اصلاح طلب در قسمت پایانی بیانیه خود به فرارو گفت: طرح گشت ارشاد اساساً برنامه دولت نیست، شکاف بین دولت و مردم است. این طرح نتیجه شکاف بین قانون و خلاف میل دولت و مردم است. بنابراین می توان آن را شکاف بین حاکمیت و قانون نامید. متأسفانه این شکاف هر لحظه بیشتر می شود و دولت تاکنون نشان داده است که نه می خواهد عقب نشینی کند و نه توان اجرای آن را دارد. و این بدترین وضعیت در مدیریت است».


بیشتر بخوانید  کرملین: روسیه با برخی از مفاد توافق نامه ایالات متحده و آلمان مخالف است - اخبار اروپا - اخبار بین المللی تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید