تصور غلط در مورد تیراندازی و پیامدهای امنیتی و اجتماعی آن در خوزستان


به گزارش فارس توسط اهواز ، عادی سازی سنت غلط استفاده از سلاح گرم در عروسی ها و مجالس عزاداری به معضلی جدی در مناطق شهری و به ویژه روستایی استان تبدیل شده و بعضاً به حوادث تلخ و خونین منجر شده است.

صدای گاه به گاه تیراندازی با سلاح های شکاری و شکاری در ساعات پایانی شب و حتی در طول روز بر امنیت شهر تأثیر می گذارد و نگرانی شهروندان را به دلیل احساس ناامنی افزایش می دهد.

اما این تیراندازی ها فقط عروسی و عزاداری نیست و غالباً درگیری های خانوادگی و قبایل مسلحانه بین طرفین درگیری به تهدیدی واقعی برای امنیت روانی و اجتماعی جامعه تبدیل می شوند تا جایی که تکرار آنها در برخی مناطق باعث مهاجرت برخی از ساکنان می شود. از شهر و او میهن شما می شود.

پیامدهای حضور سلاح در جامعه

آسیب شناسی دسترسی آسان به سلاح عواقب مسلح شدن و استفاده از سلاح را فقط برای کشتن و مجروح حضور برخی افراد در عروسی ها و عزاداری ها منجر نشده و در موارد نادر امنیت ملی ما را تهدید کرده است.

به عنوان مثال ، در سال 1996 ، درگیری بین دو قبیله در روستای پاتک جلالی در منطقه میداود در باغملک در مدت زمان کوتاهی چنان شدید شد که منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر از مردم محلی شد و از گسترش درگیری جلوگیری کرد. وزارت کشور او وارد آن شد.

در جریان حمله تروریستی سال 1997 در اهواز ، در حالی که یک تیم چهار نفره تروریستی موفق به کشتن 25 نفر و زخمی شدن 69 نظامی و غیرنظامی در رژه نیروهای مسلح شدند ، این افراد مدتهاست به انواع سلاح ها مجهز شده اند. مهماتی که این عمل تروریستی را انجام داده است.

بیشتر بخوانید  انتشار فیلم جدیدی از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر بعد از ۲۲ سال + ویدیو

لزوم اجرای طرحی برای جمع آوری سلاح از جوامع محلی

از بین بردن و مقابله با آنها ، استفاده از سلاح های غلط استفاده از سلاح در مراسم ها ، درگیری ها و جنایتکارانی که از سلاح به عنوان اهرم فشار برای اختلافات خانوادگی و قبیله ای استفاده می کنند ، علاوه بر نیاز به همکاری و مشارکت همه اقشار جامعه ، به ویژه افراد با نفوذ. این امر مستلزم برخورد محلی و قاطعانه و جدی تری از سوی مقامات امنیتی و انتظامی است.

اما سوال اصلی و مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که این همه سلاح غیرقانونی با مردم محلی چه می کنند؟ یکی از دلایل وجود سلاح در دست جوامع محلی ، به ویژه در مناطق جنگی ، این است که بیشتر مردم در زمان جنگ برای دفاع از خود اسلحه به دست می گرفتند و غالباً از آن زمان سلاح نگهداری می کردند.

اما در سال 1975 طرحی اجرا شد که در آن دارندگان سلاح های غیرقانونی داوطلبانه اسلحه های خود را به ایستگاه های بازرسی و ایستگاه های پلیس تحویل دادند و این طرح نسبتاً موفقیت آمیز بود.

دسترسی آسان به سلاح ها

آنچه بیش از هر چیز امکان سلاح های غیرقانونی را افزایش می دهد قاچاق اسلحه گرم و خرید و فروش آنها در بازار زیرزمینی است.

اما علی رغم اینکه خرید ، فروش و نگهداری سلاح در استان و کشور مجاز نیست ، اما اگر کسی قصد خرید و تحویل دارد که مسلماً مسیر دشواری نخواهد بود.

برخی از کانال ها و صفحات اینستاگرام با به روزرسانی پست های خود ، انواع سلاح ها مانند قوطی بنزین ، وینچستر ، تفنگ و … را نیز معرفی می کنند و نحوه تحویل سلاح مورد نظر را تبلیغ می کنند و می گویند: “سفارش انواع سلاح ها در قالب اس ام اس و قرار ملاقات شخصی است و مبلغ آن به صورت نقدی است.

بیشتر بخوانید  پیک پنجم تاج پیک نیک در زنجانی

حداکثر یک میلیون سلاح غیرقانونی

تنها آمار رسمی مربوط به سلاح های غیرقانونی به سال 1994 برمی گردد ، زمانی که فرهاد دبیری ، معاون وقت سازمان محیط زیست ، گفت: “بیش از یک میلیون سلاح غیرقانونی (1.6 میلیون) و تقریباً به همان تعداد سلاح قانونی وجود دارد. در میان مردم. “

سردار کاظم رضایی ، جانشین فرمانده ناجا گفت: “برخی از سلاح های غیرقانونی از مرزهای غربی وارد کشور می شوند. انتظار می رود کشورهای همسایه مرزهای خود را کنترل کنند. این موضوع با ترکیه و عراق مورد بحث قرار گرفته است ، اما دستگاه دیپلماسی ما نیز باید از این الگو پیروی کند. “

91 روز تا 15 سال حبس برای مجرمان

خرید و فروش غیرقانونی اسلحه تا زمانی انجام می شود که مطابق قانون “مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرقانونی” از 6 ماه حبس تا 15 سال

از طرف دیگر ، داشتن اسلحه غیرمجاز به 91 روز تا 10 سال زندان و جریمه نقدی منجر می شود.

بازتاب اخبار مربوط به قربانیان تیراندازی در رسانه های خوزستان

تیراندازی به سوی قربانی عزادار آبادان کشته شده (ایرنا ، 9 بهمن)

خطای تیراندازی ماهشار باعث کشته شدن دو نفر شد (صداو سیما ، 29 دسامبر)

تیراندازی در یک عروسی در یکی از روستاهای شادگان باعث کشته شدن یک مرد شد (ایرنا ، آوریل 1996)

هفت کشته و زخمی در دو تیراندازی در مسجدسلیمان (فارس ، آوریل 1996)

درگیری مسلحانه بین مسافران پراید و پژو 405 در مسجدسلیمان (فارس ، اردیبهشت 96)

سومین شرور درگیری مسلحانه در باغملک دستگیر شد (اکتبر ، آگوست 1998)

بیشتر بخوانید  حقوق سربازان 10 برابر شده است

درگیری خونین در باغملک با 12 کشته (سپتامبر 94)

نیاز به کشف اسلحه توسط پلیس

آخرین یافته های پلیس در خوزستان در بهار امسال نشان می دهد که شناسایی پنج باند قاچاق اسلحه منجر به کشف 350 سلاح جنگی و شکاری شده است.

در همین مدت 280 نفر با سلاح و افراد مسلح غیرقانونی دستگیر و 19000 گلوله کشف شد.

از آنجا که وجود سلاح های غیرقانونی یکی از دلایل جرایم خشن مانند تیراندازی ، قتل و سرقت مسلحانه است ، انتظار می رود پلیس با کنترل و نظارت بر جابجایی قاچاقچیان اسلحه و مهمات ، امنیت بیشتری را در استان فراهم کند.

زیرا برخورد قاطع و قانونی با عاملان ناامنی و ناقضان نظم و امنیت عمومی و راهزنان یکی از الزامات جدی مردم افرادی است که در زمینه قانون و نظم کار می کنند.

قطعاً بهترین راه برای مقابله با مشکل تیراندازی و نگهداری غیرقانونی اسلحه ، فرهنگ سازی مناسب است و این فرهنگ تنها با مشارکت کلیه نهادهای فرهنگی ، نخبگان ، بزرگان و بزرگان و … محقق می شود.

در همین راستا ، مدتی پیش یکی از شیوخ عرب در خوزستان کمپین “کاشت درخت خرما به جای شلیک” را با استقبال چشمگیر آغاز کرد. حالت خوبه در مواجهه با جوانان قبایل عرب.

مطمئناً نقش شخصیت های تأثیرگذار در قبایل مختلف نقش مهم و م inثری در افزایش آگاهی در مورد این موضوع است و در صورت وقوع ، از بسیاری از حوادث ناخواسته و خشونت آمیز جلوگیری می کند.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید