تصمیم جدید دولت برای حقوق بازنشستگان؟



به گزارش سلام نو، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش در روزهای پایانی سال وجود دارد حقوق بازنشستگان این کار توسط دولت انجام شد، اما همه این جلسات ناموفق بود و تاکنون در حال افزایش است حقوق بازنشستگان کارگر مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان این همیشه یکی از چالش برانگیزترین نظرات در هنگام بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال 1401 5 میلیون تومان با 10 درصد افزایش تعیین شد. به جزئیات نهایی افزایش ادامه دهید حقوق بازنشستگان ما پرداخت می کنیم

علی بهادری جهرمی پس از دو ماه انتظار با نگرانی و اعتراض مستمری بگیران و 9 روز پس از انتشار مصوبه کمیته تطبیق مبنی بر لزوم لغو مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان شاغل گفت:

«قانون تکلیف تعریف کرد، افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​همچنان در هیات وزیران اجرا می شود، اما در افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی قبلاً افزایش 10 درصدی در بودجه در نظر گرفته شده بود. قانون 1401. اما با برنامه سازمان تامین اجتماعی برای افزایش دستمزد بیش از این برای حفظ قدرت خرید و در حد توان تامین این میزان در نظر گرفته شده است. در رابطه با این مصوبه، کمیته تطبیق نظرات، سوالات و شبهاتی داشت و دولت پاسخ های خود را به کمیته ارائه کرد. پس از دیدار رئیس جمهور با بازنشستگان دستوری به معاون اول رئیس جمهور دادند که ایشان نیز با احزاب جلسه داشتند.

منتقدان

سخنگوی دولت ابتدا در مسیر درستی قرار دارد (قانون تکلیف را مشخص کرد، افزایش حقوق بازنشستگان جمهوری و لشکری ​​کماکان توسط هیات وزیران انجام می شود، اما) پس از آن مسیر تغییر می کند و به نظر می رسد آنچه می گوید این است. مطابق با آنچه اتفاق افتاد که الزامات قانون مطابقت نداشت. در لایحه بودجه سال 1401 افزایش حقوق کارگران بازنشسته به هیچ وجه ده درصد نبوده است. فقط در مورد کاما بود که با تلاش فعالان صنفی بازنشستگان آن هم حذف شد و در نهایت در بودجه نهایی تنها تعیین افزایش حقوق بازنشستگان صندوق های دولتی به دولت واگذار شد. این همان فرآیندی است که در قوانین بودجه سالانه اتفاق می افتد. در هیچ سالی دولت مسئول تعیین افزایش مستمری کارگران بازنشسته نبود. قانون نیز به لحاظ استقلال نهادی سازمان تامین اجتماعی این اجازه را نمی دهد.

اما دهقان کیا (رئیس کانون کارگری بازنشستگان استان تهران) درباره این قسمت از اظهارات سخنگوی دولت به ایلنو گفت: در جریان بررسی قانون بودجه سال 1401 یک ویرگول مشکل دار بود که گفتند اشتباه سهوی بوده و در نهایت حذف شد. . منظور از آن ده درصد افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح است. سازمان تامین اجتماعی همواره یک صندوق مستقل بوده و حقوق بازنشستگان را بر اساس دارایی و هزینه تعیین می کند.

بیشتر بخوانید  فیش های حقوقی در آینده کامل تر می شوند / احتمالاً سقف وام مورد نیاز را افزایش می دهند

در قسمت دوم بیانیه بهادری جهرمی به «طرح سازمان و حد بالای احکام افزایش حقوق بازنشستگان» اشاره شده است و در این خصوص دهقان کیا می گوید: بحث طرح یا حد بالای احکام است. اساساً مسئله ای نیست. سازمان بیمه‌های اجتماعی مستمری‌ها را براساس قانون افزایش می‌دهد که مهم‌ترین مفاد آن مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون بیمه‌های اجتماعی است. پس از آن، سازمان بر تناسب و تعادل منابع و هزینه ها تکیه می کند. امسال منابع آن با افزایش حق بیمه کارگران با حداقل دستمزد 57 درصد و 38 درصد به اضافه 515 هزار تومان برای کارگران سایر رده ها تامین می شود و همین ارقام در قسمت مخارج به بازنشستگان هم سطح تعلق می گیرد. ، به طوری که ورودی ها و خروجی ها متناسب باشد و بحث از حد بالای عرضه برای سازمانی که بودجه دارد. دولت ندارد و به بازنشستگان با حق بیمه کامپ کارگری حقوق می دهد، این کاملاً منتفی است.

وی می افزاید: علاوه بر این به نظر می رسد که مسئولان ماده 96 قانون تامین اجتماعی را نخوانده اند; این ماده بیان می‌کند که افزایش مستمری باید بر اساس افزایش هزینه‌های زندگی باشد و هیئت دولتی افزایش حقوق بازنشستگی را «به همان میزان» تصویب می‌کند. به همان میزان، یعنی به اندازه افزایش هزینه زندگی؛ افزایش هزینه زندگی هیچ معیاری جز مصوبه اسفندماه سال گذشته شورای عالی کار ندارد. از افزایش شدید هزینه های زندگی در سال جاری بگذریم. اسفندماه سال گذشته شورای عالی کار افزایش هزینه های زندگی را بر اساس آمار رسمی مرکز آمار محاسبه کرد و بر این اساس با تصویب افزایش دستمزد کارگران در حداقل دستمزد و سایر سطوح، همان ارقام پیشنهاد شد. توسط بیمه اجتماعی برای بازنشستگان؛ در اصل 96 آمده است که هیأت دولت افزایش به همان میزان را تصویب می کند. پس چرا قانون رعایت نشد و افزایش به همان میزان تصویب نشد؟ چرا آنها اکنون در مورد سؤالات کمیسیون بحث می کنند و به این سؤالات پاسخ می دهند. چه سوالی و چه ابهامی؟!

انتظارات

با توجه به این موضوع انتظار بازنشستگان این است که سخنگوی دولت بعد از جلسات هیات دولت اعلام کند که امروز تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان تغییر کرده است. حتی انتظار دارند مصوبه افزایش حق مسکن کارگران که 100 هزار تومان از 650 هزار تومانی مصوب شورای عالی کار را کاهش داد، در یکی از جلسات کمیته دولت تغییر کند اما…

فرامرز توفیقی (از نماینده کارمزدی) درباره این انتظارات; وی به ایلنا گفت: هر هفته و چهارشنبه منتظریم تا سخنگوی دولت بیاید و اشتباهات اخیر مربوط به کاهش غیرقانونی حق مسکن و دستکاری مصوبه شورای عالی کار در مقوله حقوق بازنشستگان را اصلاح کند. اما متأسفانه هر بار شاهد اصرار آنها بر همان رویکردهای قبلی هستیم.

بیشتر بخوانید  ببینید | کلیپ جذاب اتحادیه جهانی کشتی برای نبرد یزدانی و تیلور

وی می افزاید: سخنگوی دولت باید کاملا به قوانین احترام بگذارد. وی می گوید: حقوق بازنشستگان در بودجه ده درصد افزایش یافته است. در حالی که ده درصد فقط برای بازنشستگان کشوری و لشکری ​​است. سازمان تامین اجتماعی مستقل است و جالب اینجاست که سخنگوی دولت در اظهارات خود این استقلال را پذیرفته است. باید پرسید اگر سازمان مستقل است چرا حق تعیین افزایش مستمری بازنشستگان را ندارد؟ چرا دولت این حق را از یک NGO سلب کرد؟ پس از این اظهارات، سخنگوی دولت به تشریح یک سری گام های رفت و برگشتی بین دولت و مجلس پرداخت، اما حاضر نیست اعتراف کند که دستکاری در مصوبه شورای عالی کار غیرقانونی و اشتباه است. نمی گوید چرا ماده 96 قانون تامین اجتماعی را اعمال نکردند؟

وی خاطرنشان کرد: دولت باید اشتباهات خود را در حوزه حقوق و دستمزد بپذیرد و اصلاح کند. و حق مسکن 650 هزار تومانی مسترد و مصوبات شورای عالی کار و ماده 96 قانون بیمه اجتماعی مستمری بگیران اجرا شود. این اشتباهات را نمی توان با فرافکنی ها و توضیحات غیر مرتبط با قانون رد یا توجیه کرد.

و سوال آخر…

بر اساس آخرین محاسبات بر اساس آمار رسمی تورم اردیبهشت ماه، سبد غذایی خانوارهای کارگری به حدود 6 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است، این در حالی است که افزایش ده درصدی برای مستمری بگیران سایر رده ها که تنها 5 میلیون تومان درآمد دارند، ممکن است در نهایت به همین میزان باشد. برای کاهش سبد غذایی؛ شاخص های تورم خرداد ماه نیز رو به افزایش است و در این شرایط است که دهقان کیا می پرسد: چطور روی ده درصد اصلی خود پافشاری می کنند و حاضر به تغییر نیستند؟

این توضیحات مختصر در حاشیه جلسه کمیته دولت ارائه شد و به گفته آنها، مسعود میرکاظمی در سخنانی شنیدنی گفت: قانون مقرر کرده بود که باید انجام شود، صندوق تامین اجتماعی در حال بحث است و صندوق نیست. به دولت متصل است.» این بند شامل هیئت مدیره (هیئت مدیره) سازمان بوده و طبق مصوبات قانونی اجرا می شود. ممکن است تاخیر داشته باشد، اما منتفی نیست.

با توجه به تعلل موضوع افزایش حقوق بازنشستگان و ورود جنجالی شورای اسلامی به این موضوع، در مجموع از سخنان روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه چیز جدیدی به دست نمی آید و چنین هم نشد. مشخص شود که دولت چه راه حلی برای مقابله با این موضوع اتخاذ کرده است.

این نقل قول کوتاه در توضیح طرح رتبه بندی معلمان از روز گذشته بازنشر و در شبکه های مجازی دست به دست می شود. با وجود این ارتباط بازنشستگان معترض چیزی از این توضیحات متوجه نمی شوند.

بیشتر بخوانید  واردات حدود ۱۵۵ میلیون دُز واکسن کرونا

مشخص نیست دولت با شنیدن دقیق تر سخنان مسعود میرکاظمی اشتباه خود را پذیرفته است یا خیر. آیا در تصمیم بحث برانگیز افزایش 10 درصدی مستمری ها تغییری ایجاد می شود؟

در همین رابطه علی دهقانکیا رئیس مرکز امور بازنشستگان و بازنشستگان بیمه اجتماعی شهر تهران گفت: سخنان اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه را نشانه می دانیم، انتظار داریم قانون که آقای. میرکاظمی درباره افزایش حقوق کارگران بازنشسته گفت: ماده 41 قانون کار و ماده 96 قانون تامین اجتماعی که سال هاست مبنای تعیین دستمزد شاغلان و مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی قرار گرفته است. .

نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از این جهت حائز اهمیت است که از یک سو پس از استعفای حجت الله عبدالمالکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر تحت نظارت یک سرپرست قرار دارد و از طرفی در ماه های گذشته پیشنهادات و توصیه های این سازمان نقش موثری در تغییر دستمزد کارگران و کارمندان داشته است.

اختلاف بازنشستگان تامین اجتماعی و هیات دولت از آنجا آغاز شد که هیات دولت برخلاف مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی را به جای 38 درصد، تنها 10 درصد افزایش داد. واکنش شدید بازنشستگان معترض در سراسر کشور، کمیته قوانین مجلس را بر آن داشت تا این موضوع را بررسی کند.

نتیجه این بررسی هفته گذشته منتشر شد و بر اساس آن مجلس در کنار بازنشستگان قرار گرفت و رای به لغو مصوبه کمیته دولت داد.

این وضعیت مبهم پس از آن به وجود آمد که دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت مدعی شد: تا زمان اعلام رسمی این موضوع از سوی رئیس مجلس، نظر کمیته تطبیق مشورتی بوده و اصلاح مصوبه بر اساس این نظر لازم الاجرا خواهد بود. .

پیش از ورود مجلس، تعدادی از بازنشستگان در اعتراض به این وضعیت به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

دولت چه تصمیمی خواهد گرفت؟

مخالفت هیات دولت با افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی موضوعی است که برخی کارشناسان با تردید به آن نگاه می کنند.

علیرضا حیدری نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیش از این به تجارت نیوز گفت: با توجه به رویکرد اقتصادی دولت و برنامه کنترل قدرت خرید بعید است دولت در مورد افزایش مستمری های تامین اجتماعی تجدید نظر کند. بازنشستگان با نظر شورای اسلامی.

وی در جمع افرادی مانند محمدحسن زاده معاون فنی و مالیاتی و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دولت با اعلام مصوبه کمیسیون تطبیق مجلس، چاره ای جز پا گذاشتن ندارد. پایین.”

دیدگاهتان را بنویسید