مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تصمیمات ناشناخته و پنهان رئیس جمهور تازه انتخاب شده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سهمیه ها برای تشکیل کابینه جدید در حال اجرا هستند. از فشار برگشت تا ظهور نام های جدید در رسانه ها.

طبق گزارش ها صبحگاه به گزارش دنیای اقتصاد ، بیش از یک ماه پس از انتخاب رئیس جمهور منتخب ، ابراهیم رئیسی هنوز از صحبت درباره کابینه و تیم دولتی خود امتناع می ورزد. او اخباری را که نشانگر سطح بالایی از امنیت اطلاعات در اطرافش باشد صحبت نمی کند یا از دست نمی دهد.

از سکوت رئیس گرفته تا درخواست سهمی از کابینه

آخرین گفتگوی رئیس جمهور در مورد کابینه به گفتگوهای تلویزیونی و کنفرانس مطبوعاتی وی به عنوان رئیس جمهور منتخب برمی گردد. جایی که او گفت کابینه اش غیرحزبی است و او را به دلیل شایستگی می بندد.

اما در روزهای سکوت رئیس جمهور ، گروه های سیاسی سخت تلاش می کنند تا سهم خود را از کیک مجری بگیرند. البته با اعزام اعضا و بستگان آنها به دولت در سطوح بالا.

برخی معتقدند سکوت درباره اخبار رئیس کابینه به این دلیل است که وی دفتر خود را با چراغ خاموش جمع می کند و برای جلوگیری از ایجاد فشار و جنگ روانی در رسانه ها ، اخباری درز نمی کند و او تیم را تحت فشار سنگین جمع می کند لایه های محافظ

در همین حال ، برخی از اهرم های فشار رسانه ای و غیر رسانه ای هنوز در تلاشند افرادی را که می خواهند چوپان یا حداقل برخی از آنها شوند ، بدست آورند.

فشار پشت

گروههای سیاسی پیرامون یک رهبر در طیف سیاسی مانند روحانیون ، شورای ائتلاف و جبهه پایداری جمع شده اند و از مهمترین گروههایی هستند که احتمال دارد اقوام یا اعضای آنها در کابینه باشند.

همه این گروه ها همچنین معتقدند که آنها رئیسی را می شناسند و تحت فشار نیست.

یافتن افرادی که می دوند کار ساده ای نیست

مرتضی آگاتهرانی ، یکی از اعضای ارشد جبهه توسعه پایدار ، اخیراً گفت که “با شناختی که از رهبر دارم ، می دانم که تحت تأثیر این گفتگوها قرار نخواهد گرفت.” وی در مصاحبه دیگری با برنا گفت: “من آقای ریسی را می شناسم ، او مرد خوبی است و امیدوارم که آنها موفق شوند ، اما من می دانم یافتن افرادی انقلابی ، مبارز و دونده آسان نیست.”

بیشتر بخوانید  ممنوعیت خرید و فروش سهمیه بنزین و نفتگاز کارت هوشمند سوخت

البته وی فشار بر رئیس جمهور و لابی خود برای اعزام شورشیان به دولت را انكار كرد و گفت كه تا آن زمان برای حضور در كابینه با رئیس جمهور ملاقات نكرده بود اما گفت كه “این طیف طبیعی است زیرا همه از مردم خواسته شده اند . “افراد مناسب برای کابینه را معرفی کنید ، چند نفر را معرفی کنید.”

می توان فهمید که تثبیت کننده ها در حال لابی برای ارسال افراد مورد نظر خود به اشکال دیگر از جمله “پیشنهاد” بدون هیاهو و تلاش برای متهم کردن رئیس جمهور به فشار هستند.

از طرف دیگر ، غلامرضا مصباحی مقدم ، یکی از اعضای شورای مرکزی جامعه مبارزه با روحانیت نیز گفته بود که “تا آنجا که من اخلاق آقای رئیسی را می دانم و شناخت من از وی واقعاً 40 است. ساله ، من می دانم که اخلاق او اخلاق پذیرش نیست. “بحث از بین نمی رود.”

در همین زمان ، مرتضی آقاطهرانی در جای دیگری ادعا می كند كه برخی از جریانات هستند كه می خواهند یك رهبر را تحت فشار قرار دهند: “برخی از افراد در حال حاضر تبلیغات زیادی انجام می دهند ، سر و صدا می كنند و از اعضای حزب الله انتقاد می كنند تا نیروهای انقلابی در دولت نباشند. استخدام شده “هدف این افراد تأثیرگذاری بر رئیس جمهور منتخب است تا وی از شخصیت های انقلابی و حزب اللهی در دولت استفاده نكند.”

شاید بتوان این اظهارات آگاتاهرانی را به عنوان فشار مخالف در نظر گرفت؛ به عبارت دیگر ، او می خواهد وانمود کند که ثبات نقشی در تشکیل کابینه ندارد و گروههای دیگری نیز هستند که رئیس جمهور منتخب را تحت فشار قرار می دهند.

بیشتر بخوانید  تکذیب خبر توسط کارشناس هواشناسی - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به عبارت دیگر ، او می خواهد به رئیس جمهور پیام دهد که از نظر افکار عمومی ، کابینه ای که بی ثبات است ، کابینه ای است که تحت فشار است. و شاید یک رئیس مجبور شود افراد با ثبات را وارد کابینه کند تا از چنین تصوری جلوگیری کند.

البته رئیسی خود چنین رابطه بدی با ثبات ندارد. شین رئیسی را همراهی کرد و برای رئیسی در فضای مجازی نقش بسزایی داشت.

علی باقری کنی ، مدیر ستاد انتخاباتی سعید جلیلی ، درباره انتخابات 1992 اظهار نظر کرد.

علی باقری کنی ، مدیر مبارزات انتخاباتی سعید جلیلی در جریان انتخابات 1992 و همچنین معاون وی در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی ، در جلسات اخیر با وزیر امور خارجه که چنین افرادی را کاندیداهای اصلی انتخابات می داند نیز دیده شد. وزارت او یکی از افراد نزدیک به جریان ثبات است.

البته برخی معتقدند حسین امیر عبدولایان ، دیپلمات اصولگرا دیگر مورد حمایت نیروهای محافظه کار ، گزینه اصلی وزارت خارجه است. وقتی ظریف امیر عبداللهیان را به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور عرب و آفریقا اخراج کرد ، به شدت مورد حمله رسانه های بنیادگرا قرار گرفت که وی را دیپلمات انقلابی خواندند.

بیشتر بخوانید: در دوره ریاست جمهوری شما برای رقبا چه اتفاقی افتاد؟

درگیری کابینه؟

اما شاید دلیل دیگری که هیچ گمانه زنی درباره رئیس کابینه وجود ندارد این است که وی به نتیجه ای نرسیده است. رویدادی که می تواند ناشی از درگیری های درون گروهی و وابستگی حزبی گروه های اطراف رهبر باشد.

فرصت های زیادی برای معاون اول رئیس جمهور وجود داشت که محمد محبر و فرهاد رهبر ، هر دو چهره اقتصادی ، بیشترین شانس را داشتند. این احتمالاً باعث شده است که برخی حدس بزنند که اختلاف بین این دو مشکلاتی را برای رئیس ایجاد کرده است. زیرا هر دو اقتصادی هستند و معمولاً برای تشکیل کابینه هماهنگی کارمندان اقتصادی لازم است.

بیشتر بخوانید  جزئیات واریز سود سهام عدالت در هفته آینده

به عنوان مثال ، در روزهای اخیر مشاهده کردیم که نام محمدرضا فرزین ، مدیرعامل بانک کارآفرین به وزارت اقتصاد پیشنهاد شده است. ستاد اجرایی فرمانداری امام به ریاست یک خبرچین در بانک کارآفرین سهامدار است و فرزین از نزدیکان خبرچین محسوب می شود.

فرزین دبیر ستاد یارانه ها در دولت احمدی نژاد بود که در پایان دولت خود حکم خدمات را از احمدی نژاد دریافت کرد. از طرف دیگر فرهاد رهبر که احتمالاً برای معاون اول کار می کند ، معمولاً می خواهد دولت یک تیم اقتصادی برای همراهی او داشته باشد. گویی بر اساس برخی ادعاهای تأیید نشده ، مطلع خواستار افزایش اختیارات معاون اول شده است و اختیارات جهانی را نمی پذیرد.

این نشانه های کوچک مبنی بر مطرح شدن برخی نامه ها حاکی از آن است که دلیل تیرگی لیست کابینه تاکنون احتمالاً مبارزه مداوم برای تصدی پست است.

حقیقت آزمون وعده

با این حساب ، باید گفت که بررسی سهمیه برای تشکیل کابینه در حال انجام است. از فشار عقب تا ظهور نام های جدید در رسانه ها ؛ اما در هر صورت ، رئیس جمهور چند روز دیگر به مجلس خواهد رفت و طرفداران وی که می گویند رئیس جمهور بلافاصله ، سریع و انقلابی به موضوعات رسیدگی می کند ، باید هر چه زودتر لیست کابینه های خود را در مجلس اعلام کنند ، بنابراین کابینه وی می تواند در اسرع وقت کار کند. در دست بگیرید.

تشکیل کابینه را می توان اولین گام در تأیید وعده های رئیس جمهور دانست. طبق وعده وی ، ترکیب کابینه با ترکیب ستاد آن متفاوت خواهد بود و دارای یک دولت فراجناحی خواهد بود. باید دید آیا او اولین قدم را در جهت تحقق وعده خود بردارد یا تسلیم فشارها و سهمیه ها شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *