تصاویر دیده نشده و شگفت انگیز از خورشید


اکنون بنیاد ملی علوم ایالات متحده تصاویر جدیدی از تلسکوپ خورشیدی Inoue را به مناسبت یک سالگرد افتتاح آن منتشر کرده است. این تصاویر اولین تصاویر نزدیکی هستند که تلسکوپ از “کروموسفر” خورشید – لایه ای از جو ستاره که در زیر تاج خورشیدی قرار دارد – گرفته است.

فاموسفر یک لایه گاز نازک از جو خورشید یا هر ستاره دیگری در ارتفاع تقریباً 2000 کیلومتری است که در بالای سطح مرئی یا فوتوسفر (فارتوسفر) قرار دارد.

این تصاویر مسحورکننده سطح خورشید را با جزئیات باورنکردنی نشان می دهد که با وضوح 18 کیلومتر ثبت شده است.

دانیل کی. رصدخانه خورشیدی. Inouie (DKIST) یک مرکز علمی برای مطالعه و تحقیق خورشید در رصدخانه هالیکالا در جزیره مائوئی، هاوایی است. این تلسکوپ تا سال 2013 به عنوان تلسکوپ خورشیدی با فناوری پیشرفته (ATST) شناخته می شد و از آن زمان به نام دانیل کی نامگذاری شده است. اینو، سناتور ایالات متحده از هاوایی.

این تلسکوپ بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان با دیافراگم 4 متر است. تصاویر آزمایشی این تلسکوپ در ژانویه 2020 منتشر شد. DKIST توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده تامین مالی شده و توسط رصدخانه ملی خورشیدی مدیریت می شود. این تلسکوپ مرکز همکاری چندین موسسه تحقیقاتی است.

تلسکوپ DKIST می تواند خورشید را در طول موج های مرئی تا مادون قرمز نزدیک رصد کند و دارای یک آینه اولیه 4.24 متری است که دیافراگم شفاف و بدون مانع 4 متری را فراهم می کند.

با بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان تصاویر خیره کننده ای از خورشید بگیرید

تصاویر جدید از این تلسکوپ، توده های آتشین کروموسفر خورشید را با جزئیات بسیار عالی نشان می دهد. رشته‌های درخشان مو مانند در تصویر اول در واقع پلاسمای آتشینی هستند که به تاج خورشید، بیرونی‌ترین بخش جو آن، جاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید  حریق در کامیونت حامل میوه در مشهد / راننده در آتش سوخت

به طور باورنکردنی، هر تصویر منتشر شده توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده حدود 82500 کیلومتر قطر دارد، به این معنی که کمتر از 10 درصد از قطر کل خورشید را نشان می دهد.

با بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان تصاویر خیره کننده ای از خورشید بگیرید

تصویر دوم همچنین دانه‌های خورشیدی را نشان می‌دهد که حاصل جریان‌های پلاسمای همرفتی در ناحیه همرفتی خورشید، درست زیر فوتوسفر، که پایین‌ترین لایه جو خورشید است، هستند. هر گرانول در این تصویر حدود 1600 کیلومتر عرض دارد. این تصویر همچنین شامل یک تصویر خاک پیوست شده است که اندازه این دانه ها را نشان می دهد.

دانه های خورشیدی در فتوسفر خورشید توسط جریان های همرفتی (ستون های حرارتی، سلول های برنارد) پلاسما در ناحیه همرفتی خورشید تشکیل می شوند. ظاهر دانه دانه فتوسفر خورشیدی (چهره خورشید) توسط سطح بالایی این سلول های همرفتی ایجاد می شود و گرانول نامیده می شود.

تلسکوپ خورشیدی Invi به ما این امکان را داده است تا با جزئیات بیشتری نسبت به قبل به خورشید نگاه کنیم.

Sthuraman Panchanathan، مدیر بنیاد ملی علوم ایالات متحده توضیح داد: «تلسکوپ خورشیدی Inway قوی‌ترین تلسکوپ خورشیدی در جهان است و برای همیشه نحوه کاوش و درک ما از خورشید را تغییر خواهد داد. بینش او نحوه پیش‌بینی و آماده‌سازی ملت ما و سیاره زمین را برای رویدادهایی مانند طوفان‌های خورشیدی تغییر خواهد داد.

در واقع، ما در حال حاضر در فعال ترین بخش چرخه منظم فعالیت 11 ساله خورشید هستیم و کارشناسان ابراز نگرانی کرده اند که طوفان های خورشیدی می توانند باعث اختلالات عمده در دنیای ما و فناوری های وابسته به اینترنت شوند. همه این نگرانی ها دلایل ساخت و توسعه پروژه هایی مانند Invi، مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا و کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا است.

بیشتر بخوانید  خبر بد از کلان شهر؛ احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان وجود دارد

این تلسکوپ خورشیدی بر روی آتشفشان مائوئی در هاوایی ساخته شده است. ساخت آن با مقاومت بومیان هاوایی روبرو شد که این مکان را از نظر معنوی و فرهنگی مهم می دانند.

مت مانتین، رئیس انجمن دانشگاه‌ها برای تحقیقات نجومی، در این سالگرد گفت: «با بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان، دوره جدیدی از فیزیک خورشیدی آغاز می‌شود و ما از همه کسانی که این تسهیلات قابل توجه را ممکن کردند، تشکر می‌کنیم. ممنون از مراسم افتتاحیه تلسکوپ

<п>اعلامیه تصاویر دیده نشده و شگفت انگیز از خورشید اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید