تصاویری از آیت الله خامنه ای در سفر به چین


به گزارش دیبان: حضرت آیت الله خامنه ای در سال 68 و قبل از رحلت امام خمینی (ره) به عنوان رئیس جمهور این کشور به چین سفر کردند. وی در این سفر که به منظور نظارت بر همکاری های سیاسی و اقتصادی فیمابین انجام شد، از تشریفات معمول و معمول دیپلماتیک پرهیز کرد و برای صرف غذا به یک رستوران عمومی رفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سفر به چین

تصاویر دیده نشده از آیت الله خامنه ای در سفر به چین

با توجه به اینکه غذاهای مختلفی در چین طبخ می شود که مطابق با احکام اسلامی نیست، حضرت آیت الله خامنه ای و تیمش تصمیم گرفتند به رستوران عمومی «المثم الاسلامی» که فقط غذای حلال تهیه و آماده می کند، بروند.

به گزارش دیدبان، مدیریت این رستوران وقتی متوجه حضور هیئت عالی سیاسی در این مکان می شود، غذای ویژه ای تهیه می کند که حضرت آیت الله خامنه ای با تشکر از پذیرایی آن سرباز می زنند و همان غذای معمولی که همه مردم تهیه می کردند. بخور، او آن را ترجیح می دهد. این تصاویر برای اولین بار منتشر می شود:

تصاویری از آیت الله خامنه ای در سفر به چین

لازم به ذکر است که این رستوران که با نام چینی «هنگ بین لو» فعالیت می کند، تصویر فوق را در بخشی از نمای رستوران به همراه تصاویر دیگر چهره های چینی و ملی که از این رستوران بازدید کرده اند به نمایش گذاشته است. دکتر ولایتی وزیر امور خارجه در این تصویر در کنار حضرت آیت الله خامنه ای حضور دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سفر به چین

از نکات قابل توجه این سفر، حضور دکتر حسن روحانی در تیم همراه با حضرت آیت الله خامنه ای بود. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود درباره زمستان 67 می نویسد: «دکتر روحانی آمد. او در مورد سفر به چین – که دعوت شده بود – پرسید. موافقت شد.» این سفر به مدت 6 روز در تاریخ 29 اردیبهشت 1368 برابر با 9 اردیبهشت 1368 برنامه ریزی شده بود. آخرین سفر خارجی آیت الله خامنه ای به یاد داشته باشید.

بیشتر بخوانید  عکس بدون حجاب بازیگر در حاشیه جنجالی شد + عکس

این سفر با حواشی همراه بود که مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت، از جمله اینکه قبل از فرود هواپیما با تیم ایرانی در فرودگاه پکن، اعلام شد که به دلیل بیماری رهبر چین، دیدار وی با ایرانی رئیس جمهور و هیئت همراه لغو شد.

یکی از ابتکارات آیت الله خامنه ای این بود که با اطلاع از این موضوع، دیدار با دیگر مقامات چینی را لغو کردند تا به طور غیرمستقیم به چینی ها این پیام را بدهند که سطح نمایندگان ملت ایران کمتر از رهبر چین نیست.

همین موضوع باعث شد تا نخست وزیر چین شخصاً برای عذرخواهی نزد آیت الله خامنه ای بیاید.

دکتر علاالدین بروجردی، سفیر وقت ایران در چین ماجرا را اینگونه بیان می کند: «نخست وزیر چین از محل کنگره ملی به محل اقامت رئیس جمهور ایران آمد و از همان فاصله گفت: . با صدای بلند: کوچکتر به ملاقات بزرگتر آمده است!» سپس وارد اتاق شد. حدود یک ربع با آقا صحبت کرد و گفت: ما وظیفه خود می دانیم که بیشترین احترام را به یک میهمان خصوصاً برای شخصی مانند جناب عالی داشته باشیم. مشکل بیماری رهبر چین جدی است و پزشکان وی را ممنوع کرده اند. با این حال، ما در حال بررسی موضوع نشستی برای حل آن هستیم.»

رهبر معظم انقلاب در سفر به چین

لازم به ذکر است که این ابتکار و شجاعت حضرت آیت الله خامنه ای علاوه بر اینکه باعث تعظیم همگان در برابر مقام هیأت عالی ایران شد، باعث شد رهبر چین از رئیس جمهور ایران و هیئت دیپلماتیک همراه به طور جداگانه و دو برابر بیشتر پذیرایی کند. زمان اختصاص داده شده.

بیشتر بخوانید  مدارک لازم برای مراجعه به پزشک بعد از حذف دفترچه بیمه


دیدگاهتان را بنویسید