تصادف جنجالی سایپه شاهین و تویوتا کرولا در تهران; کدام خودرو بیشتر آسیب دیده است؟ + تصاویر


گجت نیوز: به تازگی تصاویری از برخورد سایپه شاهین با تویوتا کرولا 2013 منتشر شده است که این تصاویر نشان می دهد که خودروی شاهین آسیب زیادی ندیده است.

ماجرای تصادف جنجالی سایپه شاهین و تویوتا کرولا

به تازگی عکس هایی از تصادف یک شاهین سایپ سفید با تویوتا کرولا مشکی رنگ سال 1392 در فضای مجازی منتشر شده است که طبق شواهد موجود این حادثه در تهران اتفاق افتاده و تبعات زیادی داشته است.

ماجرای تصادف جنجالی سایپه شاهین و تویوتا کرولا

در این تصادف تویوتا کرولا از عقب با سایپ شاهین برخورد کرد و شیشه جلو و کاپوت آن به شدت آسیب دید. این در صورتی است که محصول سایپا با خراش جزئی سپر عقب و شکستن چراغ مه شکن سمت راست از این حادثه جان سالم به در ببرد.

پیش از این حادثه تصادف مشابهی در عمان بین سمندا سورن و تویوتا کمری رخ داده بود که تصاویر وی در فضای مجازی منتشر شد. بسیاری از رسانه ها ایمنی سمند را عامل آسیب شدید کمر دانستند، اما سایت های خودرویی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته اند.

در مورد تصادف سورن و کمری نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد، زیرا مجهولات زیادی در مورد این حادثه وجود دارد. مثلاً مشخص نیست این دو خودرو با چه سرعتی با هم برخورد کرده اند.

البته خودروهایی که از عقب با هم برخورد می کنند آسیب چندانی نمی بینند و اتفاقا در شرایط فعلی خودرویی که حداکثر توان تصادف را مصرف کرده و از برخورد سرنشینان جلوگیری کند، محصول ایمن تری محسوب می شود.

ماجرای تصادف جنجالی سایپه شاهین و تویوتا کرولا

بسیاری از رسانه ها با اشاره به تصاویر منتشر شده از تصادف سایپا شاهین و تویوتا کرولا، از ارتقای ایمنی محصولات سایپا صحبت می کنند و مدعی هستند که استانداردهای ایمنی در صنعت خودروسازی ایران ارتقا یافته است. اما از منظر فنی کمتر به این موضوع نگاه می شود.

بیشتر بخوانید  حجم نقدینگی به ۵۸۰۶ هزار میلیارد تومان رسید

با توجه به تصاویر منتشر شده از این تصادف مشخص است که کرولا سرعت بالایی داشته و محصول سایپا سرعت بالایی نداشته است. به نظر می رسد کرولا خیلی دیر ترمز کرده است و در نتیجه دایو جلوی خودرو آسیب جدی به سپر جلو و ساختار شاسی، شیشه جلو و کاپوت وارد کرده است. البته سپر و چراغ های کرولا آسیب خاصی ندیده اند که در نوع خود جالب است.

سایپا شاهین یکی از مطمئن ترین محصولات داخلی است

ماجرای تصادف جنجالی سایپه شاهین و تویوتا کرولا

تویوتا کرولا 5 ستاره ایمنی را از موسسه Euro Encap دریافت کرد و محصول سایپا در تست استاندارد ECE R95 3 ستاره ایمنی را دریافت کرد. در تست تصادف ECE R95، در حالی که وسیله نقلیه ثابت است، یک جسم متحرک 950 کیلوگرمی با زاویه 90 درجه با سرعت 50 کیلومتر در ساعت به کناره خودرو برخورد می کند. این تست سلامت راننده را آزمایش می کند و با توجه به برخی پارامترها، E علاوه بر تست سازه پس از تصادف، اعتبار ECE R95 را به خودروی حاضر در تست اعطا می کند.

تویوتا کرولا روی کاغذ ایمن تر از سایپا شاهین است اما نمی توان گفت که محصول سایپا چندان ایمن نیست. به عبارت دقیق تر، این خودرو یکی از استانداردترین و ایمن ترین محصولات داخلی است. از سوی دیگر، تنها سه تصویر ثابت نمی کند که شاهین از یک پادشاه ایمن تر است.

علاوه بر این با جستجوی عبارت تصادف تویوتا کرولا 2013 در اینترنت تصاویر مختلفی را مشاهده خواهید کرد که همگی تخریب کامل جلوی این خودرو را نشان می دهد. اما تصاویر تصادف سایپا شاهین و کرولا و همچنین تصاویر دیگری از تصادف کرولا در فضای مجازی نشان می دهد دماغه خودرو تمام نیروی ضربه را جذب کرده و هیچ ضربه ای به ستون های A و سقف وارد نشده است. در نتیجه به مستاجرین آسیب جدی وارد نشد.

بیشتر بخوانید  افزایش مرغ سایز در بازار

برای جمع بندی، با توجه به چند تصویر نمی توان ادعا کرد که محصولات داخلی نسبت به خودروهایی مانند کرولا یا کمری ایمن تر هستند. از سوی دیگر چنین داستان هایی نمی تواند جایگاه تولیدات داخلی را بهبود بخشد و نباید محصولات ملی مانند تارا و شاهین را مورد تمجید و نقد غیرحرفه ای قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید