تشریفات و فضایل عید شب و روز عید – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگ باشگاه خبرنگاران پویا، روز دهم ذو الحجه ، مصادف با عید قربان ، همراه با عید قربان و غدیر یکی از مهمترین تعطیلات مسلمانان محسوب می شود. این عید در داستانها به “عید قربان” نیز معروف است؛ یعنی عیدی که در راس روشنگری است. امام سجاد در دعای خود این روز را روزی مبارک توصیف کرد که مسلمانان برای احتیاجات خود به خدا روی آوردند. در این آیه می خوانیم: «خدایا ، این روز مبارک مeverمن است و مسلمانان در آن در دایره زمین جمع شده اند.وردگارا ، این روز یک روز پربرکت و پر برکت است و مسلمانان در این روز دور زمین شما جمع شده اند. سالک ، سالک ، امیدوار و ترسو آنجا هستند و شما نیازهای آنها را برطرف می کنید. »

اهمیت این عید آنقدر زیاد است که اهل بیت نماز آن روز را یکی از واجبات معرفی کردند و فرمودند: «صَلْا الةٌعِيْدِينِ فَرضَةٌ؛ عید قربان و عید قربان اجباری است. »(استبصار ، جلد 1 ، ص 443) اما فقها این نماز را در عصر غیبت با استناد به داستان امام بکر خوانده اند که می فرماید:« در روز فطر هیچ دعایی نیست و فقط با امام؛ “نماز عید باید همراه با یک امام باشد” ، آنها آن را اجباری نمی دانند. به همین دلیل است که پیامبر اکرم و امامان خود بیش از نور این روزها برچسب هایی را به نفع شیعیان خود بیان می کنند که بخشهایی از آنها را می توان در کتابهای دعای علما یافت.

الف) عصر عید قربان

1- ستایش امام حسین (ع)
2- خواندن دعای “یا داعم الفضل البریه” که جمعه شب نیز شامل آن می شود.

ب) عید قربان

روز دهم ذیحجه که روز عید قربان است ، یک روز بسیار شریف است و برخی از اعمال او عبارتند از:

بیشتر بخوانید  فوری؛ این افراد وام ویژه ۳۰ میلیونی می‌گیرند

1- بشویید
غسل در این روز یک سنت نیرومند است و برخی از محققان آن را واجب می دانند.

2- دعا
قرائت دعاهایی که قبل و بعد از نماز عید خوانده می شود ، از جمله دعای ندبه و چهل و هشتمین نماز سجادیه صحیفه ، که اولین آن “الله ، این یک روز مبارک است” و چهل و ششمین نماز سجادیه است. صحیفه که به شرح زیر شروع می شود: مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ ».

3- نماز
نماز عید قربان دو رودخانه است: در رودخانه اول ، پس از خواندن حمد و سوره ، باید پنج تکبیر بخواند ، بعد از هر تکبیر باید یک کوان بخواند ، پس از پنجمین پنجم باید یک تکبیر دیگر بخواند ، باید عبادت کند. ، برای ایجاد دو کمان و برخاستن. در رودخانه دوم ، او باید چهار تکبیر بگوید ، بعد از هر تکبیر سهمیه بخواند و تکبیر پنجم را بگوید ، تعظیم کند ، پس از عبادت دو بار تعظیم کند ، تشهد بخواند و سلامی بگوید. در روز عید قربان مستحب است که بعد از نماز با گوشت قربانی افطار کند.

نماز عید سوره خاصی ندارد اما بهتر است سوره شمس در رکعت اول ، سوره گشیه در رکعت دوم یا صبح اسم در رکعت اول و سوره شمس در رکعت دوم بخوانند. در

همچنین ، در آواز دعای “عید قربان” گفتن هر خواسته و ذکر کافی است ، اما بهتر است این درخواست را بگویید:

خداوندا ، مردم عظمت آل کور و مردم سخاوت و استبداد و مردم عفو و رحمت و اهل تقوا و بخشش ، اوسیل روز هدا را درست کرد که آن را به یک جشن مسلمانان تبدیل کرد و محمد صلی الله علیه و آله و سلم یک دارایی و افتخار و موارد دیگر ، بیایید از محمد و محمد و این Tdechlni در تمام خوبی هایی که محمد و محمد معرفی کرده اند دعا کنیم و من را از تمام بدی هایی که او و محمد آل محمد بیرون آورده اند بیرون ببریم ، آنها ، ای خدا ، من اوسیل بهترین ها برای او سیل ک عباد ک صالح و پناه بردن ب ک که پناه می برد عباد ک وفادار

بیشتر بخوانید  تصاویری از آپارتمان مجلل ادل

خدایا ، ای مردم با عظمت و ابهت ، و شایسته بخشش ، اقتدار و پادشاهی ، و شایسته بخشش و رحمت ، و شایسته تقوا و بخشش ، از شما می خواهم روزی را که برای مسلمانان عید و محمد تعیین کرده اید ، نجات دهید. درود بر او عزت و افزایش موقعیتی که به محمد و آل محمد درود می فرستی و من را به هر خوبی که به این حسن محمد و آل محمد وارد می کنی ، وارد کن و به من اجازه ده تا به هر شر و بدی برسم. از این محمد و آل محمد بیرون بیاورید که او به شما سلام می کند و بر او باد. “خدایا ، من برای بهترین چیزی که از تو بندگان صالح خواسته اند دعا می کنم و از آنچه این بندگان صالح به آن پناه برده اند به تو پناه می برم.”

4- تکبیر

خواندن تکبیر برای کسی که بعد از پانزده نماز در منا است ، اولین نماز نماز ظهر روز عید است و آخرین نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در شهرهای دیگر هستند باید این تکبیرها را بعد از ده نماز از ظهر عید تا دوازده صبح بخوانند. طبق روایت صحیح ، این تکبیرها در اصول کافی به شرح زیر است:

الله اکبر الله اکبر خدایی جز الله نیست و الله اکبر الله اکبر الله اکبر و بیشتر خدا را ستایش می کنیم برای آنچه خدا ما را راهنمایی کرده است برای اینکه اکبر امرار معاش ما از گاو است و غیره. الحمدلله و آنچه ابلانا است.

بیشتر بخوانید  تمدید تحریم های اقتصادی روسیه توسط اتحادیه اروپا

خدا بزرگتر از توصیف است ، خدایی جز خدا وجود ندارد و خدا بزرگتر است و ستایش از آن خداست. خداوند بزرگتر از آن است که ما را به سوی آن رهنمون شده است ، این چیزی بزرگتر از آن است که به ما گاو (شتر ، گاو و گوسفند) و تمجیدهای ویژه عنایت کرده است. خدا باید ما را امتحان کند.

و توصیه می شود که این تکبیرها تا حد امکان بعد از نماز تکرار شود.

5- قربانی

یکی از اعمال این عید بزرگ که یک سنت مشخص نیز است ، فداکاری است که مختص نمازگزاران نیست ، اما همه مسلمانان می توانند با توجه به توان مالی خود ، فداکاری کنند.

در منابع روایی ، معصومین (سلام الله علیها) روایت ها را نقل می کنند که به جملات دعای خود در هنگام ذبح یک قربانی اشاره می کنند. شیخ طوسی در یکی از کتابهای خود نقل کرده است که: رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام ذبح قوچ فرمود: “خدایا ، محمد و آل محمد را قبول کن و من امت او هستم. محمد “خدایا ، این فداکاری را از جانب من ، محمد و آل محمد و همچنین ملت محمد بپذیر!”

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید