مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تشریح روند همکاری‌های اقتصادی با همسایگان در چند ماه اخیر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا،«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا در وین پایتخت اتریش حضور دارد، در گفت‌وگویی به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه پرداخت.

* برگزاری نشست‌های کمیسیون مشترک با عمان، قزاقستان و ازبکستان

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در همکاری با کشورهای همسایه گفت: در سه ماه گذشته علاوه بر بحث کریدور، تجارت و صدور خدمات فنی و مهندسی و واردات و صادرات، شاهد برگزاری نشست‌های کمیسیون‌ مشترک با برخی از کشورها بودیم که در ماه گذشته حدود سه کمیسیون مشترک برگزار و در ماه جاری نیز سه کمیسیون مشترک برگزار شد، از جمله کمیسیون مشترک با عمان که نتایج بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های مالی، تجارت، صادرات و واردات و خدمات فنی و مهندسی به همراه داشت و دو کمیسیون دیگر با ازبکستان و قزاقستان.

معاون وزیر خارجه کشورمان قزاقستان را کشوری استراتژیک برای ایران خواند و افزود: در زمینه مسیر ریل قطار از چین، به ازبکستان، ترکمنستان و از طریق ایران به سمت ترکیه در حال کار هستیم که از مسیر گمرگ سبز کالاهای ترانزیت منتقل شود.

وی با اشاره به برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان به ریاست وزیر جهاد کشاورزی ایران و معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در تهران خاطرنشان کرد: ۵۴ نفر در سطح معاون نخست‌وزیر، سه وزیر و چند معاون وزیر از قزاقستان در این نشست شرکت کرده‌اند و طرف آنها وزارت کشاورزی در ایران است که اسناد مهمی را امضا کردند و امیدواریم بتوانیم راجع به سوآپ نفت به نتیجه برسیم.

بیشتر بخوانید  بازار تهران یک روز پس از اغتشاشات

وی همچنین گفت: انتظار می‌رود در این نشست نیز توافقات و تفاهمات خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها در همه زمینه‌های اقتصادی و تجاری به دست بیاید.

صفری سوآپ نفت را کار بسیار مثبتی خواند که متاسفانه چند سالی است قطع شده و افزود: امیدواریم در زمینه همکاری‌های تجاری و صدور خدمات فنی و مهندسی بتوانیم پروژه‌های بزرگی را با قزاقستان داشته باشیم و مطمئنم بعد از کمیسیون مشترک رشد بسیار خوبی در تجارت داشته باشیم. الان حدود یک میلیارد است و می‌‌تواند بزودی به دو و سه میلیارد هم برسد.

معاون وزیر خارجه کشورمان به برگزاری فرومی در اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: معاون نخست‌وزیر قزاقستان با وزیر کشاورزی ایران در این فروم شرکت کردند و بعد از آن هم تجار قزاقی با تجار ایرانی جلسات دوجانبه‌ای داشتند که به چه صورت در این زمینه همکاری کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: قرار است طرفین درخصوص تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی، بهداشتی و بانکی گفت‌وگو کنند.

صفری برگزاری همایش‌های اقتصادی با حضور جمعی از تجار و فعالان اقتصادی این کشورها را نیز اقدامی ارزنده خواند که می‌تواند به شناخت هر چه بهتر متقابل تجار و صاحبان صنایع ایران با همتایان خود در این دو کشور کمک کند.

* نشست کمیسیون مشترک با ازبکستان

به گزارش فارس، صفری به برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان نیز اشاره کرد و افزود: هیأتی حدود ۶۰ نفره در سطح معاون نخست‌وزیر ازبکستان برای شرکت در این نشست به ایران آمدند که طرف مقابل آن وزارت صمت بود و توافقنامه‌های بسیار خوبی امضا کردند. مهمتر از همه توافقنامه مربوط به مسائل سرما‌یه گذاری است.

بیشتر بخوانید  نماهنگ همین آرزومه پویانفر - ویکی‌ پدیا ، دانشنامه آزاد

وی با بیان این‌که ازبکستان در منطقه آسیای مرکزی دارای بیشترین جمعیت است، اظهار داشت: ترانزیت، صادرات و واردات و محصولات نفتی و … می‌تواند از طریق مسیر ریلی شکل می‌گیرد و مهمترین این‌که این کشورها در خشکی محصور هستند و به دریا راه ندارند و در حال حاضر در چاربهار و بندرعباس زمین گرفته‌اند که بتوانند انبارهای خود را ایجاد کنند تا مسیر کریدور شمال – جنوب را شکل دهند.

صفری بیان کرد: در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با ازبکستان که روز یکشنبه اول اسفند به ریاست وزرای صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان برگزار شد، گفت‌وگوها و تفاهمات خوبی در خصوص توسعه روابط تجاری، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، تعرفه‌های ترجیحی، برپایی نمایشگاه‌های صنعتی، همکاری‌های بین استانی، برگزاری هفته فرهنگی، گردشگری سلامت، مبادلات دارویی و تجهیزات پزشکی و ایجاد یک نقشه راه و برنامه زمان بندی شده به منظور نظارت و نیل به اهداف تفاهم شده، به عمل آمد.

وی افزود: در این نشست یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک دو کشور و دو سند همکاری در حوزه‌های فرهنگی و سرمایه گذاری به امضا رسید که امید است با اجرایی شدن آنها شاهد رونق هر چه بیشتر روابط با ازبکستان باشیم.

* برگزاری نشست کمیسیون مشترک با جمهوری آذربایجان و پاکستان در آینده نزدیک

وی با بیان این‌که در چهار ماه گذشته بیش از ۶ کمیسیون‌ مشترک با کشورهای دیگر برگزار شده، از برگزاری نشست‌ کمیسیون مشترک با جمهوری آذربایجان و همچنین پاکستان در آینده نزدیک خبر داد.

* سفر رئیس جمهور به قطر

بیشتر بخوانید  پرداخت 10 تریلیون تن منابع هدفمند برای خرید تضمینی گندم

معاون وزیر خارجه کشورمان به سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به قطر نیز اشاره کرد و افزود: در سفر رئیس جمهور به قطر توافقات بسیار خوبی در خصوص کریدور دریایی به بوشهر، شمال و ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز شکل گرفته و در خصوص بنادر همکاری‌های خوبی انجام شده است. مهمتر از همه بحث گردشگری برای جام جهانی در قطر است که وزرای گردشگری و راه در این سفر رئیس جمهور را همراهی می‌کنند و می‌خواهند در خصوص گردشگری صحبت کنند که طرفداران تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی در زمانی که تیم‌هایشان در قطر بازی دارند بتوانند از شیراز و اصفهان و کیش و قشم بازدید کنند.

وی در این باره گفت: هواپیمایی کشوری اعلام کرده که توافقات خوبی در این زمینه حاصل شده است که پروازهایی به کیش، قشم و استان‌های دیگر داشته باشد و ان‌شاءالله این قضیه نیز عملیاتی شود و بتوانیم با استفاده از این فرصت روابط اقتصادی خود را با قطر به چند برابر افزایش دهیم.

انتهای پیام/


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *