تسکین درد و نوسانات خلقی ناشی از قاعدگی


خانم های دمدمی مزاج در دوران قاعدگی را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگر آرام کرده ایم با مجله دلگر همراه باشید.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

شاید در روزهای خاص از اخلاق و رفتار خود متعجب شوید و فکر کنید خودتان را نمی شناسید، شاید به خاطر هورمون هایتان باشد. با خواندن این مقاله می توانید با اتفاقاتی که این روزها برای جسم و روح شما می افتد بیشتر بدانید.

هر ماه برای زنان به دو بخش تقسیم می شود. دو هفته ای که حالشان خوب است و دو هفته ای که بی حوصله و بی حال هستند! البته شدت این مشکل در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

با این حال، بیشتر زنان کمتر از یک هفته فرصت دارند قاعدگی‌آنها نوسانات خلقی، درد قفسه سینه، زیر شکم، سردرد و غیره را احساس می کنند. و با وجود همه سختی ها با آن کنار بیایید. اما گاهی این علائم آنقدر شدید است که در زندگی فرد اختلال ایجاد می کند! اگر شما هم یکی از این افراد هستید، این مقاله را بخوانید.

مقصر اصلی پروژسترون است!
“PMS” به معنای “سندرم پیش از قاعدگی” یا “سندرم پیش از قاعدگی” است. قاعدگی زنان“بله، این تمام اتفاقی بود که در دو هفته دیگر افتاد چرخه قاعدگی (15 روز پس از اولین روز خونریزی رخ می دهد). این اتفاقات معمولا به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد و بیشتر توسط هورمون پروژسترون ایجاد می شود. پروژسترون و استروژن هورمون های زنانه ای هستند که در بدن به طور متعادل عمل می کنند. افزایش و کاهش این هورمون ها نشان دهنده تخمک گذاری و سپس بدون بارداری و قاعدگی است.

هورمون استروژن در ابتدای چرخه افزایش می یابد و سپس از اواسط چرخه که فولیکول پاره می شود و تخمک آزاد می شود، ماده ای به نام جسم زرد تولید می شود که پروژسترون تولید می کند. پروژسترون از رحم ترشح می شود تا بعداً در صورت وقوع بارداری، جنین به راحتی جایگزین شود و در رحم کاشته شود.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

آیا عصبی و وحشت زده هستید؟
پروژسترون دارای خواص خوب و بد است. یکی از صفات خوب آن همانطور که گفته شد حفظ بارداری و آرامش رحم است. اما یکی از خواص بد آن احتباس آب است و این عامل عمدتا بر سلول های مغز، اندام ها و سینه ها تاثیر می گذارد.

اغلب زنان معمولاً احساس سفتی و درد در قفسه سینه، اختلالات خلقی مانند افسردگی، تحریک پذیری، عصبانیت و مواردی از این دست می کنند. از روز پانزدهم عادت نسبت به نیمه اول سیکل. گاهی اوقات درد در ناحیه تحتانی شکم و تورم اندام ها به خصوص پاها وجود دارد. همه اینها علائم PMS هستند.

بیشتر بخوانید  تبخال تناسلی و راههای کنترل و درمان آن

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

کدام دارو برای شما مناسب است؟
پیشنهادات زیادی برای اصلاح این سندرم و علائم آن وجود دارد، یکی از داروهایی که در این زمینه استفاده می شود، داروی گیاهی «ویتاگنوس» است. درمان دیگر “سوپرمیکس” یا روغن گل مغربی است.

ویتامین E نیز برای برخی افراد توصیه می شود. استفاده همزمان از سوپر میکس و ویتامین E به ویژه در کاهش درد قفسه سینه موثر است. به برخی افراد برای تسکین التهاب داروی «اسپیرونولاکتون» توصیه می شود.

ادرار آور است و ادم پاها، اندام ها و حتی مغز را کاهش می دهد. متأسفانه، افراد مبتلا به افسردگی شدید گاهی اوقات نیاز به مصرف داروهای آرام بخش مانند فلوکستین دارند. داروهای دیگری مانند بروموکریپتین یا سایر داروهای گیاهی مشتق شده از رازیانه برای کاهش علائم PMS پیشنهاد شده است.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید
همه داروها را با هم مصرف نکنید!
هیچ دستوری برای همه قابل بازنویسی نیست. به عنوان مثال، بیماران زیادی هستند که ویتاگونوس تجویز می شوند و به خوبی پاسخ می دهند. بیمارانی هم هستند که درد قفسه سینه شدیدتری دارند و برای آنها سوپرمیکس و ویتامین E تجویز می شود و پس از مصرف بسیار خوشایندتر می شوند. کسانی هستند که از جزیره بیشتر اذیت می شوند،

بنابراین برای آنها اسپیرونولاکتون تجویز می شود و مشکل آنها حل می شود، بنابراین باید داروها را یکی یکی روی بیمار آزمایش کرد تا مشخص شود کدام دارو بهتر عمل می کند و نباید همه این داروها با هم تجویز شوند.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

این درد را جدی بگیرید و به بیمارستان بروید!
گاهی اوقات افراد در این دوره احساس درد در ناحیه زیر شکم می کنند که عمدتاً به دلیل احتباس آب است، اما گاهی اوقات این دردها شدیدتر می شوند زیرا متأسفانه فولیکول پاره شده در داخل بدنی که به آن «بدن خونریزی دهنده» یا «جسم زرد» می گویند خونریزی می کند. به آن “هموراژیک” می گویند.

این حالت بلافاصله پس از تخمک گذاری با درد نسبتاً شدید در قسمت پایین شکم همراه است که با سونوگرافی به وضوح مشخص می شود. درمان معمولا فقط نظارت است. اگر بیمار تحت درمان ضد انعقاد مانند آسپرین یا وارفارین است، حتما باید به پزشک مراجعه کند زیرا میزان خونریزی می تواند زیاد باشد. پس سندرم پیش از قاعدگی علت هیچ دردی نیست و نباید برای چنین دردهای شدیدی بی اهمیت باشد، اگر درد واقعاً شدید است و بیمار نمی تواند راه برود یا نمی تواند بخوابد باید به بیمارستان یا پزشک خود مراجعه کند.

بیشتر بخوانید  مصرف کدام قرص و دارو با نوشابه خطرناک است ؟

اطلاعیه مهم: قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

طب سنتی چه پیشنهادی دارد؟

* افرادی که مزاج سرد و خشک یا مزاج گرم و خشک دارند بیشتر دچار درد و ناراحتی می شوند. قاعدگی زنان گفته می شود که با اصلاح خلق و خو، میزان درد را کاهش می دهند. به عنوان مثال افراد با مزاج گرم و خشک می توانند با مصرف ترکیبات زیره و بادیان از اثرات ضد اسپاسم و ضد درد آن بهره مند شوند. افرادی که مزاج سرد و خشک دارند نیز می توانند با مصرف گل گاوزبان درد را کاهش دهند.

* خوردن غذاهای سرد مانند ماست یا کاهو باعث درد معده می شود قاعدگی زنان اندازه. در مقابل، خوردن غذاهای به اصطلاح گرم مانند خرما یا نان های سبوس دار مانند نان جو می تواند به میزان قابل توجهی درد را کاهش دهد.

* زنجبیل داخل بهبود درد قاعدگی مانند اسید فولیک و ایبوپروفن عمل می کند! اگر طعم آن را دوست ندارید، می توانید از کپسول زنجبیل استفاده کنید.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

* عصاره بابونه، سنبل الطیب، گل گاوزبان، تمشک و خاکشیر در کاهش دردهای قاعدگی و ایجاد آرامش بسیار موثر است. هر یک از این دمنوش ها را می توان به صورت جداگانه یا مخلوط تهیه کرد و در دوران قاعدگی به میزان دلخواه مصرف کرد.

* برای کاهش درد شکم روزی دو بار چهار تا پنج روز قبل از قاعدگی روغن بابونه را به آرامی زیر ناف ماساژ دهید اما در دوران قاعدگی توصیه نمی شود.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

* زمانی که خونریزی طبیعی و دردناک است، زیر ناف را با روغن زنجبیل ماساژ دهید کاهش علائم قاعدگی این یک تأثیر است.

* از عرق رازیانه و خولان استفاده کنید مخصوصاً اگر درد همراه با خونریزی شدید باشد هفت روز قبل از آن یک لیوان آب رازیانه رقیق شده با آب و یک لیوان علف خولان رقیق شده با آب میل کنید. می توانید این کار را در روز دوم و سوم قاعدگی ادامه دهید.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

*نصف قاشق غذاخوری سنبل الطیب، یک قاشق غذاخوری گل گاوزبان و یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه را با هم مخلوط کنید و در فواصل دو دوره یا در دوران قاعدگی بپزید و بخورید. این نوشیدنی استرس، عصبانیت و گرفتگی های قاعدگی ایستگاه ها

* اگر قبل از شروع خونریزی احساس درد کردید، سه قاشق غذاخوری زرشک را در یک لیوان آب به مدت یک دقیقه بجوشانید و پس از 10 دقیقه، محلول صاف شده را بنوشید. بعد از 10 ساعت می توانید دوباره این محلول را بنوشید.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

* افرادی که خونریزی آنها کک و مک است می توانند از گل گاوزبان برای کاهش درد استفاده کنند. برای این منظور باید 10 گرم گل گاوزبان را با لیمو عمانی و دو لیوان آب بپزید تا فقط یک لیوان محلول باقی بماند و سپس صاف کنید و بنوشید.

بیشتر بخوانید  معرفی قرص مسترولون

* مصرف روزانه یک فنجان چای دارچین همراه با صبحانه تاثیر بسزایی در آرامش و کاهش درد قاعدگی لایس.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

این نکات را به خاطر بسپارید:

صبور باش!
وقتی درد شدید دارید نباید انتظار داشته باشید که جوشانده گیاهی به سرعت درد شما را تسکین دهد، بلکه باید داروهای گیاهی را به طور مداوم ادامه دهید و صبور باشید. البته قبل از مصرف دستور العمل های گیاهی باید با یک متخصص مشورت کنید. گاهی اوقات داروهای گیاهی می توانند با داروها تداخل داشته باشند و اثرات یکدیگر را کاهش یا افزایش دهند و یا عوارض جانبی داشته باشند.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

آیا قرص های ضد بارداری مفید هستند یا مضر؟
برخی از داروها، مانند قرص های ضد بارداری با تنظیم هورمونی، قاعدگی زنان آسان ترش کن. البته به خاطر داشته باشید که قرص های ضدبارداری اشکال مختلفی دارند و در افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند منع مصرف دارند. همچنین این داروها در همه زنان موثر نیستند و در برخی از آنها می توانند علائمی مانند علائم قبلی را ایجاد کنند. قاعدگی زنان از جمله درد قفسه سینه و افسردگی.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

گرما بهترین دوست شماست!
* کیسه ای آب گرم روی شکم، کمر و باسن خود قرار دهید یا می توانید از حوله گرم یا تشک گرم استفاده کنید. گرما جریان خون را افزایش می دهد و عضلات را شل می کند.

* دوش آب گرم بگیرید! در قاعدگی زنانحمام کردن روزانه نه تنها بی خطر است، بلکه مفید است. این کار باعث کاهش درد، خستگی، کسالت و رفع بوی بد دهان می شود. به یاد داشته باشید که هنگام استحمام، شستن بدن باید ایستاده انجام شود و از نشستن در وان خودداری کنید.

* در این مدت از تماس با هوای سرد و نشستن در مکان های خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید.

زنانی را که در دوران قاعدگی روحیه خوبی دارند، آرام کنید

مراقب عفونت های زنانه باشید!
به دلیل باز شدن دهانه رحم قاعدگی زنان توجه به بهداشت فردی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. بنابراین، برای جلوگیری از عفونت در قاعدگی زنان بعد از هر بار استفاده از توالت باید ناحیه تناسلی را با یک پارچه تمیز کاملا خشک کنید. همچنین سعی کنید تا حد امکان از آب سرد برای شستشو استفاده نکنید زیرا باعث انقباض و درد در ناحیه زیر شکم می شود. حتما هر سه تا چهار ساعت یکبار نوارها را عوض کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید