ترکیه قصد دارد روابط خود را با ازبکستان توسعه دهد – پخش نهایی – اخبار ترکیه و اوراسیا – اخبار بین المللی تسنیم


به گزارش گروه بین الملل آژانس تسنیمدر بخش قبلی گزارش ، به اهمیت ژئوپلیتیکی ازبکستان برای ترکیه و همچنین اشاره های دقیق به پتانسیل همکاری اقتصادی بین تاشکند و آنکارا اشاره شده است.

همانطور که گفته شد ، بیشتر توافقات بین ترکیه و ازبکستان ماهیت سیاسی دارند و مایل به توسعه روابط هستند و ترکیه در شرایط فعلی نه تنها با ازبکستان بلکه با سایر کشورهای آسیای میانه و قفقاز نیز تجارت بالایی ندارد. . کشورها کمتر از 10٪ تجارت ترکیه با کشورهای اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند.

با این حال ، این منطقه از نظر روابط سیاسی و وابستگی نژادی برای ترکیه مهم است و عوامل مهمی مانند چین ، دریای خزر ، جاده ابریشم و هدف ترکیه از حضور در افغانستان منجر به حضور در آسیای میانه شده است. مهم.

کشور ترکیه ، کشور " ازبکستان" ، رجب طیب اردوغان ،

ترکیه در ازبکستان با فرصت ها و تهدیدهای زیادی روبرو است و به ویژه در مبارزه با جنبش های افراطی با چالش های قابل توجهی روبرو است.

در چند سال گذشته ، ترکیه سعی کرده است در زمینه صنایع دفاعی و همکاری بین نیروهای مسلح با ازبکستان تعامل داشته باشد ، اما واضح است که همکاری بین سرویس های اطلاعاتی این کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است ، دلایل آن در زیر بحث خواهد شد.

همکاری دفاعی تاشکند و آنکارا

در ماههای نخست حکومت میرضیایف ، نورالدین الدین جانیکلی وزیر دفاع وقت ترکیه برای دیدار با رئیس جمهور جدید به تاشکند سفر کرد.

طی این سفر در جولای 2017 ، دو کشور تفاهم نامه همکاری نظامی و امنیتی را امضا کردند. توافق نامه اجرای برنامه های آموزش و همکاری نظامی بین م militaryسسات آموزشی و پژوهشی دو کشور نیز در یک تفاهم نامه امضا شد.

در اولین سفر رسمی میرضیایف به آنکارا ، معاملات نظامی و تسلیحاتی روی میز قرار گرفت و قراردادی بین Nural Makina ترکیه و Oz Otto ازبکستان منعقد شد که طی آن 1000 خودرو زرهی تاکتیکی Ajr Yalcin مستقر شد. در زبان انگلیسی ، “Dragon” نامیده می شود ، در ازبکستان تولید می شود. این معامله همچنین شامل صادرات وسیله نقلیه تاکتیکی به کشورهای ثالث در آسیای مرکزی بود.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی که منجر به توقف پیشرفت سرطان پوست می‌شود

کشور ترکیه ، کشور " ازبکستان" ، رجب طیب اردوغان ،

در قراردادهای تسلیحاتی 2018 این کشور ، سفارش تعدادی موتور دیزلی توسط آنکارا ثبت و تحویل داده شد. بنابراین ، همکاری ها در زمینه دفاعی ادامه یافت و در آوریل 2019 یک تمرین مشترک بین نیروهای نظامی ازبکستان ، ترکیه و با مشارکت نیروهای پاکستانی برگزار شد.

ترکیه ، ازبکستان و تهدیدهای تروریستی

علاوه بر همکاری دفاعی و نظامی ، همکاری امنیتی قابل توجهی نیز بین سرویس های اطلاعاتی MIT ترکیه و سرویس اطلاعاتی ازبکستان وجود دارد. یکی از نگرانی های اصلی ازبکستان طی چند سال گذشته این است که برخی از افراط گرایان ازبکستان از طریق ترکیه از کشور خود به سوریه فرار کرده اند و انتقال گروه های زیادی از زنان و دختران ازبک به سوریه مشکلات امنیتی زیادی را برای تاشکند ایجاد می کند.

آنکارا و تاشکند همیشه نگران نفوذ جریانات افراطی و آموزش برخی از شهروندان ازبکستان در افغانستان و سوریه بوده اند و به عنوان مثال یکی از خونین ترین و هولناک ترین حملات تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه ، شهروندی ازبکستان بوده است.

عبدالکادر مشاریپوف ، شهروند 34 ساله ازبکستانی که در سال 2017 به کلوپ شبانه اورتاک استانبول حمله کرد ، تنها با استفاده از یک قبضه اسلحه کلاشنیکوف و شش گلوله مهمات فقط 39 دقیقه و 98 نفر را کشته است.

کشور ترکیه ، کشور " ازبکستان" ، رجب طیب اردوغان ،

مشاریپوف اندکی پس از حمله تروریستی در استانبول دستگیر شد و اعترافات وی چراغی مهم برای سرویس های اطلاعاتی ترکیه و ازبکستان شد.

وی اذعان کرد: 1. در افغانستان کار با سلاح و بمب را آموخت و مدتها آموزش دید. 2. از مرز وان وارد ترکیه شد. 3. در سوریه و ترکیه ، وی با بالاترین درجات داعش مرتبط بود و محل عبور و مرور کانال های مرزی را پس از دستگیری فاش کرد.

اگرچه هماهنگی بالایی در مورد دستگیری داعش و افراط گرایان ازبک وجود دارد ، اما واقعیت این است که بسیاری موفق به پنهان شدن در سوریه و ترکیه شده اند و موج دستگیری ها همچنان ادامه دارد. در اوایل سال جاری ، نیروهای امنیتی ترکیه موفق به دستگیری شخصی به ظاهر درمانده و آواره در مرز کلیسا شدند که نمی توانست صحبت کند. اما بررسی ها نشان می دهد وی یکی از مهمترین اعضای گروه تروریستی داعش تکفیری است که از سال 2015 از ازبکستان به سوریه نقل مکان کرده و در لیست قرمز تروریست های تحت تعقیب ترکیه قرار دارد.

بیشتر بخوانید  بیمارستان امام خمینی کرج به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود

ازبکستان و شورای ترکیه

همانطور که قبلاً ذکر شد ، رئیس جمهور سابق ازبکستان تمایلی به پیوستن به کشورش در شورای ترکیه ندارد و همیشه معتقد است که ترکیه به دنبال یک برادر بزرگتر است. اما شواهد نشان می دهد که رئیس جمهور فعلی دیدگاه دیگری دارد.

برای اولین بار در سال 2019 ، وزیر امور خارجه ترکیه مولوت چاوشو .لو در مورد آمادگی ازبکستان برای عضویت در شورای ترکیه صحبت کرد. در همان سال ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه ، با مشورت با شوكات میرضیایف ، همتای ازبكی خود ، موضوع عضویت این كشور در شورای كشورهای ترك را مطرح كرد و ازبكستان در نوامبر 2019 در جریان هفتمین اجلاس شورای ترکیه به آن پیوست. در باكو ، پایتخت آذربایجان. درآمد کامل این هیئت.

کشور ترکیه ، کشور " ازبکستان" ، رجب طیب اردوغان ،

قرقیزستان ، ترکیه ، قزاقستان ، آذربایجان و ازبکستان اعضای شورای ترکیه هستند ، مجارستان عضو ناظر است و اوکراین علاقه مند است که به عنوان یک کشور ناظر به این شورا بپیوندد ، اما ترکمنستان هنوز وارد مدار نشده است.

البته آنکارا در جلسات سه جانبه ترکیه و آذربایجان-ترکمنستان سعی در جلب توجه به پتانسیل گاز ترکمنستان داشت. ترکمنستان هنوز به بی طرفی اعتقاد دارد ، اما مشخص نیست که پس از استقرار ازبکستان در شورای امنیت ، گارد ترکمنستان منحل خواهد شد یا خیر.

از شوشا تا ازبکستان

بدون شک ، یکی از دلایل اصلی حضور روزافزون حضور سیاستمداران ترک در کشورهای آسیای میانه و تلاش برای توسعه روابط ، تحولاتی است که از جنگ اخیر قره باغ کوهستانی رخ داده است و آنکارا می خواهد این تحولات در آسیای میانه را تحت الشعاع خود قرار دهد. حضوری ملموس تر و بیشتر داشته باشید.

برخی تحلیلگران در رسانه های تحت هدایت ترکیه می گویند سفر اخیر اردوغان به شوشا و امضای بیانیه مشترک الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نشان می دهد که ترکیه می خواهد از شوشا به ازبکستان و سایر کشورهای عضو منتقل شود. شورای ترکیه باید روابط گسترده ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید  آخرین آمار تاج برای قزوین / دومین روز متوالی بدون مرگ تاج

کشور ترکیه ، کشور " ازبکستان" ، رجب طیب اردوغان ،

پروفسور فهرالدین بارانجا ، استاد دانشگاه اولوداگ بورسا و تحلیلگر نزدیک به آپارت در روزنامه صباح نوشت: “چشم اندازها و اهداف روابط ترکیه و آذربایجان در سطح روابط دوجانبه باقی نخواهد ماند.” با توجه به معادلات جهان ترکیه ، ارزش افزوده این روابط زیاد خواهد بود. من دیدم که فقط یک روز پس از اعلامیه شوشا توسط اردوغان و علی اف ، دبیرکل ترکیه بغداد آمریف بیانیه ای را مبنی بر روابط قوی بین ترکیه ، آذربایجان ، قزاقستان ، قرقیزستان و ازبکستان صادر کرد. عامریف در بیانیه ای اعلامیه شوشا را سندی نمونه برای تقویت همکاری همه جانبه بین دولت های ترکیه خواند. اگرچه به نظر می رسد اعلامیه شوشا فقط بین ترکیه و آذربایجان امضا شده است ، اما روشن است که تأثیر موضوعات مطرح شده در این بیانیه محدود به هر دو طرف نخواهد بود. “اعلامیه شوشا مانیفیستی است که بر تعادل منطقه تأثیر می گذارد و در میان مدت و بلند مدت در قفقاز جنوبی و جهان ترکیه ثمره خواهد داشت.”

اگرچه تحلیل پروفسور بارانجا ، مانند بسیاری از محققان ترکیه ، حاوی رگه هایی از گرایش های بلند پروازانه و اغراق آمیز است ، اما با این وجود ماهیت رویکرد سیاسی ترکیه به منطقه را نشان می دهد.

بررسی نظرات دیپلمات های ترکیه و کارشناسان روابط بین الملل نشان می دهد که آنکارا به ویژه بر آسیای مرکزی متمرکز است و تیم سیاست خارجی اردوغان به دنبال استفاده از فرصت های ایجاد شده در حوادث اخیر قره باغ است. ظرفیت کشورهای آسیای میانه و قفقاز به صورت جامع و هدفمند.

روشن است که حرکت ترکیه در این منطقه مهم و حساس جغرافیایی رابطه مستقیمی با سطح تعامل آنکارا و مسکو دارد. زیرا روسیه به عنوان یک ابرقدرت در این زمینه ، مایل به کنترل همه چیز است و البته ترکیه و اعضای شورای ترکیه نیز نباید ملاحظات ژئوپلیتیکی منطقه را نادیده بگیرند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید