بازی جایزه تا زمان اعلام قیمت خودرو ادامه خواهد داشت. خودروسازان می گویند برای جمع آوری بلیت های قرعه کشی قیمت خودرو را اعلام کنند.
به گفته آنها برای پایان دادن به دو نرخی شدن بازار خودرو باید قیمت خودروهای کارخانه ای به 50 درصد زیر قیمت روز بازار برسد تا یدک کشی برای قرعه کشی صورت نگیرد و 50 میلیون نفر دیگر برای 8000 خودرو ثبت نام نکنند. دیگر بازار را به هم نزنید. .
به گفته خودروسازان، اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار منجر به تقاضای کاذب شده و در این میان با ایجاد تقاضای کاذب قیمت ها افزایش یافته است. موضوعی که تمایل عجیب خودروسازان را برانگیخت.
قرعه کشی خرید خودرو از روزی (1998) آغاز شد که خودروسازان از ارسال خودرو خودداری کردند. در روزهایی که تصاویری از پارکینگ آنها در رسانه ها منتشر شد اما آنها اعلام کردند آن خودروها معیوب و ناقص هستند.
گزارش ها و جزئیات دیگر رسانه ها اما به شایعاتی دامن زده است که خودروسازان با کاهش عرضه، قیمت های بازار را افزایش داده اند و تفاوت قیمتی وحشتناکی ایجاد کرده اند.
بدین ترتیب قرعه کشی صنعت خودرو باز شد. گفتند چون تقاضا زیاد شده و نمی توانیم تمام تقاضا را پوشش دهیم چاره ای جز قرعه کشی نیست. مردم هم حداقل یک سال بعد برای برنده شدن در قرعه کشی ثبت نام کردند و یک ماشین صفر با کیفیتی در حد استانداردهای چند دهه پیش دنیا داشتند.
این راهکار خود به خود فاصله قیمتی کارخانه و بازار را افزایش داد و خودروسازان در هر مرحله قیمت تولید خود را به این بهانه تعیین کردند که اختلاف قیمت باعث تقاضای کاذب می شود اما به محض جدید شدن قیمت های جدید، قیمت بازار افزایش می یابد.
این بازی که تا امروز ادامه دارد و تا به امروز شنیده می شود، دیگر خودروسازان از تعریف و تمجید دست برداشته و خواستار افزایش قیمت خودروی کارخانه به کمتر از 50 درصد قیمت بازار شده اند!
بک جلو
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با جام جم در خصوص کاهش تولید قطعات در بازارهای جهانی گفت:
در این شرایط بازار، تامین قطعات خودروهای ایرانی به ارزش 10 هزار دلار از اولویت کمتری برای قطعه سازان برخوردار است، بنابراین توقع تولید قطعات خودرو با کیفیت از یک خودروساز معتبر، بیهوده است و در این شرایط تنها قطعات مختلف خودرویی که قیمت بالایی ندارند، وجود ندارد. کیفیت “او می تواند برخی از قطعات را تحویل دهد.”
وی گفت: اگر خودروسازان می خواستند تولید را افزایش دهند باید مهرماه گذشته ثبت سفارش می کردند اما ثبت سفارش امسال بیشتر از زمان لازم برای ثبت نام و دریافت و ساخت خودرو است. هشت ماه زمان می برد که عملاً مانع از تحقق طرح ساخت یک میلیون دستگاه می شود».
وی ادامه می دهد: با قیمت های فعلی در کشور تقاضایی برای خرید یک میلیون خودرو در سال وجود ندارد اما در بهترین حالت با تولید 600 هزار دستگاهی، بازار به تعادل بین عرضه و تقاضا و تقاضای چند میلیونی می رسد. زیرا خودروها نباید توسط تصمیم گیرندگان تصمیم گیری شود.
تقاضای 5 میلیونی برای 8000 دستگاه به دلیل تفاوت قیمت کارخانه و بازار به وجود آمد که این رانت موجود باعث افزایش تقاضا برای خودرو برای کسب سود و حفظ ارزش سرمایه می شود.
اگر رانت در هر بخش دیگری از اقتصاد باشد، سیل تقاضا می شود، در غیر این صورت تقاضای خودروهای بی کیفیت و فرسوده ایرانی توجیهی نخواهد داشت.
تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت وارد فاز جدیدی شده است که مهم ترین عامل جهش قیمت ها در دو سال اخیر کم کاری این شرکت ها به بهانه تحریم ها بوده است. تحریم های بین المللی فربد زاوه موانعی را برای تامین قطعات ایجاد کرده است، اما علت همه کمبودهای این صنعت نیست و باید مشکلات را در ساختار و فرآیندهای عملیاتی خودروسازان جستجو کرد.
متأسفانه مدیران صنعت، بدون توجه به آمار، همچنان به انتشار این عدد ادامه می دهند. در سال 85 که تولید خودرو به 800 هزار دستگاه رسید، ارزش اقتصاد ایران 620 میلیارد دلار و قدرت خرید هر ایرانی حدود 24 هزار دلار در سال بود. در سال 1400 ارزش اقتصاد ایران به 180 میلیارد دلار و قدرت خرید به 7000 دلار در سال رسید و در این شرایط حتی با فرض تعدیل قیمت و افزایش تولید، تقاضا برای خرید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال وجود ندارد.
عروسی در “کوچه مخصوص”
بهمن ماه سال گذشته سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت با اعلام چشم انداز وزارت صنعت خودرو گفت: سال آینده ملموس خواهد بود اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و افتخار آفرینی این صنعت تا دو سال دیگر برنامه های تحول را به طور کامل اجرا کنیم و شاهد تحولات بزرگی در آنها خواهیم بود.»
فاطمی امین گفت: کشور ظرفیت و زیرساخت لازم برای تولید 1.6 تا 1.8 میلیون خودرو در سال را دارد.
منوچهر منطقی معاون وزیر صمت چندی پیش گفته بود که قرعه کشی خاموش می شود و قرار است امسال تولید خودرو به یک میلیون و 500 هزار خودرو برسد. با این حال به نظر می رسد همه چیز باید در خدمت شرکت هایی باشد که در سال های اخیر اولین متهم به افزایش قیمت خودرو بوده اند.
بر اساس آمارهای رسمی، بازار ایران در سال به بیش از 1.2 میلیون دستگاه خودروی جدید نیاز دارد و در حال حاضر کمتر از 700 هزار دستگاه خودرو تولید میکند. اگر دولت نتواند با ساکنان جاده ویژه کنار بیاید، قیمت کارخانه ها به شدت افزایش می یابد و در صورت افزایش تولید خودرو، برنده اصلی این معادله خودروسازانی خواهند بود که روزهای رویایی خود را با تکیه بر انحصار تجربه خواهند کرد.