ترفندهای شگفت انگیز برای دور کردن و فراری دادن مار



چگونه مار را فراری دهیم ؟


مار در بسیاری از نقاط دنیا و در محیط زندگی بسیاری از مردم کشورهای جهان وجود دارد. در ایران نیز در مناطق کویری و مناطق جنگلی مار های سمی و غیر سمی وجود دارند که ممکن است وارد محیط زندگی و خانه ساکنان این مناطق شوند. در زیر راه هایی برای دور کردن و فراری دادن مار از محیط زندگی و خانه آموزش داده می شود.


نکته اول این است که بسته به محیط زندگی شما ممکن است ماری که وارد خانه یا حیاط خانه شما شده باشد، سمی یا غیر سمی باشد، بنابراین توصیه می شود که اگر در مناطقی هستید که مار سمی وجود دارد، سعی کنید که با متخصصان این کار یا در صورت امکان با پلیس یا آتش نشانی برای بردن مار تماس بگیرید.


اما اگر این امکان وجود نداشت و مار وارد شده به خانه شما غیر سمی است، سعی کنید که راه های زیر را برای دور کردن و فراری دادن مار انتخاب کنید. در ضمن پیش از تماس گرفتن با آتش نشانی یا کارشناس حیوانات سعی کنید که مار را در یک محفظه یا اتاقی که در آن وجود دارد محبوس کنید تا در دسترس و دید شما باشد.


البته اگر امکان حضور کارشناس مار یا ماموران آتش نشانی وجود ندارد، می توانید راه را برای خارج شدن مار از خانه یا اتاقی که مار در آن وجود دارد باز کنید.


برای این کار باید اگر اتاق، گاراژ یا مکانی که مار در آن وجود دارد، چند درب دارد، یکی از درب ها را که مسیر خروج مار است باز گذاشته و دیگر درب ها یا پنجره ها را ببندید. این کار ساده ترین و کم خطرترین راه دور کردن و فراری دادن مار است.

بیشتر بخوانید  گل های گندم کوهی


به محض مشاهده‌ مارهای سمی مسیر خود را تغییر دهید. در صورتی که مورد تعقیب ماری قرار گرفتید به صورت زیگزاگ حرکت کنید. در صورت برخورد ناگهانی با مار از هرگونه حرکت تهاجمی پرهیز کنید. چون چشم مار از حرکت و حرارت تحریک می‌شود.


فاصله‌ای که مارها می توانند به انسان حمله کنند بر حسب نوع مار متفاوت است، ولی آنها معمولاً بیش از فاصله‌ ۵۰ سانتیمتری قادر به حمله نیستند. بنابراین پس از مشاهده‌ مار، در فاصله‌ی قدرت حمله آن قرار نگرفته و از بازی کردن در اطراف محل خودداری کرده و از آنجا دور شوید.


فراموش نکنید شما که در طبیعت بدنبال آب، درخت، سایه و گل هستید، مارها هم دقیقاً دنبال همین موارد هستند. از توقف در مکان‌هایی که دارای گل و گیاه فراوان و فاقد دید کافی می‌باشد جداً پرهیز کنید.


فراری دادن مار از خانه


چگونه مار را از خانه دور کنیم ؟


راه دیگر برای فراری دادن مارها می تواند هدایت کردن مار به یک قفس یا محفظه باشد. ساده ترین ابزار برای این کار استفاده از یک سطل یا لگن بزرگ و یک جارو یا تی است. برای این کار سطل را برداشته و مار را با جارو یا طی به یک نقطه هدایت کرده و سطل / لگن بزرگ را روی آن بگذارید.


سپس سریع سطل را برگردانده و یک درپوش روی آن بگذارید. در نهایت مار را به بیرون از خانه و دور از محیط زندگی خود برده و با باز کردن در آن مار را رها کنید.


اگر مار در محیطی مانند باغ شما زندگی می کند و از نوع غیر سمی است، بگذارید که به حال خود در آنجا زندگی کند. البته سعی کنید که کودکان خود را از محل زندگی انها دور نگهدارید چون حتی نیش مارهای غیرسمی برای کودکان دردناک و خطرآفرین است.

بیشتر بخوانید  راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان هوازی


در شرایطی که تصمیم گرفتید با مارها غیرسمی زندگی کنید، ممکن است برخی مواقع آنها به حیاط و اتاق های باغ/خانه شما نزدیک شوند که می توانید با ابزارهایی از جمله شلنگ آب مارها را از محل زندگی تان دور کنید.


می توانید از تله های مار نیز به منظور به دام انداختن مارها استفاده کنید. این تله ها را می توانید از فروشندگان لوازم دام و طیور تهیه کرده و معمولا یک ظرف پلاستیکی هستند که یک ماده خوشبو در آنها قرار دارد تا مارها را به خود جذب کند و طوری طراحی شده اند که به محض وارد شدن امکان خروج از آنها را نداشته باشند.


فراری دادن مار از مزرعه


روش های دور کردن مار از خانه


روش های پیشگیری از ورود مار به محل زندگی


1. برای پیشگیری از ورود مار حیاط را تمیز کنید


علف های بلند و کوپه ای، علف های هرز و آشغال زیستگاه مناسبی برای موش ها و حشرات است که این اماکن باعث جذب مارها می شود. اگر این شرایط را در حیاط خانه خود و یا باغ از بین ببرید مار ها به جای دیگری می روند.


تکه های چوب و سنگ و درختچه و درختان افتاده و برگ ها و پیچک باعث جذب مارها می شود.


2. برای پیشگیری از ورود مار آفت های باغ را از بین ببرید


مارها، موش کور، موش، جیرجیرک و طیف وسیعی از حشرات را می خورند. اگر هر یک از این موجودات را در باغ خود دارید آن ها را از بین ببرید در این صورت منبع غذای مارها را از بین می برید.

بیشتر بخوانید  راهنمای خرید و نگهداری خوکچه هندی


3. خاک باغچه یا باغ خود را با موادی که تیز و خشن هستند پر کنید


از برگ های راج (خاس)، برگ های سوزنی شکل کاج، تراشه های سنگ، پوسته تخم مرغ و مواد سخت که خزیدن روی آن سخت است، استفاده کنید.


4. برای پیشگیری از ورود مار مناطق مرطوب را از بین ببرید


مارها مناطق خنک را دوست دارند. پس برای پیشگیری از ورود مار جاهایی که ممکن است آب جمع شود یا هوای مرطوب و خنک ایجاد کند را از بین ببرید. درختچه های خود را کوتاه کنید تا به زمین نرسند و برگ های روی زمین را جمع کنید تا نور خورشید بیشتر به آن ها برسد و زمین آن جا خشک شود.


5. برای پیشگیری از ورود مار سوراخ ها ترک های خانه و انباری را بپوشانید


برای این که از ورود مارها به داخل خانه جلوگیری کنید قسمت های بیرونی خانه را هر پاییز و بهار بررسی کنید. مارها به خوبی می توانند در سوراخ های تنگ جا شوند پس حتی یه سوراخ کوچک زیر در یا پنجره می تواند راه نفوذ مارها باشد.


دریچه ها و راه های آب را هم چک کنید و اگر مشکلی داشتند آن را رفع کنید.


دیدگاهتان را بنویسید