مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ترفندهای جادویی برای شناسایی الماس اصل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



راه های تشخیص الماس اصل


تشخیص الماس اصل از تقلبی موضوع مورد بحث ماست. از دیرباز تاکنون همه ما درصدد یافتن راهی برای تشخیص الماس اصل از نمونه های تقلبی و یا فیک آن بوده ایم، راهی که در کوتاه ترین زمان و با بالاترین دقت در تشخیص الماس اصل ما را یاری کند.


خصوصیات منحصر به فرد سنگ الماس، آن را از دیگر سنگ های گران بها متمایز کرده و در رتبه بالاتری قرار می دهد؛ به همین خاطر معمولا جواهرات ارزشمند الماس را برای هدیه دادن به افراد ارزشمند زندگیمان انتخاب می کنیم.


به سبب همین نکات، به دنبال راهی هستیم که به درستی الماس اصل را تشخیص دهد و خیال ما را از خریداری سنگ الماس اصل راحت کند.


جواهرشناسان متبحر که بر اثر گذر زمان مدعی تشخیص الماس اصل از نمونه های متفرقه و فیک آن، فقط در یک نگاه هستند نیز از همین راهکارهای ساده برای تشخیص الماس اصل از بدل آن استفاده می کنند.


البته چون جواهرشناسان موی خود را در این حرفه سپید کرده اند در تشخیص سنگ الماس اصل فوق العاده حرفه ای تر از ما عمل می کنند و اکثر تشخیص های آن ها درست از آب در می آید.


تشخیص الماس اصل


راهکارهای شناسایی الماس اصل


1. راه تشخیص الماس اصل: شفافیت


یک خط بر روی یک تکه کاغذ بکشید. سنگ را وارونه بالای خط قرار دهید. اگر سنگ هیچ علامتی از خود نشان نداد و خط را به همان ترتیب نمایش داد، الماس تقلبی است. توجه داشته باشید که تشخیص تفاوت کردن خط، توسط الماس ها و سنگ های کوچک بسیار مشکل است.


اگر الماس بر روی جواهری سوار شده بود، آن را وارونه بر روی یک تکه کاغذ قرار دهید. اگر شما می توانید آنچه که بر روی کاغذ نوشته شده است را بخوانید و یا حتی لکه ای را ببینید، احتمالا این سنگ، یک الماس نیست.


شما نباید قادر به دیدن پایین آن باشید، زیرا به طور مستقیم از بالا به الماس نگاه کردن دارای ضریب شکست بالا است.

بیشتر بخوانید  نمایندگی تعمیرات فریجیدر ، زانوسی ، مجیک و کندی


2. شناسایی الماس واقعی: بخار


سنگ الماس را جلوی دهان خود قرار دهید و به آن، ها کنید. اگر سنگ برای دو ثانیه مه آلود باقی ماند، احتمالاً تقلبی است. یک الماس واقعی حرارت را بلافاصله پخش می ‌کند و به سرعت از بخار پاک می ‌شود، یا اگر کمی کثیف ماند باز هم سریع ‌تر از یک الماس تقلبی شفاف می ‌شود.


همزمان به یک الماس که می‌ دانید واقعی است و الماسی که مشکوک به تقلبی بودن هست، ها کنید. شما می ‌توانید ببینید که چگونه سنگ واقعی شفاف می ‌شود، در حالی که سنگ تقلبی چگونه مه خود را از دست می ‌دهد.


علاوه بر آن، اگر شما بر روی آن‌ ها به تناوب ها کنید، شاهد جمع شدن مه بر روی سنگ تقلبی می‌ شوید و مه آن با هر ها بیشتر می‌شود در حالی که سنگ واقعی هنوز تمیز و شفاف باقی مانده است.


3. راه شناخت الماس اصل: سختی


اگر در تراش فست سنگ، خطوط ساییده شده باشند و این اتفاق را بتوانید در بزرگنمایی 10 مشاهده نمایید، بدین معناست که سنگی که در اختیار دارید، الماس نمی باشد.


همچنین می توانید سنباده بر روی سنگ بکشید اگر سنگ خراب شد آن جعلی است. این آزمایش به آزمایش خراش دادن معروف است. الماس تمامی سنگ ها را برش داده و خراش می دهد؛ در صورتی که نوع مصنوعی آن این توانایی را ندارد. الماس سخت ترین ماده ای است که وجود دارد.


چگونه بفهمیم الماس اصل است


4. تشخیص الماس اصل به وسیله آب


یکی دیگر از راه های تشخیص الماس اصل، تست آن به وسیله آب است. الماس اصل در آب فرو می ‌رود اما الماس تقلبی بر روی سطح آب شناور می ‌ماند.


5. تشخیص الماس اصل به وسیله لوپ


الماس‌ های اصل که از معادن استخراج می ‌شوند اغلب دارای ناخالصی ‌هایی هستند که به کمک لوپ قابل مشاهده می ‌باشند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن اداره آب و فاضلاب استان خراسان شمالی


الماس های بدل فاقد هرگونه ناخالصی است، به همین دلیل، الماس‌ های آزمایشگاهی (که می‌بایستی بسیاری از آزمایشات را پشت سر بگذارند) نیز این ناخالصی‌ ها را ندارند.


6. شناسایی الماس اصل به وسیله انعکاس نور


انعکاس الماس حقیقی در رنگ‌ های طیف طوسی قابل مشاهده است. در صورت مشاهده‌ انعکاس رنگین کمانی، به احتمال زیاد این الماس دارای کیفیت پایینی است و یا این ‌که تقلبی می‌ باشد.


7. راه شناخت الماس واقعی به وسیله یک ذره بین


الماس ‌های استخراج شده معمولاً دارای عیوب یا آخال‌ های کوچک هستند که از این طریق قابل مشاهده می‌ باشند. سنگ های بدل این عیوب را ندارد. همچنین الماس‌ های تولید شده به روش آزمایشگاهی (که ممکن است تمام آزمون‌های دیگر را گذارنده باشند) معمولاً این عیوب را ندارند.


8. تشخیص الماس اصل به وسیله تستر


انواع متفاوت تسترها در بازار موجود هستند و تفاوت میان الماس حقیقی و جعلی را مشخص می ‌کنند.


9. راه شناخت الماس اصل به وسیله اشعه ایکس X


الماس‌ های اصلی زیر اشعه ایکس دیده نمی ‌شوند. در حالی که شیشه، مکعب زیرکون و کریستال‌ ها در زیر اشعه ایکس دیده می شوند.


10. تشخیص الماس اصل با کمی توجه به پایه نصب


الماس واقعی هرگز بر روی پایه ‌ای از جنس فلزات ارزان قیمت نصب نمی شود. نشان‌ های موجود بر روی پایه ‌ی نصب اثبات می ‌کنند که آیا فلز طلا و پلاتین اصل است یا خیر (K10، K14، K18، یا PT585 ، PT750، PT900 و PT950) همه نشان پایه های ارزشمند هستند که روی آن ها الماس اصل نصب می کنند.


در حالی که نماد “C.Z” نشانگر آن است که سنگ نصب شده یک الماس حقیقی نمی ‌باشد.


الماس اصل را چگونه بشناسیم


11. تشخیص الماس اصل به وسیله میکروسکوپ


لوح یا تاج سنگ را برعکس زیر میکروسکوپ قرار دهید. اگر شما در حالی که سنگ را تکان می ‌دهید، اگر فقط یک تشعشع نارنجی ‌ببینید، سنگ شما تقلبی است.

بیشتر بخوانید  لیست مهد کودک های قم به همراه آدرس و تلفن


12. شناسایی الماس اصل به وسیله روزنامه


زمانی که سنگ بزرگتری دارید، تست روزنامه به خوبی کار می کند. اگر یک الماس غیر واقعی را بر روی روزنامه قرار دهید می توانید نوشته های زیر الماس را تشخیص دهید.


درحالی که الماس واقعی نور را به طوری باز می تاباند که شما نمی توانید نوشته های زیر الماس را مشاهده کنید. تنها رگه های سیاه به جای حروف قابل مشاهده هستند. تصویر زیر گویای این تست است. الماس سمت چپ واقعی و الماس سمت راست غیر واقعی است.


13. تشخیص الماس اصل به وسیله اشعه فرابنفش UV


بسیاری از الماس‌ ها (نه تمامی آن‌ها) زیر اشعه‌ فرا بنفش یا نور سیاه، یک تشعشع آبی رنگ از خود ساطع می کنند، بنابراین این نور آبی، نشانگر حقیقی بودن الماس است.


عدم وجود نور آبی بنا به تقلبی بودن الماس نیست بلکه امکان دارد که سنگ، الماسی بی ‌کیفیت باشد. در صورت مشاهده‌ فلورسانس سبز کم‌ رنگ، زرد یا طوسی زیر اشعه فرا بنفش ممکن است سنگ مذکور ﻛﺎﺭﺑﻴﺪ سیلیکون باشد.


14. تشخیص الماس اصل به وسیله وزن کردن سنگ


مکعب زیرکون در شکل و سایز یکسان، حدود 55 درصد سنگین‌تر از الماس می‌ باشد. از یک مقیاس یک قیراطی یا یک گرمی برای مقایسه سنگ برای پاسخ به واقعی بودن سنگ استفاده نمایید.


15. تشخیص الماس اصل از تقلبی به وسیله ایجاد خراش


الماس به دلیل سختی که دارد می تواند بر روی اجسامی مانند شیشه خراش ایجاد کند به این صورت است که تلاش کنید با استفاده از الماس خود یک شیشه را خراش دهید، البته خیلی باید مراقب باشید چرا که ممکن است به الماس آسیب برسانید خصوصا الماس های آنتیک و قدیمی.


همچنین با این کار ممکن است به سنگ های جواهر خود آسیب برسانید هر چند که الماس اصل نباشند.


چگونه یاقوت سرخ اصل را از نمونه بدل آن تشخیص دهیم ؟


چگونه طلای اصل را تشخیص دهیم؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *