مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ترس از کلانشهری دیگر در اهواز/ آوارگی ساکنان ساختمان «پراودا 2» در گرمای 50 درجه! + تصاویر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ساختمان عدالت 2 یکی دیگر از کلانشهرهای اهواز است که اهالی آن از ترس ریزش بالای 50 درجه ساختمان روی آنها چادر زده و آواره خیابان شده اند.

پس از فروریختن ساختمان کلانشهر آبادان، شهروندان به ویژه ساکنان خانه های ناامن نسبت به مسائل امنیتی حساس تر شده اند و هر لحظه بیم آن دارند که محل سکونت آنها و همچنین کلان شهر تخریب شود.

ساختمان عدالت 2 متعلق به تعاونی بیمارستان ابوذر در منطقه 300 اهواز یکی از ساختمان های ناتمام و نیمه کاره ای است که به بهره برداری رسیده و حدود 80 خانوار در آن ساکن هستند اما به دلیل خطرناک بودن. شرایط ساختمان.خیابان ها از ترس فروریختن ساختمان بر روی آنها.

تعدادی از خانواده ها ظهر اهواز در گرمای 49 درجه با فرزندانشان در پارک روبروی ساختمان نشسته اند و نگرانند که ناگهان اتفاقی بیفتد و اتفاق بدی برای فرزندانشان بیفتد.

بچه یک یا دو ساله خانواده ای که از گرمای زیاد گل هایش شکوفا شده، بی تاب می شود. برخی هم که نگران گرما هستند، بچه ها را به خانه می برند تا خنک شوند و به پارک برمی گردند.

این ساختمان که قرار است 154 واحد در شش بلوک باشد، تنها یک خروجی و یک درب دو متری دارد و مستاجران می گویند در صورت بروز حادثه، فاجعه ای مانند فاجعه منی رخ می دهد.

بنا بر این است که ساختمان شش طبقه باشد، اما پس از شروع ساخت، دو طبقه دیگر به آن اضافه شد که باعث سختی ساختمان شد. همچنین تعداد مغازه های این ساختمان از هشت مغازه به 16 مغازه افزایش یافت و از فضای لابی ساختمان برای این منظور استفاده شد.

کلیه ساختمان های دادگستری دارای 2 مشکل بوده و توسط کارشناسان مراجع ذیصلاح رد شده است. ساختمان برق صلواتی دارد و کابل روی آن آویزان است. اداره گاز به دلیل نامشخص بودن ساختمان و نامناسب بودن لوله های به کار رفته در آن اقدامی برای جلوگیری از حادثه انجام نداد.

به دلیل نشت آب و آب بندی نبودن دیوارها، مدتی پیش پارکینگ منفی این ساختمان پر آب بود و در برخی نقاط همچنان آب وجود دارد. وضعیت گل و لای موجود و دیوارهای مرطوب نشان دهنده حجم آب این بنا است.

اکنون بیشتر ستون های این بنا فرسوده و ترک خورده و آرمیچر پوسیده و پودر شده و به زمین افتاده است.

به گفته مستاجرین در برخی از قسمت های ساختمان از توری مرغ به جای آرماتور استفاده شده است. ساکنان می گویند که پیمانکار برخی از ترک ها را با گچ پوشانده است، اما سایر دیوارها و ستون ها نیز ترک خورده اند.

برخی از پله های ساختمان بدون حفاظ است و چاله ها و پرتگاه هایی در چاله آسانسور و اطراف آن وجود دارد که با یک لحظه بی توجهی خانواده ها را غمگین می کند.

بیشتر بخوانید  فیلم تشییع جنازه سید محسن شفیعی

اکنون ترک ها از ستون ها عبور کرده و دیوارهای برخی از قسمت های این بنا نیز ترک برداشته است. در یکی از خانه ها قسمتی از دیوار ترک خورده سنگفرش شده تا هیچ ترکی دیده نشود اما اکنون دیوار کناری نیز ترک خورده است.

قسمتی از دیوار منفی پارکینگ شکم دارد. با این حال، این شرکت همچنان به فروش واحدها به افراد ناآگاه در کنار ساختمان ادامه می دهد.

دو روز پیش حکم تخلیه ساختمان عدالت 2 از سوی منطقه 8 شهرداری اهواز به دلیل شرایط خطرناک صادر شد و به گفته اهالی، نیروهای شهرداری در حالی که ساکنان در خانه بودند، خواستار پلمب ساختمان شدند. . رها شده است.

به گفته مستاجرین این ساختمان، پیمانکار آن آقای باوی در زمان فروش به آنها گفته است که اگر ظرف یک هفته واحدهای خود را تحویل نگیرند، منازل خود را ترک کرده و مجبور به سکونت در آن خواهند شد، هرچند که این وضعیت آن زمان بود آنها ساختمان را نمی شناختند.

ساکنان می گویند که خانواده ها که اکثراً از طبقه کارگر هستند، چند سال پیش پس از خروج کارکنان بیمارستان ابوذر از تعاونی شروع به خرید واحدهای ساختمانی کردند.

یکی از خانواده های ساکن در این خانه که یک بیمار فلج دارد از خانه خارج نشد و با خطر ریزش ساختمان مواجه شد و مضطرب در این خانه ماند. نه دلی برای رفتن دارند و نه دلی برای ماندن. اگر پدربزرگ پیرمرد بیمار خانه را ترک کند چه؟

یکی از مستاجران این ساختمان که استاد طراحی ساختمان است، دستش را به ستون می زند و خالی بودن آن را نشان می دهد. به محض دست زدن به بتن، بخشی از ستون می افتد. استاد آرمیچر پودری را روی زمین می اندازد و می گوید: سرمایه ما اینطور پودر شده، شاید خودمان اینطور پودرش کنیم.

وی ادامه می دهد: با احتساب دو پارکینگ، بار ساختمان 10 طبقه یا حدود 50 هزار تن بار سازه ای با این آرماتورهای پوسیده و بتن پودری روی چهار ستون است. پس از تخلیه آب از پارکینگ منفی متوجه وضعیت ساختمان شدیم و دیدیم که تمام ستون ها در حال آنالیز هستند اما دیگر دیر شده بود.

“از این به بعد فاتحه ما را بخوانند، معلوم نیست این ساختمان کی روی سرمان بیفتد، ممکن است هر لحظه این ساختمان فرو بریزد و خدا نگهبان آن است، شاید بلافاصله ساختمان فرو بریزد. و عکس های ما را در اینستاگرام منتشر کنید. «و بگو روحت شاد».

این شهروند می گوید: زمانی که آرماتور پوسیده شد، بتن ریزی کردند، اما هیچ تکیه گاه برای ساختمان وجود ندارد، آیا این آرماتور با بتن قابل تعمیر است، این ساختمان مشکل ریشه ای دارد.

او گفت: مردم باوی در اطراف ما هستند.

یکی دیگر از مستاجران ساختمان با انتقاد از کم توجهی به وضعیت آنها، گفت: باید اتفاقی بیفتد و بعد بنویسند اهواز تسلیت بگویم؟ چگونه ممکن است هیچ جنایتی به این بزرگی وجود نداشته باشد؟

بیشتر بخوانید  بسته شدن محور کندوان و کیاسر به دلیل بارش برف و کولاک

وی ادامه می دهد: وسایلمان را به آقای باوی دادیم و قرار شد در سال 92 یعنی یک سال بعد از قرارداد خانه را به ما تحویل دهد. من بالاخره سه سال پیش به دلیل ترس از دست دادن اموالم به این خانه نقل مکان کردم، اما نمی دانستم که باید خانه را ترک کنم و در خیابان ها و پارک ها زندگی کنم. مهم نیست چه چیزی را تعقیب می کنیم، هیچ کس ما را فشار نمی دهد یا ما را به اتاق خود راه نمی دهد. “

یکی دیگر از مستاجران می گوید: چند سال پیش بخشی از بلوک های چهار، پنج و شش فروریخت و پس از آن به اصطلاح بهسازی ساختمان را انجام دادند.

یکی دیگر از اهالی که سر یک زن است، می گوید: «قرار بود خانه ها ظرف شش ماه به ما تحویل داده شود که شش ماه تا چهار سال طول کشید. امنیت صفر است و پله ها نگهبان های کوچکی دارد تا بچه ها خودشان را پرتاب کنند». خانوارها انجام ندهید.”

وی ادامه می دهد: شهرداری لطف کرد و دستور تخلیه داد، اما شهرداران سابق نمی دانستند در طول ده سال ساخت این ساختمان چه اتفاقی افتاده است، از چه مصالحی استفاده شده است، آیا ناظر ساختمان نمی دانست اینجا چه خبر است؟ “

اکنون همه عقب نشینی کرده اند و مردم ناامید شده اند، نه می توانند خانه خود را ترک کنند و نه می توانند در آن زندگی کنند. هر کجا برویم بسته ایم. همه مسئولان گوشه های خود را بسته اند و مردم را نمی بینند، زیرا ما طرفدار آنها هستیم. ، او گفت. “ما اهمیتی نمی دهیم.”

او می گوید: “هیچ یک از این خانواده ها توان مالی ندارند. من به عنوان سرپرست خانوار نمی توانم اگر ساختمان روی من و فرزندانم فرو بریزد، جابجایی کنم. تمام تلاش خود را می کنیم تا شکممان را سیر کنیم.”

«آنها از کلان شهر خبر نداشتند و ناگهان فروریخت، اما چند روزی است که می گوییم ساختمان در حال فروریختن است. وی گفت: اگر ساختمان فرو بریزد چه می خواهند بگویند؟

یکی دیگر از اهالی می گوید: “چند روز است که در خیابان هستیم و کسی به ما نرسیده است، پس مسئولان کجا هستند، فقط می خواهیم مراقب ما باشند.”

یکی دیگر از ساکنان می گوید: در سال 92 ستون یک بلوک تخریب و تخریب، بازسازی و سایر ستون ها مستحکم شد. از آرماتورهای این بنا دیگر استفاده نمی شود، زیرا پس از گذشت حدود 10 سال، وضعیت ساختمان خراب شده است. ، بنابراین مسئولین «به دنبال استحکام بنا نیستند».

وی گفت: اگر ساختمان بازسازی شود، دولت باید هزینه آن را بپردازد، زیرا خانواده ها توان مالی آن را ندارند یا حداقل به خانواده ها وام مسکن کامل بدهند تا از این وضعیت خارج شوند.

بیشتر بخوانید  اقدام عجیب و زشت ساپینتو در مسابقه / فیلم استگلا و ملوان

حجت الله زارع زاده، نایب رئیس شورای شهر اهواز درباره وضعیت ساختمان عدالت 2 در منطقه 300 واحدی گفت: این ساختمان 154 واحدی انجمن مسکن ابوذر است که ساخت آن از قبل از سال 90 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. نیمه تمام شد.» پس از تحقیقات شهرداری در سال های اول، اخطارهای لازم از سوی سازمان نظام مهندسی، شهرداری و دفتر فنی استانداری اهواز صادر شد و سپس از ادامه کار جلوگیری شد.

وی افزود: اقداماتی برای تقویت سازه انجام شده اما این اقدامات کافی نبود. اگرچه این تسهیلات قابل استفاده نیست، اما حدود شش سال است که بیش از 50 خانوار در این مجموعه زندگی می کنند.

نائب رئیس شورای شهر اهواز گفت: این مجتمع مجوز کار و پایان کار ندارد بنابراین حضور خانواده ها در این مجموعه نیمه کاره است و با انشعاب های غیرمجاز غیرقانونی است.

زارع زاده بیان کرد: پس از اعزام مستاجرین این ساختمان به نمازخانه صبح جمعه، مسئولان مربوطه شهرداری اهواز، شهردار منطقه و رئیس نظام مهندسی از این ساختمان بازدید کردند و پس از این بازدید جلسات تخصصی برگزار شد. در این نامه دستور تخلیه به ساکنین اطلاع داده شده است. سازنده مجبور به استحکام بخشی و تکمیل پروژه شد و پس از طی مراحل قضایی، مستاجران در ساختمان ساکن شدند، اما مستاجران از ارائه اخطاریه تخلیه خودداری کردند.

وی افزود: مسئولیت این موضوع بر عهده کسانی است که می دانند این سازه شرایط امنیتی ندارد اما همچنان در آن زندگی می کند. البته اولین مسئولیت بر عهده سازنده این مجموعه است که اقدام به بازسازی، تکمیل و اخذ مجوزهای لازم نکرده است.

نائب رئیس شورای شهر اهواز گفت: شهرداری اهواز در این زمینه کوتاهی نکرد و همه مسئولان به این موضوع واقف هستند. سوابق این مجموعه مربوط به سال هایی است که استاندار و شهرداری اهواز مکاتبه کردند و از سالم نبودن ساختمان خبر دادند.

زارع زاده با بیان اینکه این پروژه قابل استفاده نیست و هر اتفاقی افتاده بر عهده سازنده است، تصریح کرد: این پروژه خصوصی است و به نام تعاونی مسکن بیمارستان ابوذر است. شهرداری پروژه را به اتمام نرسانده است یعنی مجوز استفاده صادر نشده است.

وی افزود: این پروژه ناتمام با کیفیت مطلوبی انجام نشده و مصالح به کار رفته در آن و نوع ساخت تاسیسات از امنیت لازم برخوردار نیست.

خانواده هایی که با هزار امید می خواستند سقفی بر سر داشته باشند، حالا همه سرمایه شان مثل آرماتور ساختمان عدالت 2 له شده و از اینجا رانده و رفته اند و منتظر واکنش به موقع مسئولان هستند.

آنچه مسلم است این بنا اگر عدالت به موقع ادا نشود آینده متزلزلی خواهد داشت و معلوم نیست فاجعه ای که در اهواز می آید «کلانشهر» بعدی است یا بدتر.

حال باید منتظر ماند و دید تکلیف خانواده های ساختمان ناامن عدالت 2 چه خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *