در پی صدور بخشنامه ای از سوی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت تردد اتوبوس به سازمانها و م institutionsسسات راهداری ، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری اعلام کرد قبل از حادثه ای که برای اتوبوس های روزنامه نگاران اتفاق افتاد ، اسمارت وزیر اصرار داشت ، کارت ها و مجوزهای فعالیت توسط یک شرکت حمل و نقل ممنوع شد.
به گزارش ایسنا ، حدود دو هفته پس از حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده ارومیه که منجر به کشته شدن دو خبرنگار محیط زیست ایسنا و ایرنا و زخمی شدن تعدادی دیگر از روزنامه نگاران شد ، وزیر بخشنامه راه و شهرسازی به کلیه وزارتخانه ها ابلاغ شد. در این بیانیه آمده است: “جاده های عمومی مسافربری (بدون وضعیت و غیر مجاز) ، از جمله موارد زیر ، مسافران را در طول شبکه جاده های حومه منتقل کرده است.”
ادامه این مکاتبات به شرح زیر است: هرگونه فعالیت در زمینه حمل و نقل عمومی کالا و مسافر توسط دستگاه های دولتی ، نظامی و انتظامی ممنوع است. در این بخشنامه وزیر راه و شهرسازی تأکید شده است که طبق ماده 203 آیین نامه راهنمایی و رانندگی ، حمل و نقل مسافر با وسیله نقلیه با شماره شخصی و بیشتر مجوزهای لازم حمل و نقل مسافر از وزارت راه و شهرسازی یا شهرداری ممنوع است مگر در موارد اضطراری و با اجازه پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهنمایی و رانندگی.
سرانجام ، در پایان این بخشنامه ، وزیر راه و شهرسازی تأكید كرد كه “برای تنظیم بیشتر و جلوگیری از بروز چنین حوادثی ، مطابق مصوبه 118th کمیسیون ایمنی راه های کشور از 26 ژوئیه 1400 و بخشنامه 28 مارس 1996 ، محورهای حومه ای فقط مجاز به سفر با اتوبوس های دارای مجوز از سازمان راه و ترابری و همچنین اتوبوس های متعلق به وزارتخانه ها ، سازمان ها ، آژانس ها ، دانشگاه ها ، بخش خصوصی و سازمان های نظامی و انتظامی هستند. مسافران ، کارکنان و خانوادهی آنها. “مسیرهای طولانی مدت ممنوع است.”
اما نکته این است که این ممنوعیت قبلاً وجود داشته است ، اما مجری این تور رسانه ای ، یعنی سازمان محیط زیست ، از اجرای آن خودداری کرده است زیرا داریوش بیکر جوان – مدیرکل حمل و نقل مسافر جاده ای و سازمان حمل و نقل – در پاسخ با ایسنا به س fromال خبرنگار ایسنا که آیا این ابلاغیه قبلاً وجود داشته و پس از صدور توسط وزیر راه و شهرسازی ممنوع شده است؟ وی گفت: این ممنوعیت قبلاً وجود داشته و وزیر راه و شهرسازی با این ابلاغیه بر نظارت بر اجرای آن تأکید کرده است. وقتی تعدادی از عزیزان به عنوان مسافر سوار اتوبوس می شوند ، باید محدودیت های لازم رعایت شود و در حادثه ای که برای روزنامه نگاران پیش آمد ، سفر با این اتوبوس غیرقانونی بود.
وی افزود: فقط اتوبوس هایی که کارت هوشمند از اداره راه دارند و مجوز حرکت از شرکت حمل و نقل را دارند می توانند مسافران را در جاده های کشور جابجا کنند و بر این اساس هر اتوبوسی که هر دو را با هم نداشته باشد حق دارد عبور و بازرسی نیست.
مدیرکل حمل و نقل مسافر جاده ای و سازمان حمل و نقل گفت: شاید اتوبوسی مانند اتوبوس خبرنگاران کارت هوشمند فعال داشته باشد اما مجوز شرکت حمل و نقل وجود ندارد. این اتوبوس همچنین اجازه تردد در جاده ها را ندارد. اگر اتوبوس شماره ثبت شخصی یا عمومی داشته باشد و مشمول یک شرکت حمل و نقل نباشد ، شامل این ممنوعیت نیز می شود.
باهرجوان تأکید کرد: البته از این پس سازمان راه نظارت خود را از طریق شرکت های حمل و نقل جاده ای تقویت می کند ، به طوری که هیچ اتوبوسی خارج از قوانین در جاده تردد نمی کند ، اما پلیس مسئولیت نظارت بر اجرای صحیح و دقیق این اعلامیه را بر عهده دارد. “از این نظر مشاهده شد تا اتوبوسهای خارج از این چارچوب مجاز به سفر نباشند.
انتهای پیام