تربیت کودک در سبک زندگی اهل بیت (ع) / تأثیرات تربیتی امام رضا (ع) بر شخصیت امام جواد (ع) – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگ آژانس تسنیمامام محمد تقی (ع) در میان ائمه اطهار علیهم السلام به “جواد الائمه” معروف است ، در حالی که می دانیم تمام خاندان رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) مظهر آن هستند. برای وجود و سخاوت خداوند متعال ، اما در این میان امام جواد (علیه السلام) به ویژه به این صفت مشهور است. با مرور سبک زندگی این امام می توان نکات آموزنده ای در این زمینه بدست آورد.

به عبارت دیگر ، وجود مقدس اهل بیت علیهم السلام نمایانگر هر اسم و صفتی از حضرت حق است. به عنوان مثال ، ما امام رضا (ع) را امام رئوف می شناسیم و از امام محمد تقی با حضور این حضرت یاد می کنیم. این بزرگان مظهر جمال و جلال حضرت حق هستند.

نامه ای مهم و آموزشی از امام رضا علیه السلام به فرزند خردسالش

دلیل اینکه ما امام جواد (ع) را جود می شناسیم ، ظاهر این صفت از کودکی است ، بنابراین شکل ظاهری این صفت به نامه ای برمی گردد که امام رضا (ع) از مرو برای امام جواد (ع) فرستاده است.

در آن زمان ، امام جواد علیه السلام تقریباً شش سال کودک بود. برخی به امام رضا (ع) اطلاع داده اند که “افرادی که شما در خدمت فرزند بزرگوار خود قرار داده اید بر نحوه عملکرد وی تأثیر می گذارند.” به این معنا که مردم به خدمت امام جواد (ع) رسیده اند ، آنها تعیین کردند س questionsالات آنها و آنها برای تأمین نیازهای مادی و معنوی خود از این بزرگوار کمک گرفتند.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

افرادی که برای کنترل این رابطه در خدمت امام جواد علیه السلام بودند ، گاهی او را از پشت در و پشت در خانه بیرون می آوردند یا داخل خانه می گذاشتند ، که این باعث می شد برخی از مردم به اهل بیت (مانند همانطور) مشکوک است. هر دو نیازمند و ممتحن نمی توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

وقتی این خبر به امام رضا (ع) رسید ، آنها نامه ای به امام جواد (علیه السلام) نوشتند و گفتند: “من این خبر را دریافت كردم كه هنگام بیرون آمدن از خانه ، كارمندان شما شما را از در كوچك بیرون می آورند و بس ، زیرا آنها بخاطر مهربانی و خیرخواهی شما نسبت به مردم بخل می ورزند. به حق پدرم نسبت به تو قسم می خورم که از در بزرگ وارد و خارج می شوی و هر وقت می روی گیج می شوی. دیناربا شما باشید تا بتوانید از هرکسی که به شما احتیاج دارد از آمرزش خود بهره مند شوید و اگر از عموی شما چیزی بخواهند کمتر از پنجاه به آنها می دهد. دینار و اگر خاله های شما بخواهند زیر 25 سال خواهند بود دینار “شما می توانید این مقدار را ببخشید و زیاد کنید و من از خدا می خواهم که عزت و مرتبه شما را بالا ببرد ، پس انفاق کنید و از فقر نترسید.”

بدین ترتیب امام جواد (ع) طبق فرمایش پدر بزرگوارش خانه خود را گشود و به فقرا و مردم کمک کرد.

به نیازهای بستگان توجه ویژه داشته باشید

بیشتر بخوانید  میلیون‌ها دلار برای عکس‌های تصادف مرگبار+تصویر

یک لحظه قابل توجه در کمک به نیازمندان توجه به اقوام و دوستان است ، که رضا (ع) را در نامه ای که به امام جواد (علیه السلام) نوشت ، ذکر و برجسته کردم. این نکته که در سیره زندگی امام جواد (ع) مشاهده می شود ، درس بزرگی برای جامعه امروز است که ضمن توجه به فقرا ، باید توجه ویژه ای به بستگان نیازمند داشته باشیم.

امام رضا (علیه السلام) در نامه خود تأکید کرده است که “به عزیزان خود توجه ویژه داشته باشید” و حتی حداقل مبلغی را که باید برای احترام به حقوق اقوام کمک شود تعیین کنید.

این نکته مهم نشان می دهد که ما نیز باید ثابت کنیم که داریم ، زیرا اگر هر یک از ما ضمن توجه و دستگیری فقیر ، به اقوام نیازمند توجه کنیم ، ریشه فقر در جامعه به تدریج از بین می رود.

این رهنمودها و توصیه ها ، امام جواد (ع) را به چهره ای مشهور و برجسته در جامعه تبدیل کرد. کودک پنج یا شش ساله ای که وقتی به خانه اش می رود ، با دست خالی برنمی گردد و از مهربانی خود سو takes استفاده می کند ، به این ترتیب است که نشانه های امام از آن زمان در او ظاهر می شود و زمین برای فرزندخواندگی امام توسط مردم آماده شد.

چگونه امروزه هنوز می توانیم از مظهر وجود الهی استفاده کنیم؟

در مورد امام جواد (ع) مانند دیگر ائمه اطهار علیهم السلام ، هیچ تفاوتی بین زندگی و مرگ وی وجود ندارد ، بنابراین حتی پس از چهارده قرن نیز ما هنوز از وجود امام جواد (ع) لذت می بریم.
از آنجا که درگاه رحمت هرگز به روی مردم بسته نمی شود ، امام جواد (علیه السلام) یکی از ورودی های حاجت خداوند متعال برای گشودن امور مردم به برکت آن حضرت و دعای او است.

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی سفر ایلان ماسک به مریخ در کتابی با ۶۹ سال قدمت!

از جمله توصیه های امام رضا علیه السلام برای نشان دادن شخصیت جوادالائمه این بود که درب منزل بزرگوارش نه تنها در طول زندگی او در جهان ، بلکه در طول تاریخ به روی مردم باز بود و امروز ما به بابا الهاوایی و درب خانه رحمت الهی از طریق دعای این حضرت باز می شود.

نویسنده و پژوهشگر: مریم مرتضوی

انتهای پیام / +

دیدگاهتان را بنویسید