تداخلات دارویی و مصرف دیکلوفناک


تداخلات دارویی و عوارض جانبی دیکلوفناک چیست؟

دیکلوفناک یکی از داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی معمولا جهت است کنترل درد استفاده می شود.

با دلگرم کننده به روز باشید دیکلوفناک و با مصرف این دارو آشنا شوید.

 دیکلوفناک چیست؟

دیکلوفناک دیکلوفناک یا دیکلوفناک سدیم

مواد مخدر NSAID ها داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند است. Voltaren Voltaren رایج ترین مارک دیکلوفناک است. مانع از تولید موادی در بدن می شود که باعث التهاب می شوند. دیکلوفناک در کنترل آرتریت یا علائم آرتریت ( مانند آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، اسپوندیلیت آنکیلوزان)، کشیدگی رباط، گرفتگی عضلات، نقرس، میگرن، دندان درد، دردهای قاعدگی، کمردرد و درد پس از عمل استفاده می شود. دیکلوفناک درد و التهاب را تسکین می دهد کاهش می دهد.

مکانیسم اثر دیکلوفناک سیکلواکسیژناز را مهار می کند است. این آنزیم مسئول تولید مواد به اصطلاح است پروستاگلاندین پروستاگلاندین است. پروستاگلاندین ها باعث التهاب و درد می شوند. با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز، تولید پروستاگلاندین ها کاهش یافته و در نتیجه درد و تورم کاهش می یابد.

قبل از مصرف دیکلوفناک

برخی از افراد مبتلا به بیماری های خاص نمی توانند داروهای خاصی را مصرف کنند یا در صورت نیاز به مصرف آن داروها، باید نکات خاصی را رعایت کنند. بنابراین، در صورت داشتن هر یک از مشکلات زیر قبل از مصرف دیکلوفناک به پزشک خود اطلاع دهید

  • آسم یا هر آلرژی دیگری
  • سابقه حساسیت به داروهای ضد التهابی
  • زخم معده یا معده:
  • بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون
  • سه ماهه اول و سوم بارداری
  • بارداری یا شیردهی
  • سن بالای 65 سال
  • بیماری های کلیه و کبد
  • مشکلات قلبی عروقی یا فشار خون بالا
  • مشکلات لخته شدن خون
  • پورفیری یک بیماری خونی نادر است
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • مصرف سایر داروها، حتی داروهای گیاهی

دیکلوفناک به شکل دارو

دیکلوفناک در قرص های 25، 50 و 100 میلی گرمی، شیاف های 50 و 100 میلی گرمی، آمپول های 75 میلی گرمی، ژل موضعی 1 درصد و قطره های چشمی 10 درصد موجود است. این دارو را می توان ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کرد. حداکثر دوز دیکلوفناک 150 میلی گرم در روز است.

بیشتر بخوانید  علل / علائم و درمان تنگی کانال نخاعی چیست ؟

هنگام استفاده از دیکلوفناک به نکات زیر توجه کنید:

  1. قبل از استفاده از دیکلوفناک، کاغذ داخل جعبه ارائه شده توسط سازنده را مطالعه کنید. در این مقاله اطلاعاتی در مورد دارو و عوارض جانبی احتمالی آن ارائه شده است.
  2. دیکلوفناک را دقیقاً طبق توصیه پزشک مصرف کنید و برای اثربخشی بیشتر دوز را افزایش ندهید.
  3. دیکلوفناک را فقط در ساعات معینی در روز مصرف کنید. این احتمال از دست دادن یک وعده غذایی را کاهش می دهد
  4. اگر مصرف یک نوبت دیکلوفناک را فراموش کردید، در اولین باری که به یاد آوردید آن را مصرف کنید، اما اگر زمان یادآوری زمان وعده غذایی بعدی است، مقدار مصرف را دو برابر نکنید و فقط یک وعده غذایی جدید بخورید.
  5. دیکلوفناک را برای مدت طولانی مصرف نکنید. اگر نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو دارید، پزشک معمولاً داروهای دیگری را با دیکلوفناک به شما می دهد تا از سیستم گوارشی شما در برابر عوارض جانبی احتمالی محافظت کند.
  6. اگر آسم دارید، مصرف دیکلوفناک ممکن است مشکلات تنفسی یا خس خس سینه شما را افزایش دهد. در صورت بروز این مشکل، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  7. اگر دیکلوفناک مصرف می کنید و نیاز به مصرف داروی دیگری دارید، از پزشک و داروساز خود بپرسید که آیا داروی جدید با دیکلوفناک کار نمی کند.
  8. هر قرص دیکلوفناک را با یک لیوان پر آب مصرف کنید و حداقل ده دقیقه پس از مصرف آن دراز نکشید.
  9. اگر معده شما با مصرف دیکلوفناک ناراحت است، آن را بعد از غذا یا همراه با شیر یا داروهای ضد اسید مصرف کنید.
  10. پزشک برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، دوز را به حداقل و کمترین زمان مصرف را حفظ می کند. خودتان مقدار یا زمان مصرف دارو را افزایش ندهید
  11. اگر از دیکلوفناک برای کنترل علائم آرتریت یا آرتریت استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که اثر آن پس از دو هفته مصرف مداوم دارو به حداکثر می رسد. اگر فقط در صورت درد از دیکلوفناک استفاده می کنید، قبل از اینکه درد به حداکثر خود برسد آن را مصرف کنید. زمانی که درد شدید باشد مصرف دارو تاثیر زیادی نخواهد داشت
  12. مصرف دیکلوفناک در دوران بارداری می تواند باعث بیماری قلبی عروقی در جنین شود. بنابراین این دارو در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول و سوم نباید مصرف شود.
بیشتر بخوانید  علائم عفونت ادراری وابسته به کاتتر (CAUTI) چیست؟

هشدارها و عوارض جانبی دیکلوفناک

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، مصرف دیلکوفناک را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید: خستگی یا خواب آلودگی شدید؛ تیره شدن چشم؛ گيجي; افسردگی؛ سوزش سر دل یا سوء هاضمه؛ از دست دادن اشتها؛ حالت تهوع یا استفراغ؛ مدفوع سیاه، قیری یا خونی؛ اسهال؛ علائم شبه آنفولانزا (لرز، تب، درد عضلانی بخصوص اگر بلافاصله قبل یا همراه با بثورات ایجاد شود. تنگی نفس یا مشکل در تنفس؛ سرفه ؛ کمر درد؛ ادرار کدر، خونی یا صورتی؛ تورم صورت یا پاها یا اندام تحتانی؛ افزایش وزن؛ سردرد شدید، سفتی گردن و پشت؛ کبودی یا خونریزی غیر طبیعی؛ بثورات پوستی، خارش، کهیر یا ضایعات تاول دار؛ زردی چشم یا پوست؛ صدای زنگ در گوش؛ تاري ديد; زخم های دهان؛ تب یا گلودردی که قبل از درمان وجود نداشت و پیامد مشکل مصرف دیکلوفناک نیست. افراد مسن بیشتر در معرض خطر مشکلات گوارشی و خونریزی هستند.

یک واکنش آلرژیک نادر به دیکلوفناک آنافیلاکسی است که نیاز به مراقبت و مراقبت فوری پزشکی دارد. آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند. بلافاصله پس از تورم لب ها و اطراف چشم ها، کهیر یا تورم پوست، ضربان قلب سریع یا مشکل در تنفس، مصرف دیکلوفناک را قطع کرده و با آمبولانس تماس بگیرید. علائم دیگری ممکن است رخ دهد، اما فقط در صورتی که مشکل ساز شوند باید با پزشک خود در میان گذاشته شوند. این علائم عبارتند از: اضطراب؛ سرگیجه، تیرگی چشم؛ سردرد خفیف، مشکل در به خواب رفتن، خشکی دهان، حالت تهوع خفیف، نفخ و نفخ بیش از حد، یا اسهال یا یبوست .

 دیکلوفناک

اقدامات پیشگیرانه

اگر هر یک از موارد زیر را دارید، قبل از مصرف دیکلوفناک به پزشک خود اطلاع دهید:

حساسیت به آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

بارداری یا شیردهی

مصرف سایر داروها؛ به ویژه سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) (مانند ناپروکسن)، آسپرین، داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون مانند وارفارین)، آنتی بیوتیک ها (سفالوسپورین ها)، آسپرین، داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون مانند وارفارین) (سفالوسین) هال . داروهای ضد سرطان (متوترکسات، پلی کامایسین)، سیکلوسپورین، لیتیوم، پروبنسید (داروی نقرس)، تریامترن (ادرار آور) و والپروئیک اسید یا دیوالپروکس.

بیشتر بخوانید  تناسب اندام و راه های پیشگیری از چاقی مجدد

سه قوطی یا بیشتر الکل در روز مصرف کنید

  • سابقه پولیپ بینی مرتبط با آسپرین را داشته باشید. زخم یا التهاب در دستگاه گوارش؛ فشار خون بالا، هموفیلی یا سایر مشکلات خونریزی؛ نارسایی مغز استخوان؛ زخم های دهان؛ یا بیماری کبدی یا کلیوی.
  • هنگام مصرف دیکلوفناک توصیه می شود
  • برچسب دارو را بخوانید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.
  • برچسب سایر داروهای بدون نسخه را بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین یا ایبوپروفن یا داروهایی که با دیکلوفناک تداخل دارند، نیستند.
  • به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.
  • به سایر پزشکان بگویید قبل از هر عمل جراحی یا دندانپزشکی دیکلوفناک مصرف کنند.
  • در صورت خشکی دهان از آدامس و آب نبات های بدون قند استفاده کنید و برای کاهش آن آب بنوشید.
  • اگر به نور حساس هستید، از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر از آفتاب دوری کنید و مناطقی که در معرض نور خورشید هستند را با کرم ضد آفتاب با حداقل محافظت (SPF 15) بپوشانید.
  • دیکلوفناک را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور مستقیم خورشید یا گرمای مرطوب نگهداری کنید (دیکلوفناک در این شرایط تجزیه می شود).
  • دیکلوفناک تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

دیکلوفناک مصرف نکنید

نوشیدنی های الکلی بنوشید. زیرا خطر آسیب معده افزایش خواهد یافت.
تا زمانی که بدن شما به دارو پاسخ ندهد رانندگی کنید یا در فعالیت های خطرناک شرکت کنید. در برخی افراد ممکن است باعث سرگیجه، سرگیجه یا خواب آلودگی شود.

لطفا در صورت داشتن هرگونه سوال یا راهنمایی در مورد مقاله دارو دیکلوفناک

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ———————————————— —————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید