تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۷ مرداد ۱۴۰۱



در هفته منتهی به 16 مردادماه برای سومین هفته متوالی شاهد افت قیمت در بازار آهن بودیم و هفته گذشته شاهد یکی از شدیدترین افت قیمت ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته میانگین قیمت آرماتور آجدار در بازار کیلویی 1050 تومان بود که معادل 6.2 درصد است و قیمت آرماتور از سایزهای 14 تا 32 (تحویل درب کارخانه) به میانگین کیلویی 15950 تومان رسید. در پایان هفته گذشته کمترین قیمت آرماتور در بازار به حدود 15 هزار و 400 تومان و سقف آن نیز حدود 17 هزار و 215 تومان در هر کیلوگرم بود.

از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد سایز 14 تا 32 در بازار به طور میانگین 1600 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت که 9.1 درصد است.

معاملات میلگرد در بورس کالا در هفته گذشته با میانگین وزنی هر کیلوگرم 14 هزار و 153 تومان بدون مالیات بر ارزش افزوده و 15 هزار و 426 تومان در هر کیلوگرم با مالیات بر ارزش افزوده انجام شد. میانگین وزنی میلگرد نسبت به میانگین وزنی قیمت در معاملات 8 تیر 1401 کیلویی 1060 تومان کاهش معادل 6.96 درصد را ثبت کرد.

شمش فولاد در هفته گذشته با میانگین وزنی 12 هزار و 603 تومان در هر کیلوگرم بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (13737 تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که نسبت به میانگین قیمت شمش در 7 تیر 1401 هزار و 97 تومان در هر کیلوگرم معادل 8 درصد کاهش داشته است. .

بیشتر بخوانید  تعطیلی اربعین چه روزی است ۱۴۰۱

اختلاف قیمت بین میلگرد و بیلت فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به 10 تیرماه 11 درصد بود، در هفته گذشته به 12.3 درصد رسید. در هفته گذشته در بورس کالا، مشتریان 64 درصد از حجم تحویلی میلگرد و 99 درصد از حجم تحویلی میلگرد را در اختیار داشتند. از هفته گذشته، ذخایر شمش به دوشنبه هر هفته منتقل شد و از این پس قیمت پایه میلگرد هر هفته 11 درصد بیشتر از قیمت پایه شمش در همان هفته خواهد بود. بنابراین پیش بینی می شود از این پس قیمت میلگرد در بازار همبستگی بیشتری با قیمت شمش در بورس کالا داشته باشد و تغییرات قیمت شمش بلافاصله به تغییرات قیمتی مشابه در بازار منجر شود.

در هفته گذشته شاهد ثبات نرخ دلار در معاملات نقدی در بازار آزاد بودیم و قیمت دلار در ابتدای و پایان هفته گذشته 31 هزار و 900 تومان بود. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما 26 هزار و 546 تومان بود و هفته گذشته نرخ دلار نیمایی 228 تومان افزایش یافت.

برای بازار فولاد داخلی نیز پیش بینی می شود در هفته آینده شاهد ثبات نسبی قیمت ها با نوسانات نه چندان زیاد باشیم. قیمت ها در بازار داخلی چه به صورت قطعه ای و چه به صورت شمش در هفته گذشته اصلاح عمیقی را تجربه کردند و در بازارهای خارجی نیز قیمت محصولات فولادی در ماه گذشته 15 درصد کاهش داشت. قیمت شمش در بورس کالا و قیمت شمش صادراتی هر تن زیر 500 دلار است و برخلاف هفته های گذشته قیمت شمش در بورس کالا دیگر بالاتر از قیمت های صادراتی نیست. بنابراین انتظار می رود در کوتاه مدت شاهد اصلاح شدید قیمت پایه شمش در بورس کالا نباشیم و این امر حداقل در کوتاه مدت باعث ورود بازار به فاز ثبات نسبی شود. البته ساخت و ساز در کشور رکورددار است و تقاضای مصرف کننده به هیچ وجه اوج نمی گیرد و همزمان با وضعیت بد بازارهای خارجی، بسیاری از شرکت ها داخلی را به صادرات ترجیح می دهند. این امر باعث اشباع بازار داخلی و پیش بینی روند میان مدت بازار را با مشکل مواجه کرد. در هر صورت حرکت بازار داخلی در هفته های آینده تعیین کننده قیمت های پایه بورس خواهد بود.

بیشتر بخوانید  حضور هیات جمهوری آذربایجان در مراسم تحلیف رییسی

روبنای فولادی

دیدگاهتان را بنویسید