تحولات اخیر در مرز افغانستان / توقف تجارت فقط در یک مرز



اخبار اخیر در مورد وضعیت مرزهای ایران و افغانستان نشان می دهد که فعالیت های عادی به مرز ماهیرود برگشته و کالاها نیز مجاز به دریافت شده اند. در حال حاضر فقط مرز دوگارون بسته است و در حال حاضر پذیرش کالا امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا ، در روزهای اخیر و درگیری ها در افغانستان ، فعالیت در مرزهای ایران با آن کشور تغییر کرده است. بنابراین وقتی گمرک ایران برای اولین بار اعلام شد ، مرز ماهیرود و دوغارون بسته شد و تجارت متوقف شد.

اما از دیروز به تدریج اوضاع آرام شده و به گفته مقامات گمرک ایران ، مرز ماهیرود باز است اما تجارت کند است.

وضعیت عادی در ماهیرود / بازرگانان کالا می فرستند

اظهارات امروز لطیفی ، سخنگوی گمرک ایران ، در مورد وضعیت مرزهای ایران و افغانستان ، به ویژه در مورد ماهیرود و دوغارون ، نشان می دهد که فعالیت ماهیرود در مرز به حالت عادی برگشته است. بنابراین فعالیت های تجاری و ترانزیتی سرعت می گیرد و پذیرش کالا امکان پذیر است.

بر این اساس ، با از سرگیری فعالیت های روز گذشته ماهیرود ، به دلیل مسدود شدن مسیر خروج در مناطقی از مرز ، فعالیت تجاری کند بود. اما امروز با عادی شدن فعالیت ها در پایانه مرزی ، منطقه ویژه و بازار ماهیرود ، امکان ارسال کالاهای تجاری وجود دارد و منعی برای صدور مجوز صادرات یا ترانزیت وجود ندارد.

این در حالی است که روز گذشته 162 کامیون در امتداد مرز ماهیرود برای انتقال کالا به بازرگانان افغان در حال حرکت بودند که 95 کامیون ایرانی کالاهای خود را به 62 کامیون افغانی در ماهیرود و 5 کامیون ترانزیتی که کالاهای افغانی را از کشور دیگر از طریق ایران حمل می کردند ، انتقال دادند. ماهیرود رفت.

بیشتر بخوانید  نامه ای از سازمان غذا و دارو به بخش خصوصی که درخواست واردات واکسن کرونر را دارد

با این حال ، تأکید این افسر گمرک این است که قبل از هر بار اظهار و بارگیری کالا به مرز ماهیرود ، صادر کننده یا شرکت حمل و نقل کاملاً با گیرنده افغان هماهنگ کرده و در صورت وجود پذیرش و تعهد برای تحویل و ترک کالا از بار ماهیرود کالاهایی که باعث انباشت و توقف کالاها و کامیون ها در مرز نمی شوند ، همانطور که تحت شرایط مرز ماهیرود و بندر ابونصرفراهی است ، تمام عواقب عدم هماهنگی و توقف و نگهداری کالا و کامیون در ماهیرود مرز با صادر کننده و شرکت حمل و نقل و گمرک مبدا و مقصد هیچ گونه مسئولیتی در قبال توقف یا کالا نخواهد داشت.

دوغارون بسته است

با این حال ، در این رابطه ، فعالیت در مرز دوغارون چگونه است ، سخنگوی گمرک توضیح داد که مرز دوغارون بسته است و هنوز وضعیت به ثبات نرسیده است ، بنابراین ترک کالا امکان پذیر نیست.

وی از بازرگانان خواست که فعلا کالاهای خود را به مرز گمرک دوگار نفرستند.

لطیفی همچنین به مرزهای دیگر اشاره کرد و گفت که مشکلی در مناطق دیگر مرز ایران و افغانستان از جمله مرز شیر وجود ندارد و کالا مبادله می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید