تحلیل قیمت کالاها و خدمات با توجه به منطق بازار و اقتصاد برنامه – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی تاشنیم


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس تسنیمایران ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار دوگانگی های مختلفی بین اقتصاد بازار و اقتصاد برنامه بود و این ویژگی شترمرغ در زمان های مختلف در اجرای برنامه های اقتصادی اشتباه گرفته شد و در روند رشد اقتصادی و موفقیت به سختی موجبات نارضایتی سازمان دهندگان و رهبران را فراهم کرد. .

تسلط این تفکر دوگانه گرایانه هرگز نتوانسته است به سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی سیگنال درستی بدهد تا مسیر خود را برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصاد انتخاب کنند. تغییر دولت ها و نگاه به اقتصاد ، این دوگانگی را تعمیق بخشیده است. به نظر می رسد امروز بیش از هر زمان دیگری از بسیاری از سیاست های مشترک سیستم از جمله اصول قانون اساسی ، سیاست های مشترک سیستم ، سند چشم انداز 25 ساله و برنامه های پنج ساله توسعه فاصله گرفته ایم. واردات پیشرفت کرده است و این روش سوداگرانه که کوتاهترین مسیر ثروت را برای چندین فرصت طلب باز کرده است ، آغاز شده است.

بسیاری از مشکلات دولت ها در زمینه مسائل اقتصادی به نبود یک برنامه سیاست استراتژیک در اقتصاد اشاره دارد. این رفتار نشان می دهد که دولتمردان و اندیشمندان تأثیرگذار در برنامه ریزی اقتصادی از اقتصاد اسلامی از بزرگانی مانند شهید محمد باکر صدر ، شهید مطهری و شهید بهشتی و سایر پیشگامان تبیین اقتصاد اسلامی فاصله گرفته اند. وقتی تحلیل گران اقتصادی ، در تحلیل های خود در رسانه ها ، به ویژه در رسانه های ملی ، به راحتی از قاعده مکانیزه منافع اقتصاد ایران صحبت می کنند.

از این حدیث می توان داستان های زیادی را بیان کرد که نشان می دهد ما چگونه به این مرحله رسیده ایم و تصور می کنیم در یک کشور زندگی می کنیم ، اقتصاد لیبرال در کشور حاکم است و سازوکار نرخ بهره مهمترین اهرم تعادل در بازار کالاها و دارایی ها است. البته این یکی از مهمترین مباحث اقتصادی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان اقتصاد است که بحث اصلی در مورد چگونگی ایجاد تعادل در بازار کالاها و دارایی ها را در منحنی های is و LM نشان می دهد. نحوه شکل گیری قیمت کالاها ، خدمات و دارایی ها در این مبحث تعیین می شود.

بیشتر بخوانید  مرگ از تاج در قم دو رقمی شد / مرگ 10 بیمار دارای تاج - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به این ترتیب ، این مسائل در یک بازار اقتصادی کاملاً رقابتی و با اقتصاد لیبرال و بدون دخالت دولت حاکم ، در یک فضای آزاد شکل می گیرد. جدا از بحران های مالی و اقتصادی که گاهی در این بازارها رخ می دهد و دولت ها مجبور به مداخله برای کاهش رکود اقتصادی و بحران های اقتصادی و مالی می شوند ، این کشورها در تعاملات بازار دخالتی ندارند. اکثر کشورهای صنعتی غربی کم و بیش از این الگو پیروی کرده اند.

اما کشور انقلابی ایران که می خواست اقتصاد اسلامی را طبق شرع مقدس اسلام اداره کند و به همین منظور در اوایل دهه 60 قانون بانکداری بدون ربا تهیه و اجرا شد. وی چقدر در اجرای برنامه های اجرای اقتصاد اسلامی موفق بوده است؟ در همین حال ، پاکستان و بانک توسعه اسلامی قوانین بانکداری اسلامی را تقریباً به طور کامل اجرا می کنند.

س keyال اصلی مدیران ارشد و برنامه ریزان این است که اقتصاد ایران در حال حاضر کجاست ، این دو دانشکده اقتصاد یعنی دانشکده اقتصاد اسلامی و دانشکده اقتصاد سرمایه داری؟ همانطور که گفته شد ، آیا اقتصاد اسلامی از نظر اصولی در یک متغیر تعریف کننده مانند نرخ بهره و ایده های سرمایه داری تفاوت اساسی دارد؟

در اقتصاد بازار ، سیستم قیمت گذاری بر اساس مکانیزم بازار است. قیمت و کیفیت تعادلی کالاهای عرضه شده در یک بازار کاملاً رقابتی شکل می گیرد. مصرف کنندگان در این بازار رقابتی از نظر قیمت و کیفیت کالاها انتخاب های زیادی دارند. در این بازار رقابتی ، حاشیه سود به فروش بیشتر و جذب مشتری برای خرید کالاها و خدمات تولیدی بستگی دارد. بنابراین ، در یک بازار رقابتی ، شفافیت و تبادل اطلاعات آزاد در بازار کالاها و خدمات شرط لازم آن بازار است. نقش دولت در اقتصاد این کشورها فقط ایجاد امنیت داخلی و خارجی و مدیریت سازمانهایی مانند خدمات مالیاتی ، دادگستری و تنظیم سیاست خارجی و روابط بین الملل است.

بیشتر بخوانید  چاه ۸۰ متری یک جوان را بلعید! | سقوط مرگبار در چاه +جزئیات

در این کشورها ، حدود 80 تا 90 درصد مالیات دولت از طریق فعالیت های بخش خصوصی تأمین می شود. به این ترتیب تکلیف دولت و ملت روشن است. سیستم اقتصادی که در این کشورها در حال شکل گیری است کاملاً رقابتی است و بخش خصوصی کالاها و خدمات خود را بر اساس سازوکار قیمت رقابتی در بازار ارائه می دهد. مصرف کننده قادر است کالاهای مورد نظر را با قیمت پایین و کیفیت بالا بر اساس درآمد موجود آنها در یک بازار رقابتی فراهم کند و دولت بر اساس تعهدات اساسی خود ، کشور را از محل درآمد مالیاتی ، تأمین اجتماعی و عوارض گمرکی اداره می کند. ، دریافت می کند.

این سیستم اقتصادی در کشورهایی که دارای سیستم اقتصادی بازار هستند ، آزادی کامل در انتخاب وجود دارد. دولت مکلف به برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی با دخالت در سیستم و نظم بازار نیست. در این سیستم ، کسی برنده می شود و می تواند در مسابقه شرکت کند. سهام بی سود به طور خودکار از رقابت بازار حذف شده و همچنان ورشکسته می شود. اقتصاد کنونی ایران کجاست؟ نه قوانین اقتصاد سرمایه داری و نه قوانین اقتصاد اسلامی جایی در آن ندارند.

در سیستم اقتصادی اسلامی ، همانطور که گفته شد ، به دلیل حرمت ربا در قانون مقدس اسلام ، متغیر مورد علاقه نقشی اساسی در اقتصاد ندارد. اکنون می توان این س beال را مطرح کرد ، اکنون که متغیر متعادل کننده در بازار کالاها و خدمات و پول ، یعنی بهره ، چگونه بازار به تعادل می رسد و قیمت کالاها و خدمات در آن بازار چگونه تعیین می شود؟ محققان ، اندیشمندان و مفسران اقتصاد اسلامی که بهره را از سیستم اقتصادی حذف کرده اند ، پاسخ درستی به این سوال داده اند که در غیاب یک متغیر ، چه چیزی جای سود را خواهد گرفت. اقتصاددانان اسلامی اعتقادی به پول اعتباری ندارند. پول اعتباری پولی است که توسط بانک مرکزی کشورها به عنوان اسکناس چاپ می شود. این پول تحت تأثیر نرخ بهره و تورم قرار دارد و در اقتصادی که تورم را تجربه می کند ارزش خود را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید  فراید بی‌شمار امگا3 برای بانوان و ارتقای سلامت | منابع غنی امگا 3 چیست؟

بنابراین ، پول اعتباری نمی تواند ارزش ثابت داشته باشد و می تواند دائماً تغییر کند. اما در اسلام این “ارزش پول ثابت” است و با مبادله پول اعتباری اندازه گیری نمی شود. بنابراین ، معیار پول در اقتصاد اسلامی یک واحد واقعی و ثابت است ، بنابراین پول که وسیله ای برای تبادل کالا است ، در منطق اقتصاد اسلامی از نظر ارزش تغییر نمی کند. اما در اقتصادی مبتنی بر سازوکار بازار ، قیمت کالا با توجه به سطح تورم یا نقطه تعادل حاصل از برخورد بین تقاضا و عرضه تعیین می شود. بنابراین ، پول اعتباری متاثر از تورم ، اعتبار خود را با ارز خارجی از دست می دهد ، خواه یک توافق نامه بین المللی باشد یا یک کاهش منظم از برابری پول ملی با سایر ارزهای معتبر جهان.

امین دلیری * – معلم اقتصاد

برای دیدن متن کامل این یادداشت همراه با جزئیات و نمودارها در اینجا کلیک انجام دادن.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید