تحلیل سیاست خارجی سیاست جدید رژیم صهیونیستی علیه ایران


سیاست اسرائیل در قبال ایران

MeetNews – گزارش های سیاست خارجی در مورد اولین سفر نفتالی بنت به ایالات متحده به عنوان نخست وزیر اسرائیل در ماه آگوست سال جاری و به ویژه محور اصلی رایزنی های بنت با ایالات متحده ایران است. به طور خاص ، سیاست خارجی معتقد است که نفتالی بنت ، برخلاف بنیامین نتانیاهو ، در تلاش است تا در کنار رویکرد تهاجمی رژیم اسرائیل به ایران به دیپلماسی بپردازد ، بنابراین منافع اسرائیل در ایران را تأمین می کند.

فارین پالیسی گزارش داد: “حوادث اخیر نشان می دهد که عملیات مخفی اسرائیل با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به فناوری پیشرفته هسته ای ممکن است تشدید شده باشد.” در اوایل ژوئیه سال جاری ، دو حمله سایبری علیه وزارت راه و شهرسازی ایران و همچنین راه آهن ایران انجام شد. چند روز زودتر ، در اواخر ماه ژوئن ، یک هواپیمای بدون سرنشین به سانتریفیوژ نزدیک شهر تهران برخورد کرد.

این حملات از این نوع سابقه دارند ، اما وقتی آنها را با پیشرفت 12 ماه گذشته مقایسه می کنیم ، می بینیم که این حملات روند تکراری نشان می دهد. از جمله مهمترین وقایع 12 ماه گذشته می توان به انفجار در مرکز نطنز و ترور محسن فهری زاده ، دانشمند مشهور هسته ای ایران اشاره کرد. در مصاحبه ای ، یوسی کوهن ، رئیس سابق موساد اسرائیل ، یوسی کوهن ، علیه از دست دادن اسرائیل در هر سه حادثه صحبت کرد (این نوع صراحت اظهار نظر کوهن به عنوان رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل ، بسیاری از سیاستمداران در اسرائیل را تحریک کرد). آزار و اذیت او)

نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی ، نفتالی بنت ، که چند روز قبل از حمله هواپیمای بدون سرنشین به کارخانه سانتریفیوژ ایران سوگند یاد کرد ، هم اکنون در حال بررسی سیاست اسرائیل در قبال ایران است و تقریباً همه مقامات سیاست خارجی اسرائیل درخواست کمک آن برای رویکرد جامع به ایران و برای اقدام فعال

هدف اصلی نفتالی بنت تهیه یک بسته سیاسی جامع برای ایران در اولین دیدار خود با جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا است که در اوایل ماه اوت سال جاری برگزار می شود. حملات اخیر صهیونیست جیریم به پتانسیل هسته ای ایران ممکن است نشانه ای از تل آویو به تهران باشد که تا آن زمان (سفر بنت به واشنگتن) این کشور باید از دستاوردهای هسته ای بیشتر خودداری کند ، در غیر این صورت اسرائیل گشوده خواهد شد. برای شروع عملیات بیشتر علیه ایران

بیشتر بخوانید  عکس دردسر ساز فریبا نادری با شاهرخ استخری | عکس جنجالی شاهرخ استخری با فریبا نادری

در واشنگتن ، نفتالی بنت باید با عواقب سیاست زمین سوزی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل در مورد موضوعات مختلف ، به ویژه ایران دنبال می کند ، مقابله کند. یکی از مهمترین چالشهای نفتالی بنت در دوران حکومت وی ​​اصلاح روابط متقابل اسرائیل و دموکراتهای آمریکایی است که در دوران نتانیاهو به شدت آسیب دیده بود. نتانیاهو در طول چهار سال قدرت خود در ایالات متحده با دونالد ترامپ همکاری نزدیک داشت. این مشکل و نتایج کمتر مطلوب نتانیاهو باعث شد که بایدن برای ابراز نارضایتی خود چهار هفته بعد با نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو در کاخ سفید تماس بگیرد.

نفتالی بنت در سفر آتی خود به ایالات متحده سعی خواهد کرد تا حدی حمایت از اسرائیل را در ایالات متحده به دست آورد و بار مسئولیت اسرائیل را در ایالات متحده کاهش دهد. با توجه به درگیری اسرائیل با فلسطینیان ، نفتالی بنت باید به دولت آمریکا اطمینان دهد که دولت وی از هرگونه اقدام یک جانبه در کرانه باختری و نوار غزه علیه مردم فلسطین خودداری خواهد کرد. با این حال ، انتظار می رود موضوع ایران محور اصلی سفر نفتالی بنت به واشنگتن باشد.

بنیامین نتانیاهو ، که اکنون مخالفان اسرائیلی را رهبری می کند ، مخالف سرسخت توافقنامه برجام است که در سال 2015 امضا شد. حتی در زمان برجام در سال 2015 ، او یک کارزار گسترده علیه دولت اوباما را به عنوان دولت ایالات متحده رهبری کرد که برجام را به یک برجام کشاند. پایان. در سال 2018 ، نتانیاهو تلاش زیادی کرد تا ترامپ را ترغیب کند که از توافق هسته ای برجام خارج شود و پس از خروج دولت ترامپ از توافق شدید ، او (ترامپ) تحریم های گسترده ای را در قالب یک کارزار فشار حداکثر علیه تهران اعمال کرد.

اگرچه تحریم های گسترده توسط دولت ترامپ به اقتصاد ایران آسیب رسانده است ، اما آنها نتوانسته اند به هدف اصلی ترامپ در تغییر سیاست هسته ای ایران برسند. در این دوره ، تهران به صراحت از تعهد به ایالات متحده برای ایجاد توافق نامه ای كه واشنگتن آن را “گسترده تر و بهتر” نامید ، خودداری كرد. از طرف دیگر ، ایران حتی پیشرفت هسته ای خود را افزایش داده و در واقع ظرفیت هسته ای خود را تقویت کرده است.

بیشتر بخوانید  آیا فردا مدارس آذربایجان شرقی تعطیل است یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲

قبل از نخست وزیری اسرائیل ، نفتالی بنت به عنوان سیاستمدار راست گرای اسرائیل ، نگاهی افراطی به ایران داشت و با اقدامات نتانیاهو علیه ایران موافقت کرد. پیش از این ، بنت صریحاً به لزوم حمله اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران اشاره ای نکرده بود ، اما سخنان وی و مواضع قبلی وی در مورد ایران نشان می دهد که وی به هیچ وجه با این مسئله مشکلی ندارد. از سال 2018 تا 2020 ، نفتالی بنت بارها بر موضوع نفوذ ایران در مناطق تأکید کرد و آن را مضر دانست. وی همچنین در جریان تحلیف نخست وزیری در پارلمان اسرائیل (کنست) بازگشت به توافق هسته ای برجام را یک اشتباه بزرگ (خصوصاً توسط دولت آمریکا) خواند.

تنها پنج هفته پس از روی کار آمدن نفتعلی بنت به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، وی مجبور شد در سیاست پیروی از رویکرد نتانیاهو به ایران تجدید نظر کند. بنت حتی به نتانیاهو ضربه می زند و می گوید در طول تاریخ نخست وزیران اسرائیل ، هیچ گاه مردی مانند بنیامین نتانیاهو نبوده است که به اندازه نتانیاهو درباره ایران صحبت کرده باشد ، اما کوچکترین کاری در مورد این کشور انجام نداده است. اخیراً ، بسیاری از منابع نزدیک به نفتالی بنت ، نتانیاهو را به دلیل نداشتن برنامه ای برای دوره پس از برجام و پیش بینی های دقیق درباره پیشرفت هسته ای ایران ، به شدت مورد انتقاد قرار داده اند و آنها باید سیاست درستی اتخاذ کنند. این باعث شد که اسرائیل عملا برنامه ای برای مقابله با ایران هسته ای نداشته باشد و به تعبیری تعجب آور باشد.

سایر روزنامه نگاران و تحلیلگران نزدیک به نفتعلی بنت اقدامات نتانیاهو علیه ایران را “اقداماتی با هدف تقویت موقعیت خود در اسرائیل” توصیف کردند و هیچ نتیجه ای نداشت. از این منظر ، او می خواست در قدرت بماند و در این زمینه از ایجاد هیچ بحرانی به ویژه در مورد مسئله ایران دریغ نکرد ، زیرا اخیراً فاش کرد که نتانیاهو پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری تلاش زیادی کرد. در سال 2020 در ایالات متحده تا او را مجبور به حمله به ایران کند. علاوه بر این ، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که خروج ایالات متحده از برجام که تحت فشار نتانیاهو صورت گرفته ، قدرت هسته ای ایران را به میزان قابل توجهی تقویت کرده و در نهایت به ضرر اسرائیل است.

بیشتر بخوانید  معجزه آب اکسیژنه | ۲۱ چیزی که با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) می‌توانید تمیز کنید

بسیاری از ناظران می گویند دولت بنت معتقد است که علی رغم توافق هسته ای که نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران را تضمین می کند ، باید مصالحه کند. اسرائیل خاطرات خوبی از حمله به تأسیسات هسته ای و چهره های برجسته در عراق و پاکستان دارد و نتیجه گرفته است که حملات موقتی پیامدهای موقتی دارد و حتی ممکن است برنامه هسته ای ایران را بیش از پیش تقویت کند. به ویژه ، پیشرفت فن آوری تهران را در برنامه هسته ای خود تسریع می کند. این در قلب علاقه اسرائیل نیست.

در شرایط فعلی ، دولت نفتالی بنت علناً در مورد برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است ، اما از جنگ و بحث عمومی با دولت بایدن درباره ایران نیز به شدت جلوگیری کرده است. این در عمل با اقدامات تهاجمی و یکجانبه دولت نتانیاهو در قبال برنامه هسته ای ایران متفاوت است. برخلاف دولت نتانیاهو ، دولت بنت سعی دارد از دیپلماسی برای تقویت اقدامات ضد ایرانی خود استفاده کند. بنابراین در حال افزایش رایزنی های خود با ایالات متحده و اروپا است. علاوه بر این ، سفر بعدی بنت به واشنگتن جلب رضایت مقامات آمریکایی و دامن زدن به روابط سرد بین تل آویو و واشنگتن است که خود می تواند زمینه را برای رویکرد یکپارچه رهبران اسرائیل و آمریکا در قبال ایران فراهم کند. “فراهم کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید