تحلیل آتوان ؛ نگاهی دقیق به حوادث اخیر تونس و سناریوهای موجود در پشت آن


به گزارش گروه بین الملل فارس یکشنبه گذشته ، پس از اقدام ناگهانی رئیس جمهور تونس کایس سعید برای برکناری نخست وزیر و تعلیق پارلمان با حمایت ارتش ، تحلیل های مختلفی در مورد این تحول ارائه شده است.

برخی این اقدام رئیس جمهور تونس را یک کودتا یا حداقل یک شبه کودتا می دانند و برخی دیگر آن را یک کودتا می دانند که بهترین راه حل از کیس ساد آنها می دانند.

عبدالباری عطوان ، سردبیر روزنامه الکترونیکی رای امروزوی در یادداشت امروز خود ، این وقایع در تونس را بررسی و مرور کرده و در مورد آنها س aboutالاتی را مطرح کرده است.

نویسنده در ابتدای یادداشت خود س questionsالات خود را اینگونه مطرح می کند: «آیا در اولین و مهمترین دور نبرد با بزرگترین دشمن خود گفته شده است؟ گانوچی برنده شد؟ سه دلیل مهم پیروزی زودهنگام او چیست؟ آیا او می تواند تونس را به ریاست جمهوری بازگرداند؟ سناریوهای آینده را چگونه می بینیم؟

در این یادداشت آمده است: “پس از تنش های سیاسی در همه سطوح ، که بیشتر نه نهادهای نهاد در تونس را فلج کرد ، قیس سعید ، رئیس جمهور تونس تصمیم گرفته است ابتکار عمل و اصل 80 قانون اساسی را به دست بگیرد.” آن را فعال کنید ، این امر به او قدرت می دهد تا دولت را منحل کند ، پارلمان را به حالت تعلیق درآورد و مصونیت نمایندگان را لغو کند و مسئولیت قوه مجریه کشور را به عهده بگیرد.

رضایت نسبی مردم تونس از تصمیمات کایس سعید

این حرکت ناگهانی برای مخالفان سیاسی وی خصوصاً در حزب النهضه و قلب تونس ، بزرگترین حزب پارلمان ، تکان دهنده بود و آنها ایجاد یک دولت واحد در این کشور را غیرقانونی دانستند. اما ناظران حوادث تونس از نوعی رضایت مندی مردم در این کشور صحبت می کنند که این کاملاً در تظاهرات حمایت از رئیس جمهور مستقل که به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست ، منعکس شد.

بیشتر بخوانید  انتخابات شورای شهر ایلام تصویب شد

تنش و رکود در تونس طی شش ماه گذشته در “مخالفت” سیاسی و رسانه ای آغاز شده است ، نخست وزیر هشام المشیشی علیه دستورات کاخ قیام کرد. [ریاست‌جمهوری] کارتاژ به ویژه با شیوع همه گیر نمی تواند بیش از این پیش برود ویروس کرونا و تشدید بحران اقتصادی صبر مردم تونس را پر کرده بود. بنابراین ، این انفجار اجتناب ناپذیر بود و تنها سوال زمان آن بود و اینکه چه کسی اولین کسی را که گلوله انفجاری را شلیک کرده است ، قرار داده است. رئیس جمهور سعید یا مخالف وی شیخ رشید ال گنوچی ، رئیس مجلس و رهبر حزب النهضه.

کیس سعید به دنبال انتقال نظامی پارلمانی به ریاست جمهوری است

اکثر نخبگان سیاسی تونس کاملاً معتقدند که سیستم پارلمانی تونس از زمان معرفی رسمی چند سال پیش با موانع زیادی روبرو بوده و صدای مردم به نفع تغییر سیستم به سیستم ریاست جمهوری بلند شده است. در همین حال ، رئیس جمهور قائد سعید قوی ترین صدا را در این زمینه داشت و ممکن است جنبش وی از طریق همه پرسی همه جانبه به این تغییر قانون اساسی دست یابد که از بروز بحران های مشابه در دولت آینده جلوگیری کند.

کیس سعید هوش خود را نشان داد

چه بخواهیم و چه نخواهیم ، رئیس جمهور سعید وقتی نقش رئیس جمهور سرکوب شده را بازی می کند و خشم خود را در جمع خنثی می کند ، با بحران سیاسی و تنش کنونی کنار آمده است و منتظر بلوغ حالت و عصبانیت مردمی است و در نهایت به اوج خود می رسد. مخالفان وی او را مردمی ضعیف می دانستند كه مانند آنها به یك حزب سیاسی اعتماد نمی كرد و از پایگاه حزبی قوی برخوردار نبود ، بنابراین او نمی توانست مانند آنچه [دو] شب ادامه داشت؛ بگیر اما او میز را پایین آورد ، خصوصاً با برکناری نخست وزیر “نافرمانی” که به گفته بسیاری ریشه بحران دارد ، و به جای انحلال پارلمان ، آن را متوقف کرد.

بیشتر بخوانید  میزان سواد به 96.6٪ / تعداد بی سواد در کشور رسید

سه حامی رئیس جمهور تونس در زمان به دست گرفتن قدرت

سه چیز “کودتای” مسالمت آمیز رئیس جمهور سعید را تشدید کرده و به موفقیت جنبش “مشروطه” وی و اقدامات سیاسی اجرایی که حداقل تاکنون برداشته است ، کمک می کند.

اولین: پشتیبانی از نهادهای امنیتی و نظامی. پشتیبانی پس از دیدار وی با رهبران آنها و هماهنگی و توافق قبلی برای تعیین نقطه صفر برای حرکت دقیق و حساب شده دریافت شده است.

دومین: اتحادیه ملی کار تونس به عنوان یکی از تأثیرگذارترین ، مستقل ترین و با نفوذترین شاخه های سیاسی کشور ، گزینه “بی طرفی مثبت” را انتخاب کرد و موضعی در حمایت یا مخالف حرکت “تهاجمی” رئیس جمهور سعید اتخاذ نکرد. دفتر اجرایی [رهبری] او جلسه ای علنی برگزار کرد تا فقط چند سطر بنویسد. دستیار دبیرکل به طور ضمنی از اقدامات رئیس جمهور حمایت کرد و گفت که وی معتقد است گام هایی برداشته خواهد شد. [سعید] این خلاف قانون اساسی نیست. الدستوری الحور (قانون اساسی آزاد) موضعی مشابه داشت.

سومهمانطور که انتظار می رفت ، ده ها هزار نفر در حمایت از ائتلاف النهضه به خیابان ها نیامدند و فقط تعداد کمی از نمایندگان مجلس به جلسه مقابل ساختمان پارلمان پیوستند که توسط نیروهای امنیتی بسته شد.

ارتش قدرت را در تونس به دست نمی گیرد

ممکن است در مراحل بعدی حدس درباره وضعیت کشور خیلی زود باشد. اما درگیری بین طرفداران و مخالفان رئیس جمهور هنوز منتفی نیست ، مگر اینکه همه احتیاط کنند و این ممکن است. بر خلاف به گفته برخی رسانه ها ، هیچ نشانه ای وجود ندارد که ارتش بتواند قدرت را به عنوان مرحله انتقالی بدست آورد. برعکس ، پشتیبانی ارتش از رئیس جمهور سعید در 24 ساعت اول تصمیمات وی کاملاً واضح بود.

بیشتر بخوانید  رواج یافته ها پیش نیاز اثربخشی تحقیقات سلامت محور است

برگ های برنده و قدرت رئیس جمهور تونس

کارت های برنده و قدرت رئیس جمهور سعید ، در استقلال ، خلوص ، پیروزی 73٪ در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در تونس ، عدم وابستگی به هیچ حزب سیاسی با رهبری حزب ، جوانان اکثر طرفداران او ، مخالفت شدید او با عادی سازی روابط با دولت اشغالگر اسرائیل.

دولت غیرنظامی تونس سرانجام پیروز خواهد شد

ما نمی دانیم که تونس در روزهای آینده چه انتظاری دارد ، اما آنچه می دانیم این است که مردم تونس از یک پارلمان به یک بوکس یا میدان جنگ ، یک دولت منجر به ورشکستگی ، یک سیستم بهداشتی در حال فروپاشی و ویروس کرونا منتقل می شوند. c. او همه را می کشد ، در حالی که نخبگان سیاسی غرق در اختلافات هستند ، آنها خسته شده اند.

دولت غیرنظامی در تونس که در نتیجه یک انقلاب مردمی شایسته پدید آمده است ، سرانجام پیروز خواهد شد و ما انتظار نداریم که به سرعت پایان یابد و براساس توافق نامه جدیدی که به اختلافات قبلی پایان می دهد و کشور را به سر می برد ، دولت تشکیل دهد. شهروندان تونس بیش از هر چیز دیگر.

“آنچه مسلم است این است که تونس وارد مرحله جدید و متفاوتی شده است ، که بر اساس ویرانه های مرحله دردناک قبلی است و هرگز برنخواهد گشت ، زیرا گزینه جایگزین هرج و مرج و یک کشور شکست خورده است.”

انتهای پیام / ص


دیدگاهتان را بنویسید