تجمع اعتراضی مردم به خشک شدن دریاچه ارومیه / فیلم



به گزارش سلام نو، مشاهدات میدانی خبرنگار ما از تجمع چند ده نفره در تقاطع خیابان امام خمینی و عطایی ارومیه عصر امروز شنبه چهارم تیرماه خبر می دهد.

در این نشست تعدادی از مردم برای دقایقی با سردادن شعارهایی به زبان ترکی با شعارهای «دریاچه ارومیه جان می دهد، مجلس حکم به کشتن» و «آذربایجان بیدار دریاچه ارومیه تشنه» در اعتراض به دولت اعتراض کردند. عدم توجه به خشکی ها از ایجاد دریاچه ارومیه خبر داد.

پلیس برای برقراری امنیت و آرامش نیز ساعتی در خیابان عطایی ارومیه حضور داشت. پلیس ساعتی قبل از شناسایی و دستگیری اغتشاشگرانی که قصد تخریب اموال عمومی و برهم زدن امنیت مردم را داشتند، خبر داد.

همچنین از تجمعات محدود در شهرستان نقده آذربایجان غربی خبر می رسد که البته سایر شهرهای استان از جمله میاندوآب و خوی دوران آرامی را تجربه کردند.

شامگاه شنبه با وجود فراخوان اقوام و برخی شبکه های ضد انقلاب، تبریز شاهد تجمعی نبود. مرکز اردبیل و زنجان نیز مانند تبریز با وجود فراخوان گروه های پان ترک، عصر آرامی را سپری کردند. بررسی های خبرنگار فارس نشان می دهد که تصاویر پخش شده از تجمع مردم در اردبیل قدیمی است.

به گزارش مشرق، کارشناسان کاهش چشمگیر نزولات جوی و هزاران حلقه چاه در حوزه آبخوان دریاچه ارومیه را از دلایل اصلی کاهش چشمگیر تراز آب این دریاچه در دو دهه اخیر می دانند.

افزایش تراز دریاچه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون تنها 25 سانتی متر بوده و متاسفانه از 15 خرداد به دلیل گرم شدن هوا حدود 22 سانتی متر تبخیر شده است.

بیشتر بخوانید  هوای ۷ شهر ناسالم است -

حجم آب این دریاچه حدود 48.2 میلیارد مترمکعب برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 44.1 میلیارد مترمکعب کاهش و نسبت به سطح اکولوژیکی حدود 13 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

نمایندگان ۴ روز پیش با بررسی عملکرد ستاد بازسازی دریاچه ارومیه با محوریت بررسی عملکرد مالی و اجرایی و میزان وام ها موافقت کردند. منادی نماینده تبریز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: انتقال تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه به زودی به بهره برداری می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید