تبلیغات نوشیدنی های انرژی زا؛ حقیقت یا دروغ؟



ایسنا / کردستان یک متخصص تغذیه در کردستان گفت: نوشیدنی های انرژی زا یکی از محبوب ترین نوشیدنی هایی است که امروزه در باشگاه های ورزشی استفاده می شود.

سارا فوزی در مصاحبه با ایسنا خاطرنشان کرد که نوشیدنی های انرژی زا سرشار از کافئین هستند. وی اظهار داشت: ترکیبات قند و کافئین در این نوع نوشیدنی ها باعث تحرک و انرژی افراد می شود. اما حدود 90٪ این نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند که چیزی فراتر از ترکیب قهوه است.

فوزی گفت: کافئین یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی است که به طور موقت خواب آلودگی ، خستگی ، افزایش تمرکز ، افزایش عملکرد جسمی و روانی ، افزایش استقامت و شل شدن عضلات و افزایش اسید معده را کاهش می دهد.

وی در مورد مصرف بیش از حد کافئین در نوشیدنی های انرژی زا ، اظهار داشت: میزان کافئین مصرفی ما در یک سری ترکیبات در طول روز باید در حد قابل قبولی باشد. از آنجا که مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث اضطراب ، تحریک پذیری ، عصبی بودن ، بی خوابی ، تپش قلب و مشکلات گوارشی شود.

فوزی تورین را یکی از ترکیبات مورد استفاده در نوشیدنی های انرژی زا عنوان کرد و گفت: تورین یکی از ترکیباتی است که گروهی از اسیدهای آمینه غیرضروری است که بدن انسان نباید از آن مقدار زیادی دریافت کند ، اما استفاده از آن در نوشیدنی ها خستگی و استرس را برطرف می کند. در انسان. “خواهد بود.

وی ادامه داد: تورین خود یکی از اجزای اصلی کیسه صفرا است که برای هضم چربی ها و کنترل کلسترول خون و جذب ویتامین های محلول در چربی استفاده می شود. بدن انسان به آن نیاز دارد.

“تورین در بدن هنگامی که بدن برخی از همپوشانی وجود دارد. این باعث سلامت چشم و بینایی می شود ، و همچنین نقش سم زدایی از بدن را بازی می کند و اگر این ترکیب در همان مقدار و در حد مجاز استفاده شود. برای بدن کافی است.

بیشتر بخوانید  آمریکا ۲۴ دیپلمات روس را اخراج می‌کند

وی عوارض مصرف بیش از حد تورین را به شرح زیر عنوان کرد: مصرف زیاد تورین باعث افزایش اضطراب ، بیش فعالی و تحریک پذیری سیستم عصبی می شود و همچنین منجر به اعتیاد می شود.

سارا فوزی گفت: ماده دیگری که در این نوشیدنی ها استفاده شده است. عصاره گوارانا ، گوارانا گیاهی در منطقه آمریکای جنوبی است که حاوی کافئین بوده و سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و باعث افزایش انرژی ، چربی سوزی و ادرار در انسان می شود.

وی جینسینگ را ماده دیگری در نوشیدنی های انرژی زا دانست و افزود: جینسینگ گیاهی در شرق آسیا است و مصرف آن باعث افزایش انعطاف پذیری بدن ، کاهش استرس ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، نشاط ، انرژی ، کاهش قند خون و کاهش اثرات پیری در انسان می شود. . “

فوزی ادامه داد: مصرف بیش از حد جینسینگ و گوارانا باعث بی خوابی ، سردرد ، اسهال و فشار خون می شود.

به گفته این متخصص تغذیه ، جینکو بیلوبا نوشیدنی انرژی زای دیگری است که بومی کشور چین است و باعث بهبود یادگیری ، حافظه و خواص آنتی اکسیدانی می شود.

وی با اشاره به ترکیبات دیگری که در نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود ، گفت: “ال کارنیتین” یکی دیگر از ترکیباتی است که در این نوع نوشیدنی ها استفاده می شود ، که یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در کبد و بدن انسان و در متابولیسم چربی تولید می شود. .

سارا فوزی ادامه داد: “به طور کلی ، نوشیدنی های انرژی زا حاوی ترکیباتی هستند که باعث افزایش سطح انرژی ، تحریک سیستم عصبی و افزایش توانایی افراد می شوند.”

بیشتر بخوانید  خودنمایی لیندا کیانی با جواهراتش در جشنواره فجر

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف این نوع نوشیدنی ها مفید است یا مضر؟ وی اظهار داشت: “هر ترکیبی از غذاها ، هر نوع نوشیدنی یا هر نوع نوشیدنی ، معمولاً نوشیدنی های انرژی زا ، نوشابه های گازدار و غیره ، در واقع ترکیباتی هستند که حاوی مقدار کمی قند ، شکر ، کافئین و ترکیبات تحریک کننده هستند که اگر به مقدار زیاد مصرف شوند ، مقادیر زیادی دارند. آنها منجر به تغییر در سیستم بدن و متابولیسم بدن می شوند و قند خون را افزایش می دهند ، اما اگر از آن به طور متنوع و گاه به گاه استفاده کنیم مشکلی ایجاد نمی کند.

فوزی اظهار داشت: مصرف این نوشیدنی ها در حین ورزش برای افزایش تحریک پذیری در ورزش به ویژه برای ورزشکاران حرفه ای به هیچ وجه توصیه نمی شود ، زیرا این ترکیبات با گذشت زمان قند خون و فشار بر روی کبد و بافت کلیه را افزایش می دهند.

این متخصص تغذیه عوارض مصرف نوشیدنی های گازدار را به شرح زیر تشریح کرد و افزود: “مصرف چنین نوشیدنی های گازدار برای اولین بار باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد می شود. از آنجا که حاوی کافئین هستند ، بر سیستم آدنوزین تأثیر می گذارند و باعث استرس و اضطراب در افراد می شوند و انرژی را افزایش می دهند.

وی به تداخل داروها با این نوشیدنی ها اشاره کرد و افزود: افرادی که به دلیل وجود کافئین در این نوشیدنی ها در هنگام مصرف این نوشیدنی ها از داروهای خاصی استفاده می کنند ، می توانند عوارض جانبی این دارو را داشته باشند.

فوزی ادامه داد: بی خوابی ، چاقی ، دیابت نوع 2 ، اعتیاد ، رفتارهای پرخطر ، احساس خشم ، ناسازگاری و حالت تهوع و سردردهای طولانی مدت از عوارض مصرف نوشیدنی های انرژی زاست.

بیشتر بخوانید  بازگشت دوباره قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار

وی گفت: مصرف این نوشیدنی ها باعث واکنش های آلرژیک مانند تنگی نفس ، خارش ، سرگیجه ، تپش قلب ، اضطراب ، حالت تهوع ، گرفتگی بینی می شود که از دیگر عوارض مصرف این نوشیدنی ها است.

به گفته این متخصص ، مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا منجر به فشار خون ، فعال شدن هورمون های استرس ، نوسانات خلقی ، خستگی ، چاقی ، آسیب به اندام های داخلی و رفتارهای پرخطر می شود.

وی تأکید کرد: ورزشکاران باید از مصرف نوشیدنی های انرژی زا در حین تمرین خودداری کنند و به جای مصرف چنین نوشیدنی هایی ، باید از آب آشامیدنی سالم ، آب های خوش طعم با مواد طبیعی مانند گل رز و بیدمشک و در فصل تابستان شربت خاکشیر ، شربت تخم مرغ و جعفری استفاده کنند. “

فوزی گفت: بیشتر مزایای نوشیدنی های انرژی زا تبلیغاتی است ، واقعی نیست و تأثیر زیادی در افزایش انرژی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بهتر است به جای استفاده از نوشیدنی های انرژی زا از غذاهای طبیعی و آب میوه هایی مانند آب هندوانه ، آب خربزه ، انواع شربت های گیاهی ، آب پرتقال ، آب هویج و … استفاده شود.

فوزی مصرف حداکثر نوشیدنی های انرژی زا را توصیه می کند: نوشیدنی های انرژی زا معمولاً به صورت سرد و گازدار سرو می شوند که همان اثر شادابی را برای مصرف کننده دارد و همین امر باعث جذابیت بیشتر نوشیدنی های انرژی زا نسبت به سایر نوشابه ها می شود.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: بهتر است مردم از شربت موژیتو ، نعنا و شربت لیمو ترش ، شیک شیر طبیعی و غیره استفاده کنند. به جای نوشیدنی های انرژی زا.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید