مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تبعیض سنی و علل آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سنی گرایی چیست و راه های مبارزه با تبعیض سنی

هدف از نوشتن این مطلب این است که شما را از کلیشه های قدیمی و کلیشه ای که در مورد آن وجود دارد آگاه کند. به طور کلی سالمندی درک نادرست از باورهای غلط و تبعیض سالمندان است. در واقع نوع دوستی نوعی دیگر است نژادپرستی و تبعیض جنسی است.
به طور کلی سالمندی درک نادرست از باورهای غلط و تبعیض سالمندان است.
این تبعیض و تصور غلط از آنجا ناشی می شود که بسیاری از افراد پیری را بد و ناخوشایند می دانند و به همین دلیل سالمندان را مورد آزار و تمسخر قرار می دهند.

رابرت باتلر، جغرافیدان اولین کسی بود که در جهان اصطلاح پیری را برای توصیف تبعیض علیه سالمندان ابداع کرد. اما در حال حاضر این اصطلاح به هرگونه تبعیض در زمینه سنی اشاره دارد. یکی از این نگرش ها تبعیض علیه کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان است.
این تبعیض و مشکلات در محیط کار رایج است. زیرا حوزه ای است که در آن ضوابطی مانند مدرک تحصیلی استخدامی یا اختلافات حقوقی تعیین می شود.

همچنین یکی از مهمترین معیارهای کاریابی سن است. هم جوانان و هم بزرگسالان در این زمینه سختی های خود را دارند، جوانان به دلیل نداشتن تجربه و تجربه کاری برای یافتن شغل مشکل دارند و مشکلات خود را دارند و حتی در کاریابی نیز حقوق کمتری دریافت می کنند. بزرگسالان و سالمندان نیز در یافتن شغل جدید یا تغییر شغل به دلیل کهولت سن با مشکلات متعددی روبرو هستند.

سن چیست؟

کلیشه های نادرست در مورد سالمندی در سالمندان

بیشتر بخوانید  روانشناسی رنگ ها

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، خانم سوزان فیسک اظهار داشت که کلیشه های مربوط به سالمندی در سالمندان بیشتر به همان چیزی که جوانان از این گروه انتظار دارند باز می گردد. این انتظارات عبارتند از:

یکی از مهمترین و اولین کلیشه های رایج در این زمینه بحث جانشینی است. بر اساس این کلیشه، جوانان معتقدند که سالمندان دیگر کار خود را انجام داده اند و باید راه را برای جوانان هموار کنند. این نگرش و تفکر به این معناست که جوانان پیر را ناچیز می دانند و این گروه را شایسته کار و کارکرد نمی دانند. البته این نگرش کاملا اشتباه است و طرز فکر اشتباه است.

کلیشه دیگری به نام مصرف را معرفی کرد. این بدان معناست که جوانان بر این باورند که بودجه های موجود و محدود فقط باید برای آنها هزینه شود و نه برای سالمندان.

هویت سالمندان سومین کلیشه رایج در این زمینه است. بر اساس این دیدگاه، جوانان معتقدند که افراد مسن باید متناسب با سن خود رفتار کنند نه بر اساس هویت جوان. به عنوان مثال، مانند آنها لباس نپوشید و صحبت نکنید.

شیوع سن چقدر است؟

تحقیقات محققان در این زمینه نشان داده است که سن یک نگرش رایج است که همیشه وجود داشته است. این مطالعه نشان داد که بسیاری از جوانان می خواهند رانندگی را متوقف کنند یا حتی از افراد مسن خرید کنند. حتی در برخی از ایالت های ایالات متحده، بسیاری از شکایات و دعاوی کارگران بر اساس این تبعیض سنی است.
تبعیض سنی بیشتر در محیط کار دیده می شود و افراد مسن در این محیط بیشتر با این تبعیض مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید  ۹ ویژگی مهم زنان آلفا

مبارزه با پیری

چگونه با پیری مبارزه کنیم؟

با توجه به این افزایش به ویژه در محیط کار و محیط اجتماعی، بسیاری از روانشناسان معتقدند که تبعیض سنی و سنی به اندازه سایر ناهنجاری ها و تبعیض های اجتماعی مانند جنسیت، نژاد و ناتوانی اهمیت دارد. برای آن باید راه حلی اندیشید. .

یکی از مهم ترین راهکارها و پیشنهاداتی که این افراد ارائه کرده اند، افزایش آگاهی عمومی است. یعنی محققین بر این باورند که در صورت آگاهی عموم مردم از مسائل و مشکلات دوران سالمندی، مسائل و مشکلاتی که این تبعیض ایجاد می کند قابل حل است.
به حداقل رساندن پیری از دیگر راهکارهای این روانشناسان است.

در واقع، با افزایش جمعیت سالمندان، باید راهکارهایی برای به حداقل رساندن پیری ارائه شود. به همین دلیل، امروزه این راه حل ها بسیار مهم هستند. در اینجا چند راه حل برای کاهش پیری وجود دارد.

راهکارهایی برای مبارزه با پیری مغز و کمک به پیری

راه حل های زیادی برای مبارزه با پیری مغز و تقویت سلامت شناختی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

کنترل فشار خون

برای جلوگیری از پیری مغز، مراقب حفظ فشار خون و سطح کلسترول بهینه باشید. مطالعات و تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد فشار خون با سلامت مغز مرتبط است. به این ترتیب فشار خون بالا منجر به تضعیف عملکردهای شناختی می شود که منجر به آسیب به بافت مغز می شود.

بر اساس این مطالعات، مشخص شده است که اگر فشار خون سیستولیک در محدوده 140-160 میلی متر جیوه باشد، خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر چندین برابر افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که کلسترول نقش مهمی در ایجاد پلاک های آمیلوئید بتا دارد که یکی از مهم ترین ویژگی های بیماری آلزایمر است.

بیشتر بخوانید  راه های یادگیری هیپنوتیزم در پنج مرحله


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *