مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تبخال و معرفی پماد ویژه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تبخال و معرفی پماد ویژه

تبخال و معرفی پماد ویژه

احتمالاً بسیارى از شما تجربه ی زدن تبخال را داشته اید: گوشه لبتان شروع به مورمور كردن مى كند و یك نقطه كوچك و سفت كه نمى توانید آن را ببینید، روى لبتان ظاهر مى شود.

پس از یكى دو روز تاول هاى قرمزرنگى روى لبتان به وجود مى‌آید، این همان تبخال معروف است كه احتمالاً موقع خواب پدیدار شده است و راهى براى پنهان كردن یا برطرف كردن سریع آن وجود ندارد.

تبخال و معرفی پماد ویژه

نوعی پماد را برای درمان تبخال های نوع «یک و دو» عرضه کردند که این دارو با عنوان «زیتونکس» نامگذاری شده است.

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری لرستان، با استفاده از برگ های درخت زیتون، نوعی پماد را برای درمان تبخال های نوع «یک و دو» عرضه کردند که این دارو با عنوان «زیتونکس» نامگذاری شده است.

بهرام دلسان مجری طرح به خاصیت برگ درخت زیتون اشاره کرد و گفت: از سه قسمت درخت زیتون استفاده می شود. بخشی از آن میوه زیتون است که به شکل فرآوری شده استفاده می شود به این معنا که با استخراج ماده تلخ که ماده موثره زیتون محسوب می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

وی قسمت دیگر این محصول را روغن زیتون دانست و افزود: اگر چه روغن زیتون خواص مناسبی برای حفظ سلامت دارد اما به دلیل حساسیت بالا و پایداری کم در برابر نور و حرارت به سرعت خراب می شود.

تبخال و معرفی پماد ویژه

«دلسان» قسمت سوم مورد استفاده درخت زیتون را برگ زیتون ذکر کرد و اظهارداشت: بیشترین خاصیت دارویی درخت زیتون در برگ آن نهفته است که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  شامپو تاثیری در رشد یا ریزش مو دارد؟

وی افزود: به طور کلی این سه قسمت دارای خواص مطلوبی برای بدن هستند به گونه ای که از طریق کاهش فشار خون، چربی و قند خون باعث حفظ سلامتی قلب و عروق می شود.

این محقق خاصیت ضد التهابی و بی حس کنندگی را از خواص برگ زیتون دانست و خاطرنشان کرد: برگ زیتون همچنین خاصیت ضد ویروسی دارد که این خاصیت منجر به تحقیق و تولید در زمینه پمادی برای درمان تبخال شد.

«دلسان» به بیان نحوه استفاده از این پماد پرداخت و یادآور شد: استفاده از این پماد در مراحل اولیه بیماری اثرات درمانی بیشتری دارد.

تبخال و معرفی پماد ویژه

وی با بیان اینکه از این دارو همچنین می توان برای کاهش التهاب ناشی از گزش حشرات استفاده شود، اضافه کرد: زیتون حاوی آنتی اکسیدانهای بسیار قوی است. آنتی اکسیدان برای حفظ سلامتی انسان مفید است و با دریافت رادیکال های آزاد موجب می شود تا به بدن آسیبی وارد نشود.

مجری طرح تولید صابون و دم نوش زیتون را از برنامه های آتی این شرکت دانش بنیان ذکر کرد و گفت: کارهای تحقیقاتی دراین زمینه آغاز شده است و به زودی وارد بازار خواهد شد.

تبخال و معرفی پماد ویژه

علائم و نشانه هاى تبخال

علائم و نشانه هاى تبخال این موارد هستند:

تاول هاى كوچك و دردناك پُر از مایع كه روى منطقه برجسته، قرمز و دردناك پوستتان قرار دارند.

درد یا مورمور شدن كه اغلب یكى دو روز پیش از ظهور تاول‌ها احساس می شود.

تبخال و معرفی پماد ویژه

معمولاً 7 تا 10 روز طول مى‌كشد تا تبخال برطرف شود. تبخال معمولاً روى لب‌ها ظاهر مى شود. اما گاهى روى سوراخ هاى بینى، چانه یا انگشتان دست هم دیده مى‌شود. گرچه غیر معمول است، اما ممكن است تبخال در داخل دهان هم بروز كند(اما تنها بر روى لثه ها یا كام سخت كه در سقف قرار دارد).

بیشتر بخوانید  کاندیشنر مو / ۱۰ راهکار خانگی برای نرم کردن مو

اگر زخمى روى بافت هاى نرم درون دهانتان ظاهر شود ممكن است آفت باشد، ولى مطمئناً تبخال نیست.

تبخال و معرفی پماد ویژه

علائم تبخال ممكن است حداكثر تا 20 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر نشود و معمولاً 7 تا 10 روز طول مى‌كشد. تاول ها شكل مى‌گیرند، مى‌تركند و ترشح مى‌كنند. سپس كبره زردرنگى تشكیل مى شود و نهایتاً با ریختن آن، پوست صورتى رنگى در زیر ظاهر مى‌شود و تبخال بدون گذاشتن جا بهبود مى یابد.

علل تبخال

گونه هاى معینى از ویروس هرپس باعث تبخال مى‌شود.

ویروس “هرپس سیمپلكس نوع ?” (HSV1) معمولاً در صورت، تبخال ایجاد مى‌كند. ویروس “هرپس سیمپلكس نوع ?” (HSV2) مسئول ایجاد تبخال هاى تناسلى است. با این حال هر دو نوع ویروس مى توانند هم در ناحیه صورت و هم در دستگاه تناسلى تبخال ایجاد كنند.

زمانی تبخال به شما سرایت مى‌كند كه با شخصى كه داراى ضایعه فعال است تماس بگیرید. استفاده مشترك از ظروف غذا، تیغ و حوله مى تواند باعث سرایت عفونت شود.

هنگامى كه یك بار به تبخال مبتلا مى‌شوید، ویروس در سلول‌هاى عصبى پوست‌تان نهفته باقى مى‌ماند و ممكن است دوباره به صورت عفونتى فعال در همان محل اول یا نزدیك به آن ظاهر شود. در این صورت ممكن است در محل قبلى، احساس خارش یا برآمدگى كنید.

گردآوري توسط : مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *