مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تالاب لیپار چابهار با چشم انداز زیبا و رنگ صورتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دنیا به اندازه کافی پر از دریا و دریاچه های آبی است، البته هرکسی جای خود را در قلب ما دارد، اما اکنون زمان آن است که از کلیشه رنگ های رایج فاصله بگیریم. حداقل یک بار در زندگی خود یک دریاچه صورتی دیده اید. مطمئنا تعداد کمی از دریاچه های روی کره زمین صورتی هستند و ما بسیار خوشحالیم که چنین دریاچه شگفت انگیزی در ایران خودمان، جایی نزدیک سیستان و بلوچستان داریم. تالاب لیپار چابهار یکی از عجایب گردشگری سیستان و بلوچستان است که سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه دعوت می کند.

احتمالاً مانند همه کسانی که برای اولین بار با آن مواجه می شوند، از خود می پرسید که آب دریاچه چقدر می تواند صورتی رنگ باشد. یا اگر حوض همیشه پر از آب نیست، دقیقا چه زمانی باید از آن بازدید کنیم؟
در این مقاله به این سوال و چند سوال مهم دیگر درباره دریاچه لیپار پاسخ خواهیم داد.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

منطقه تالاب لیپار به دلیل تعداد زیاد پلانکتون ها و جلبک های صورتی و واکنش های طبیعی این سازه به طبیعت به رنگ های قرمز و صورتی دیده می شود.


لیپار وتلند

دریاچه لیپار چطور است؟

نام دشتی که دریاچه در آن قرار دارد لیپار است و به همین دلیل تالاب ها به آن این نام را داده اند. در زبان بلوچی به محل تلاقی آب رودخانه و دریا لیپار می گویند. این باتلاق آب شور در واقع یک دشت آبرفتی بزرگ به وسعت حدود 14 کیلومتر است.
دشتی که بر اثر بارندگی، سیلاب در منطقه و تحت تاثیر دریا و همچنین وجود امکانات مصنوعی از جمله جاده ساحلی گردشگری چابهار – گاتر ایجاد شده است، بر ساختار فعلی آن تاثیر گذاشته است. جالب است بدانید تالاب لیپار همیشه پرآب نیست و وجود آن به میزان باران های موسمی و شرایط محیطی بستگی دارد.


دریاچه لیپار چابهار چرا تالاب لیپار چابهار را دریاچه صورتی می نامند؟

دریاچه لیپار به دلیل رنگ قرمز و صورتی آن به دریاچه صورتی چابهار نیز معروف است. این پدیده یکی از دیدنی های سواحل سیستان و بلوچستان است که با رنگ جذاب خود هر ساله دل بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به دست می آورد.

بهترین هتل های چابهار برای یک سفر بی دغدغه بهترین هتل های چابهار برای یک سفر بی دغدغه. رنگ صورتی تالاب لیپار چابهار نتیجه وجود پلانکتون های گیاهی و فعل و انفعالاتی است که در طبیعت رخ می دهد. وجود حدود 90 درصد پلانکتون های گیاهی، افزایش مواد آلی و معدنی که توسط رودخانه ها و جریان های موسمی فصلی به دریاچه منتقل می شود، همه اینها دست به دست هم داده و به طرز معجزه آسایی تبدیل به منطقه تالاب صورتی چابهار می شود.
تعداد پلانکتون ها از اواسط ژوئن تا سپتامبر افزایش می یابد و در نهایت در دسامبر به حداکثر خود می رسد. جالب است بدانید که آب تالاب صورتی چابهار شور است.

بیشتر بخوانید  سفر به جاهای دیدنی اصفهان و دیدن نصفی از جهان


تالاب لیپار چابهار


Pink Vetland South بهترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار چه زمانی است؟

تالاب لیپار چابهار معمولاً در بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهرماه به بهترین حالت خود می رسد و رنگ شگفت انگیز آن به وضوح دیده می شود. به خاطر داشته باشید که تابستان به دلیل گرمی هوا و سطح پایین آب زمان مناسبی برای بازدید از تالاب لیپار نیست.
در بهترین حالت می توان گفت در سال های پرباران این باتلاق در خوش بینانه ترین حالت خود نهایتاً سه تا چهار ماه آب دارد، بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان است که دریاچه آب کافی و در در عین حال بیشترین رژیم خود را داشته باشید. با توجه به این توضیحات بهترین زمان بازدید از تالاب لیپار چابهار از اواسط زمستان تا بهار است.


آیا تالاب لیپار در تالاب لیپار چابهار (دریاچه صورتی) زنده است؟

در تالاب لیپار چابهار موجودات زنده زیادی وجود دارد، به طور کلی انواع موجودات زنده در داخل و خارج دریاچه وجود دارد. البته در بازدید از تالاب باید از فرصت استفاده کنید و در مدت کوتاهی تعدادی از آنها را ببینید. شاید حتی برخی از گونه های گیاهی یا جانوری در دریاچه دیده نشوند، اما این چیزی از جذابیت تالاب صورتی چابهار نمی کاهد.
این منطقه بکر در مواقع آب کافی و شرایط مساعد محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در آبهای شیرین و شیرین از جمله فلامینگو، پلیکان، اردک، درنا برای شما. حضور این پرندگان در لیپار دائمی نیست و پس از فصل زمستان دوباره کوچ خواهند کرد.
سوغات چابهار; از غذا تا صنایع دستی رنگارنگ پیشنهاد مطالعه: سوغات چابهار; از تنقلات گرفته تا صنایع دستی رنگارنگ

بیشتر بخوانید  روستای لیقوان، از محصولات کشاورزی و لبنی تا غذاهای محلی

بازدید از تالاب لیپار فرصت خوبی برای مشاهده پرندگان است. در مورد سایر گونه های جانوری نیز می توان گفت که به دلیل وجود مناطق کشاورزی و روستاهای اطراف تالاب، امکان وجود و زندگی حیوانات مختلف وجود ندارد.
از سوی دیگر، بر اساس آمار موجودات زنده موجود در دریاچه، حدود 93 گونه پلانکتون گیاهی، 31 گروه پلانکتون جانوری، 64 گونه نرم تن، 85 گونه ماهی، 24 گونه سخت پوست، 14 گونه میوبنتوس و 46 گونه وجود دارد. گونه های مختلف جلبک شناسایی شد.
البته با وجود جست و جوهای انجام شده، متاسفانه منبع موثقی برای اطمینان از صحت این آمار پیدا نکردیم، اما بر اساس اطلاعات کلی جمع آوری شده، ترجیح دادیم به این ارقام مراجعه کنیم تا تصویر دقیق تری از تنوع زیستی در هاوا لیپار بدست آوریم. تالاب چابهار.


تالاب صورتی لیپار


گونه های جانوری گیاهان چه گیاهانی در نزدیکی باتلاق لیپار چابهار وجود دارد؟

اطراف دریاچه لیپار مملو از پوشش گیاهی، درختچه، بوته، خربزه، نیزار، بلوط و حرا است که آب آن در فصول مختلف سال تبخیر می شود. این تالاب از نظر گونه های مختلف گیاهی از تنوع زیادی برخوردار است.
جالب اینجاست که تالاب صورتی چابهار با گیاه پنبه وحشی خود در بین گردشگران و مردم محلی شناخته شده است. بسیاری از بومیان برای چیدن این گیاه لحاف و بالش می چینند.

تفریح ​​در دریاچه صورتی چابهار

درست است که بیشتر گردشگران واقعی برای بازدید از باتلاق لیپار به این منطقه می آیند و این بازدید دلپذیر به خودی خود لذتی کامل دارد، اما در اطراف باتلاق کپرهای کوچکی برای فروش صنایع دستی، غذاهای دریایی و صنایع دستی زنان بلوچی ساخته شده است.

در افسون درختان افسانه ای جنگل حرا کشم شناور است. شناور در طلسم درختان افسانه ای جنگل حرا کشم در این فضا اتاقی برای نقاشی دستی با حنا وجود دارد و گاهی می توان با سازهای محلی بومیان این منطقه از موسیقی لذت برد. تعداد زیادی شتر در نزدیکی تالاب برای علاقه مندان به تجربه شترسواری وجود دارد، اطراف تالاب به دلیل باتلاقی بودن خطرناک است پس بهتر است ماشین خود را دور از تالاب پارک کنید و روی پای آن قرار بگیرید. .

بیشتر بخوانید  چرا مهاجرت می کنیم وبهترین کشورهای جهان برای مهاجرت کدامند؟


دسترسی به دریاچه صورتی چابهار


آدرس منطقه تالاب چابهار لیپار: ایران استان سیستان و بلوچستان چابهار 15 کیلومتری شرق چابهار جاده ساحلی چابهار به گواتر نزدیک روستای رامین برای دسترسی به تالاب لیپار باید از روستای رامین که در 15 کیلومتری چابهار است عبور کرد. دسترسی به روستا از طریق جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر نیز امکان پذیر است.
چشم انداز زمین صورتی و آسمان آبی یک ترکیب و تصویر جادویی است که احتمالاً قبل از خواندن این مقاله فقط یک رویا یا در بهترین حالت یک کارتون والت دیزنی بوده است. اما اکنون می دانید که در برخی از ماه های سال می توانید به راحتی وارد دنیای رنگارنگ و شگفت انگیز کارتون های والت دیزنی شوید و چند دریاچه صورتی در جهان را در چند قدمی ما ببینید.
سفر به چابهار، سفر به دنیای شگفتی هاست و یکی از ویژگی های مثبت تالاب لیپار، نزدیکی آن به دیگر نقاط دیدنی منطقه است. گردشگران پس از بازدید از تالاب صورتی می توانند از دیگر مکان های جذاب چابهار مانند کوه های مینیاتوری، تالاب دشتر و … دیدن کرده و سفر خود را تکمیل کنند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *