تاریخ عید فطر 1400 در ترکیه چه زمانیست ؟



عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم در ترکیه و مناسبت شُکر و شِکر به شمار می رود به طوری که مردم این کشور در آیین های مرتبط، علاوه بر شکرگزاری به درگاه خداوند در نماز عید فطر، به توزیع شیرینی در میان اقوام و مهیمانان می پردازند.


سازمان امور دیانت ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: از نظر شرعی رویت هلال اول ماه شوال سال 1442 هجری قمری به اثبات رسید و بدین ترتیب امروز پنجشنبه در ترکیه عید فطر است.


عید فطر روز پنجشنبه در ترکیه اعلام شده و از چند روز پیش مردم این کشور خود را برای اجرای آیین های ویژه عید فطر آماده می کند.


مردم ترکیه به عید فطر عید شِکر (شکر بایرامی) هم می گویند که علت آن هم مصرف زیاد شیرینی و آب نبات در این روز به خصوص برای هدیه دادن به کودکان است.


عید فطر در ترکیه


عید فطر 1400 در ترکیه و کشورهای مسلمان


عید فطر امسال سال 1400 در روز پنجشنبه ، ۲۳ اردیبهشت سال 1400


1 شوال سال 1442

2021 May 13


تاریخ عید فطر در ترکیه


تعطیلات عید فطر در ترکیه


تعطیلات عید فطر در ترکیه عموما سه روز است. اما روز عرفه یعنی یک روز مانده به عید فطر ادارات دولتی نصف روز کار می کنند. با اطلاعیه نخست وزیری ترکیه، روز پنجشنبه ادارات و موسسات دولتی بطور کامل تعطیل خواهد بود.


بنا به تصویب هیات دولت ترکیه، در طول تعطیلات عید فطر رفت وآمد از پل ها و اتوبان های این کشور رایگان است و استفاده کنندگان از این راهها عوارض عبور پرداخت نمی کنند.

بیشتر بخوانید  طراحی رابط کاربری UI چیست


شهرداریهای کلان شهرها نیز در ایام عید فطر وسائط نقلیه عمومی را برای شهروندان رایگان اعلام کرده اند.


در ترکیه دو عید فطر و قربان به عنوان دو عید بزرگ با شکوه خاصی برگزار می شود.


مدت تعطیلات عید فطر در ترکیه سه روز و عید قربان چهار روز است. اما در صورتیکه عید فطر و یا قربان در وسط هفته قرار می گیرد، دولت عموما با افزایش یک و یا نیم روز بر طول تعطیلات رسمی، عملا زمینه پیوستن این تعطیلات به تعطیلات آخر هفته (روزهای شنبه و یکشنبه) را فراهم می کند. تا جائیکه طول تعطیلات در این دو عید بزرگ اسلامی با اضافه شدن دو روز تعطیلی آخر هفته عملا تا 9 روز به درازا می کشد.


عید فطر 1400 در ترکیه


مراسم عید فطر در ترکیه


مراسم ویژه عید فطر در ترکیه با برپایی نماز عید فطر و شکرگزاری به درگاه خداوند برای توفیق یک ماه عبادت و روزه داری شروع می شود و در ادامه مردم مسلمان این کشور، به زیارت اهل قبور رفته و با پوشیدن لباس های نو، به دید و بازدید از خویشان، دوستان و آشنایان می پردازند.


نماز عید فطر در ترکیه با شکوه تمام و با حضور سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد محل در سراسر کشور برگزار می شود.


عید فطر به عنوان نخستین روز ماه شوال پس از عید قربان دومین عید رسمی و بزرگ ترکیه به شمار می رود و امسال به مدت سه روز تعطیل رسمی است.


مردم این کشور چند روز مانده به عید فطر خانه تکانی ها و پخت و پز شیرینی مخصوص عید را در منازل شروع می کنند و خریدهای عید به ویژه تهیه لباسهای نو برای کودکان که از ویژگیهای اعیاد بزرگ است، شور و شعف وصف ناپذیری را در مردم ترکیه ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید  نگهداری از سهره و اهلی کردن آن


برخی از سنن عید فطر در ترکیه شباهت زیادی به آئین های عید نوروز در ایران دارد به طوری که در گزارش یک شبکه تلویزیونی ترکیه، حال و هوای کودکان ترکیه در عید فطر به هیجان کودکان ایرانی در عید نوروز تشبیه شد. قریب به اتفاق مردان و فرزندان پسر ترکیه در نمازهای عید فطر و قربان که در همه مساجد محل در سراسر کشور برگزار می شود، شرکت می کنند.


هنگام بازگشت والدین از نماز عید فطر، همه اعضای خانواده از بزرگ تا کوچک با یکدیگر روبوسی می کنند، کام خود را شیرین کرده و همگی با هم بر سر سفره عید می نشینند.


در سفره عید فطر شهروندان ترکیه انواع شکلات و شیرینی، به همراه میوه و برخی اقلام دیگر و بنا به وسع صاحبخانه چیده می شود.


در این عید کودکان دست بزرگان را بوسیده عیدی های خود را می گیرند و سپس به سوی تک تک همسایه ها رفته و شروع به جمع کردن آب نبات و شیرینی می کنند و در ادامه بحث بر سر این که چه کسی بیشتر از همه شیرینی جمع کرده، در میان آنها شروع شده و شیرینی و شکلات ها یک به یک شمرده می شود.


تاریخ و زمان دقیق عید فطر 1400 در عربستان و کشورهای عربی


عید فطر امسال (سال 1400) چه روزی است ؟


عید فطر 1400 چند روز تعطیل است ؟


دیدگاهتان را بنویسید