تاریخ دقیق روز حسابدار در تقویم چه روزی است ؟



روز حسابدار چه روزی است ؟


همانطور که گفتیم 15 آذر هر سال، به نام روز حسابدار در ایران نامگذاری شده است. و هر سال 15 آذر را به مناسبت این روز جشن میگیرند.


تاریخ دقیق روز حسابدار در تقویم ۹۸


تاریخ دقیق روز حسابدار در تقویم شمسی 98 :جمعه ، ۱۵ آذر [ قَوس ] ۱۳۹۸

۱۵ / ۹ / ۱۳۹۸


تاریخ دقیق روز حسابدار تقویم قمری 1441


تاریخ روز حسابدار 98 : الجمعة ، ۹ ربیع الثانی ۱۴۴۱

۹ / ۴ / ۱۴۴۱


تاریخ دقیق روز حسابدار 2019


2019 December 6 , Friday


6 – 12 – 2019


روز جهانی حسابدار | روز حسابدار | هفته حسابدار | روز حسابدار در تقویم 98 | روز حسابدار چه روز است ؟ | تاریخ روز حسابدار


15 آذر روز حسابدار چه روزی است ؟


15 آذر هر سال، به نام روز حسابدار در ایران نامگذاری شده است. هفته حسابداری و روز حسابدار برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ ( ۱۳۸۶) به ابتکار فدراسیون بین‌المللی حسابداری، در آمریکا به ثبت رسید.


| روز جهانی حسابدار | روز حسابدار | هفته حسابدار | روز حسابدار در تقویم 98 | روز حسابدار چه روز است ؟ | تاریخ روز حسابدار

تاریخ روز حسابدار


علت نام گذاری روز حسابدار


علت نام گذاری روز حسابدار پیرو درخواست فدراسیون بین المللی حسابداران (آیفک)، که از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواست در تقویم رسمی خود، روزی را به همین نام اعلام کنند و گردهمایی‌ها یا آیین‌های ویژه‌ای را به همین مناسبت تدارک ببینند، صورت گرفته است


تاریخ دقیق روز حسابدار در تقویم ۹۸


تاریخچه حسابداری در جهان


قدمت حسابداری در جهان به ۶۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و اولین مدارک کشف‌شده نیز مربوط به ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد است. در قرون‌وسطی که رسم بر جمع‌آوری مالیات از مردم و مصرف آن‌ها در امور مربوط به توسعه املاک بود.


یکی از وظایف حسابداران تهیه صورت‌های مالی افراد برای خزانه‌داری فرمانروا بود.


از دیگر وظایف حسابداران می‌توان به تهیه گزارش سفر تاجرانی که به تجارت بین کشورها اشتغال داشتند اشاره کرد، در این گزارش‌ها میزان سود و زیان تجار قابل‌مشاهده بود.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن تعاونی کار و رفاه اجتماعی استان های سیستان و بلوچستان


به‌مرور زمان، رشد عملیات تجاری باعث شد در قرون سیزدهم و چهاردهم تحولات گسترده‌ای در سیستم نگه‌داری حساب‌ها به وجود آید.


لوکا پاچیولی (LUCA PACIOLI) کشیش و ریاضیدان ایتالیایی با انتشار کتاب ریاضیات لوکا پاچیولی فن دفترداری دوطرفه (دوبل) را در سراسر اروپا گسترش داد.


چند فصل این کتاب به امور مربوط به حسابداری اختصاص داده‌شده است و لوکاپاچیولی در آن از مهارت تجزیه‌وتحلیل گری خود در جهت توصیف سیستم‌های حسابداری دوطرفه استفاده کرده است.


این کتاب به دلیل سادگی و بالا بودن ارزش علمی آن در قرون پانزدهم و شانزدهم بسیار موردتوجه قرار گرفت و به اغلب زبان‌ها نیز ترجمه شد


پس از وقوع انقلاب صنعتی و با تزریق بیشتر سرمایه‌های شخصی در شرکت‌ها نیاز به حسابداری بیش از قبل احساس شد و با بهبود وضعیت اقتصادی، حسابداری نیز توسعه و تکامل پیدا نمود.


| روز جهانی حسابدار | روز حسابدار | هفته حسابدار | روز حسابدار در تقویم 98 | روز حسابدار چه روز است ؟ | تاریخ روز حسابدار

تاریخ روز حسابدار


تاریخ روز حسابدار  98  |  تاریخچه حسابداری در جهان


هفته حسابداری و روز حسابدا در چه سالی به ثبت رسید ؟


هفته حسابداری و روز حسابدار برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ ( ۱۳۸۶) به ابتکار فدراسیون بین‌المللی حسابداری، در آمریکا به ثبت رسید. جوامع حرفه‌ای ایران به دنبال اعلام IFAC، تاریخ ۱۴ تا ۲۱ آذرماه هرسال را هفته حسابداری و ۱۵ آذر را به عنوان روز حسابدار، در ایران اعلام کردند. در پی آن، هر سال برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت هفته حسابداری در ایران برگزار می‌شود.


IFAC در سال ۱۹۷۷ در پی نیاز به ایجاد یک تشکل حرفه‌ای جهانی حسابداران و به دنبال تشکیل کمیته بین‌المللی حسابداری (IASC) در سال ۱۹۷۳، تشکیل شد. اکنون ۱۵۹ انجمن حرفه‌ای حسابداری از ۱۲۴ کشور جهان که بیش از ۵/۲‌میلیون حسابدار شاغل در حسابرسی مستقل، آموزش، خدمات دولتی، امور مالی بنگاه‌ها و غیره را پوشش می‌دهند، عضو IFAC هستند.

بیشتر بخوانید  کود بیولوژیک چیست و چه مزایایی دارد؟


اعضای IFAC بر سه گروهند: پیوسته یا Fellow، عضو شورای عالی IFAC با حق رای؛ وابسته یا Associate، عضو بدون حق رای یا ناظر در شورای عالی IFAC؛ و همبسته یا Affiliate، عضو در مراحل اولیه پیوستن به IFAC.


| روز جهانی حسابدار | روز حسابدار | هفته حسابدار | روز حسابدار در تقویم 98 | روز حسابدار چه روز است ؟ | تاریخ روز حسابدار

تاریخ روز حسابدار


هفته جهانی حسابداری، فرصتی است برای اعضای IFAC تا ارزش‌های حرفه را از دیدگاه نقش حرفه در چرخه اقتصادی کشور، بنگاه‌های اقتصادی، دولت و انواع خدمات قابل ارائه به عموم از طریق نشر اعلامیه‌ها و پوسترها، برگزاری مراسم تجلیل از حسابداران برتر و برگزاری این گونه مراسم در بنگاه‌های اقتصادی دولتی و خصوصی، بهتر معرفی کنند.


جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران که هر دو، عضو پیوسته IFAC هستند، به منظور شناساندن فعالیت‌های اعضا در توسعه سازمان‌ها و بالابردن سطح آگاهی عمومی از نقش باارزش حسابداران حرفه‌ای که در نهایت به توسعه اقتصادی و پیشرفت جهانی می‌انجامد، برنامه‌هایی را به شرح زیر برای هفته حسابداری در سال جاری ترتیب داده‌اند:


۱. برگزاری مراسم ویژه‌ای به مناسبت روز حسابدار برای تجلیل از پیشکسوتان حسابداری در روز شنبه ۱۴آذر ۱۳۸۸، شب عید غدیر خم، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن پارک ورشو واقع در خیابان استاد نجات الهی.


۲. تهیه پوستر هفته حسابداری و ارسال آن به جوامع حرفه‌ای، دانشگا‌ه‌ها، شرکت‌های تجاری، دستگاه‌های دولتی و درخواست از آنها برای اطلاع‌رسانی و برگزاری نشست‌هایی به منظور گرامیداشت این هفته و تجلیل از حسابداران شاغل زیر مجموعه خود


۳. اطلاع‌رسانی با موضوع هفته حسابداری و لزوم تجلیل از حسابداران از طریق مصاحبه و درج مقاله در جراید به منظور بالابردن سطح آگاهی عمومی از نقش حسابداران حرفه‌ای در شفافیت اطلاعات مالی و پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی کشور؛

بیشتر بخوانید  لیست کامل اسامی پسرانه که با حرف ز شروع می شوند


۴. گردآوری و گزارش فعالیت‌های انجام شده در هفته حسابداری به فدراسیون بین‌المللی حسابداران. امید آن که دانشگا‌ه‌ها، بنگاه‌های اقتصادی دولتی و خصوصی و دیگر نهادها در طول این هفته (۱۴ تا ۲۱ آذر ۱۳۸۸) با برگزاری سمینار و یادآوری روز حسابدار به منظور تجلیل از برترین حسابدار زیرمجموعه خود، این هفته راپاس بدارند


15 آذر روز حسابدار

تاریخ روز حسابدار


.


شعرهای طنز و خنده دار روز حسابدار به مناسبت روز حسابدار


روز حسابدار در ایران


تاریخچه حسابداری در ایران


از چگونگی سیستم‌های مالی و نحوه نگهداری حساب‌ها در ایران قبل از اسلام آثار مکتوب قابل‌توجهی در دست نیست. مسلماً در زمان امپراتوری‌های هخامنشی و ساسانی که حجم بزرگی از فعالیت‌ها به دریافت باج و خراج از سرزمین‌های تحت قلمرو و پرداخت آن‌ها برای هزینه‌های مربوط به لشگریان و سپاهیان و سایر عوامل حکومتی اختصاص داشت.


نیاز به سیستم دقیق و مناسبی جهت نگه‌داری اطلاعات بوده است که متأسفانه جز نوشته‌های تاریخی معدودی از محققین مانند ویل دورانت در کتاب‌هایی نظیر تاریخ تمدن، آثار مستند دیگری در دست نیست.


طبق مستندات، حسابداران در آن زمان چشم و گوش شاه بودند که بر جمع‌آوری خراج‌ها نظارت داشتند و این نظام تا قبل از اسلام به همین شکل ادامه داشته است.


در پایان یادآور می‌شویم که پانزدهم آذرماه روز جهانی حسابدار٬ فرصتی ارزشمند و مغتنم است تا با ارج نهادن به خدمات حسابداران که نقش به سزایی در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در سطوح خرد و کلان دارند ٬ گامی کوچک در راستای قدرشناسی از خدمات آنان برداشته شود.


بیشتر بخوانید:


۱۵ آذر روز جهانی حسابدار / تاریخچه و دلیل نامگذاری


دیدگاهتان را بنویسید