مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاریخ دقیق روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه در تقویم سال ۹۸

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تاریخ روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه در تقویم سال 98


تاریخ دقیق روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه در تقویم سال 98 مصادف است با: چهارشنبه 5 تیر ماه


separator line


روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه در تقویم میلادی


تاریخ دقیق روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه در تقویم سال 98 مصادف است با: 26 ژوئن سال 2019


separator line


حمایت از قربانیان شکنجه


شکنجه یکی از زشت ترین جلوه‌های تعرض به کرامت انسانی است که موجب نابودی شأن و منزلت قربانی و مختل شدن تداوم زندگی و فعالیت‌های وی خواهد شد. این پدیده شوم با وجود تمامی اقدامات جامعه بین المللی که در جهت محو و منع آن صورت پذیرفته، هنوز هم در جهان رواج دارد.


اگرچه شکنجه سالیان درازی به عنوان ابزاری مشروع و پذیرفته شده در سیستم قضایی بسیاری از کشورها برای کشف جرم و یا اخذ اعتراف محسوب می شد، اما با رشد آگاهی بشر و به ظهور رسیدن اندیشه‌های حقوق بشری رفته رفته نه تنها این که مشروعیت خود را از دست داد بلکه به عنوان امری قبیح و ناپسند شناخته شد. مدنی تر شدن جوامع انسانی و درک عمیق تر بشر از شان و کرامت انسانی به خصوص در صد سال اخیر سیستمهای حکومتی را به زشت و ناکارآمد بودن شکنجه متوجه کرد.


رشد تکنولوژی از جمله پدیدار شدن پلیس علمی بیش از پیش پایه‌های شکنجه را متزلزل ساخته و دیگر توجیهی برای استفاده از شکنجه برای اجرای عدالت و یا حفظ نظم اجتماع باقی نگذاشت. در این راستا دولتها و مجامع بین‌المللی استفاده از شکنجه را ممنوع و جرم قلمداد کردند. قوانین و اسناد بسیاری تاکنون در زمینه منع شکنجه به تصویب رسیده و در کنار آن اقدامات ارزنده ای برای برچیده شدن شکنجه از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی به وقوع پیوسته است.

بیشتر بخوانید  نام تبت در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن (saman.mrud.ir)


شکنجه به دنبال شخصیت قربانی است و شخصیت ذاتی انسان را انکار می کند. با وجود ممنوعیت کامل شکنجه در قوانین بین المللی، شکنجه در تمام مناطق جهان ادامه دارد. نگرانی در مورد حفاظت از امنیت ملی و مرزها به طور فزاینده ای برای اجازه شکنجه و سایر اشکال رفتار بی رحمانه، تحقیر کننده و غیرانسانی استفاده می شود. پیامدهای فراگیر آن اغلب فراتر از اقدام جداگانه بر فرد است؛ و می تواند از طریق نسل ها منتقل شود و منجر به چرخه خشونت شود.


سازمان ملل متحد شکنجه را از ابتدا محکوم کرده است به عنوان یکی از بدترین اقدامات انجام شده توسط انسان ها در برابر همنوعان خود.


شکنجه طبق قوانین بین المللی جرم است. با توجه به تمام ابزارهای مربوطه، این کاملا ممنوع است و تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. این ممنوعیت بخشی از قوانین بین المللی عرفی است که به این معنی است که آن را برای هر عضو جامعه بین المللی مستثنی نیست، صرفنظر از این که آیا یک کشور معاهدات بین المللی را تصویب کرده است که شکنجه به صراحت ممنوع است. اقدام نظام مند یا گسترده شکنجه، جرمی علیه بشریت است.


separator line


تاریخچه روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه


در تاریخ 12 دسامبر 1997، با قطعنامه 52/149، مجمع عمومی سازمان ملل روز 26 ژوئن روز جهانی سازمان ملل متحد در حمایت از قربانیان شکنجه را اعلام کرد و با هدف ریشه کن کردن شکنجه و عملکرد موثر کنوانسیون ضد شکنجه و غیره رفتار یا مجازات بی رحم، غیر انسانی یا تحقیر آمیز.

بیشتر بخوانید  عکسهایی از طبیعت زیبای ایران و جهان


به منظور تجدید خاطره با این روز و جلب توجه جهانیان به پدیده ناپسند شکنجه، اجلاس عمومی سازمان ملل در سال 1997 تصمیم گرفت که روز 26 ژوئن، روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه اعلام شود. با وجود تمامی این تلاشها برای از میان رفتن شکنجه، این پدیده هنوز هم به اشکال مختلف در دنیا وجود دارد.


26 ژوئن فرصتی است برای فراخوانی همه ذینفعان از جمله کشورهای عضو سازمان ملل، جامعه مدنی و افراد در همه جا برای حمایت از صدها هزار نفر از مردم سراسر جهان که قربانی شکنجه و کسانی هستند که هنوز شکنجه شده اند.


بازیابی از شکنجه مستلزم برنامه های سریع و تخصصی است. کار مراکز و سازمان های توانبخشی در سرتاسر جهان نشان داده است که قربانیان می توانند از وحشت به بهبودی گذر کنند. صندوق داوطلبانه سازمان ملل برای قربانیان شکنجه، اداره شده توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو مکانیسم متمرکز بر قربانیان منحصر به فرد است که منابع مالی برای کمک به قربانیان شکنجه و خانواده های آنان را تأمین می کند. صندوق داوطلبانه سازمان ملل متحد برای قربانیان شکنجه، کمک مالی دریافت می کند.


separator line


چرا روزهای بین المللی را علامت گذاری می کنیم ؟


روزهای بین المللی فرصتی است برای آموزش مردم در مورد نگرانی، بسیج اراده سیاسی و منابع برای حل مسائل جهانی و جشن و تقویت دستاوردهای بشریت. وجود روزهای بین المللی پیش از تشکیل سازمان ملل متحد، اما سازمان ملل متحد آنها را به عنوان یک ابزار حمایت قدرتمند پذیرفته است.

بیشتر بخوانید  روز جهانی عکاس 2021 در ساعت 1400 چیست؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *