مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت در تقویم ۹۸ چه روزی است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت در تقویم 98

تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت در تقویم سال 98 مصادف است با پنچشنبه 20 تیر ماه

separator line/تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت به میلادیروز جهانی جمعیت///تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت در تقویم 98

تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت به میلادی

تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت به میلادی مصادف است با 11 جولای 2019

separator line/تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت به میلادیروز جهانی جمعیت///تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت در تقویم 98

روز جهانی جمعیت

روز جهانی جمعیت که هدف آن تمرکز توجه به ضرورت و اهمیت مسائل مربوط به جمعیت است، توسط شورای حکومت شورای برنامه توسعه سازمان ملل متحد در سال 1989 تأسیس شد، رشد منافع تولید روز پنجاه میلیارد مشاهده شد در تاریخ 11 جولای 1987.
نه استانداردها برای حمایت از حق انسانی به برنامه ریزی خانواده:

  • عدم تبعیض: اطلاعات و خدمات برنامه ریزی خانواده بر مبنای نژاد، جنس، زبان، مذهب، وابستگی سیاسی، منشاء ملی، سن، وضعیت اقتصادی، محل اقامت، وضعیت معلولیت، وضعیت تاهل، گرایش جنسی یا هویت جنسیتی محدود نمی شود .
  • در دسترس: کشورها باید اطمینان حاصل کنند که کالاها و خدمات برنامه ریزی خانواده برای همه قابل دسترسی هستند.
  • قابل دسترسی: کشورها باید اطمینان حاصل کنند که کالاهای و خدمات برنامه ریزی خانواده برای همه قابل دسترسی هستند.
  • پذیرش: خدمات و اطلاعات پیشگیری از بارداری باید به شیوه ای با احتیاط ارائه شود، با توجه به اخلاق پزشکی مدرن و فرهنگ کسانی که در آن قرار دارند.
  • کیفیت خوب: اطلاعات برنامه ریزی خانواده باید به وضوح معلوم و علمی دقیق باشد.
  • تصمیم گیری آگاهانه: هر فرد باید توانمند باشد تا انتخاب های باروری را با استقلال کامل، بدون فشار، اجبار یا غلط ارائه دهد.
  • حریم خصوصی و محرمانه بودن: در هنگام جستجوی اطلاعات و خدمات برنامه ریزی خانواده، همه افراد باید از حق برخورداری از حریم خصوصی برخوردار باشند.
  • مشارکت: کشورها دارای تعهد برای اطمینان از مشارکت فعال و آگاهانه افراد در تصمیماتی هستند که بر آنها تأثیر می گذارند، از جمله مسائل مربوط به سلامت.
  • مسئولیت پذیری: سیستم های بهداشتی، سیستم های آموزشی، رهبران و سیاست گذاران باید در قبال تمام تلاش هایی که برای تحقق بخشیدن به حق انسانی به برنامه ریزی خانواده انجام می شود، پاسخگو باشند.
بیشتر بخوانید  چطور بفهمیم دیابت داریم؟

separator line/تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت به میلادیروز جهانی جمعیت///تاریخ دقیق روز جهانی جمعیت در تقویم 98

جمعیت جهان

جمعیت جهان در سال 1950 میلادی دو میلیارد و 500 میلیون نفر بود اما در فاصله کمتر از 40 سال دو برابر شد و در روز یازدهم ژوئیه ۱۹۸۷ از مرز ۵ میلیارد نفر گذشت.این افزایش جمعیت نیاز جدی به توسعه پایدار، توسعه شهری،‌ دسترسی به خدمات بهداشتی و قدرت بخشیدن به جوانان را بیش از پیش ضرورت بخشید. با توجه به چنین رویکردی در سال 1989 میلادی،‌ سازمان ملل متحد پیشنهاد داد تا 11 جولای هر سال به عنوان «روز جهانی جمعیت» از سوی تمام کشورهای جهان با هدف حفظ زندگی انسان‌ها، کاهش فقر، ایجاد تعادل در رشد جمعیت ‌و ایجاد خانواده‌ها و جوامع سالم و خوشبخت و یک دنیای بهتر و سالم‌تر ؛ در نظر گرفته شود. امروز 20 سرطان برابر با 11 جولای و روز جهانی جمعیت است. به این مناسبت ویژه برنامه ای تهیه شده که تقدیم حضورتان می شود .

سازمان ملل متحد چندی پیش پیش بینی جدیدی از روند افزایش جمعیت جهان تا سال 2050 ارائه داد و اعلام کرد کره خاکی در آستانه یک بحران جدی قرار دارد. براساس این گزارش که تحت عنوان “چشم اندازهای جمعیت جهانی” نسخه سال 2017 منتشر شده در مورد شتاب رشد جمعیت جهان و چالش هایی که این شتاب در راه دستیابی به اهداف توسعه پایدار که موعد آن سال 2030 معین شده ، ایجاد خواهد کرد، هشدار داد. در این گزارش آمده که جمعیت جهان از7میلیارد و400میلیون نفر در سال 2016 به 7 میلیارد و 600 میلیون نفر در سال جاری رسیده است و در صورت تداوم چنین روندی جمعیت جهان تا 35 سال آینده از 7.4 میلیارد نفر فعلی به 9.7 میلیارد نفر می‌رسد و این آمار 100 میلیون نفر بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی سازمان ملل است که 2 سال پیش ارائه شده بود.

بر اساس این گزارش 47 کشور از توسعه نیافته ترین کشور های جهان عمدتاً مسئول این افزایش جمعیت خواهند بود که در آنها هر زن بطور میانگین 4 فرزند به دنیا می آورد و در نتیجه مجموعاً تا سال 2050 نزدیک به2 میلیارد نفر بر جمعیت جهان اضافه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید  علل و درمان لنگیدن پای خرگوش ( تاول زدن کف پای خرگوش )

سازمان ملل متحد در گزارش خود تعداد کمی از کشور ها به خصوص چند کشور آفریقایی را عامل رشد جمعیت تا اواسط قرن کنونی اعلام کرده که تقریبا نیمی از این افزایش جمعیت به قاره آفریقا تعلق دارد. جمعیت این منطقه در آینده نزدیک به 2.5 میلیارد نفر خواهد رسید که دو برابر آمار فعلی است. با این روند نیجریه با 413 میلیون نفر جمعیت رتبه سوم پرجمعیت‌ترین کشور جهان را از انحصار آمریکا درخواهد آورد .

در کشور آفریقایی تانزانیا نیز که تنها یک‌پنجم زنان از روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند. هر زن تانزانیایی در دوران باروری خود به‌طور متوسط ۶ کودک به دنیا می‌آورد که با ادامه چنین روندی جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور در سال ۲۰۵۰ به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید.

بر اساس این گزارش در فاصله سال های 2015 تا 2050 میلادی،نیمی از افزایش جمعیت جهان در نه کشور هند، نیجریه، پاکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، تانزانیا، آمریکا، اندونزی و اوگاندا متمرکز خواهد شد. هند تا سال 2022 جمعیتی بیش از چین خواهد داشت. این کشور 6 سال زودتر از پیش‌بینی‌های اولیه به رتبه نخست پرجمعیت‌ترین کشور جهان می‌رسد. سازمان ملل در گزارش خود دلیل افزایش جمعیت جهان را افزایش امید به زندگی در جهان می داند . طبق این گزارش امید به زندگی از شصت و پنج سال در 1990 میلادی به هفتاد سال در 2010 میلادی رسید و در سال 2045 میلادی سن امید به زندگی به هفتاد و هفت سال خواهد رسید. کاهش مرگ و میر کودکان نیز یکی دیگر از عوامل افزایش جمعیت در جهان از سوی سازمان ملل در کشورهای در حال توسعه اعلام شده است .

در مقابل کشورهای در حال توسعه، کشورهایی هستند که به دلیل رشد منفی یا کند جمعیت دچار مشکل شده‌اند. به عنوان مثال در ژاپن به دلیل تعداد بسیار محدود زاد و ولد، جمعیت ۱۲۷ میلیونی امروزی ژاپن، تا سال ۲۰۵۰ به ۹۵ میلیون کاهش خواهد یافت . جمعیت کشور آلمان نیز در این مدت به ۷۱ میلیون نفر یعنی ۱۱ میلیون نفر کمتر از امروز کاهش می‌یابد. کاهش موالید در این کشورها سبب خواهد شد که روند کهنسالی نیز شتاب بیشتری پیدا کند . در اروپا رشد جمعیت که در سالهای اخیر منفی شده باعث خواهد شد که جمعیت این قاره از 740 میلیون نفر فعلی به 732 میلیون در سال 2050 کاهش یابد و تنها راهکار متعادل‌سازی جمعیت این منطقه از جهان، استقبال از مهاجران خواهد بود .

بیشتر بخوانید  انواع گل نسترن و روشهای نگهداری از آنها

با توجه به این تفاوت ها ، اکنون دیدگاه های متفاوتی در مورد جمعیت در نقاط مختلف جهان مطرح است . در کشورهای عقب مانده از توسعه ، رشد سریع جمعیت ، از موانع اساسی مبارزه با فقر و گرسنگی بشمار می آید . اطلاعات موجود حاکی از آنست که به دنبال رشد کنترل‌نشده جمعیت، تولید و پخش مواد غذایی محدود شده و روزانه 25 هزار نفر در جهان به دلیل سوء تغذیه و بیماری‌های ناشی از کمبود غذا جان خود را از دست می‌دهند که از این بین 18 هزار نفر کمتر از پنج سال سن دارند.

از سوی دیگر خانه‌های پرجمعیت و تقسیم فضای محدود خانه میان تعداد زیاد افراد می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی، خشونت، ازدحام، بیکاری، آلودگی هوا، مشکلات اجتماعی و تنش شود. این مساله همچنین خطر گسترش بیماری‌های عفونی را نیز افزایش داده است . بسیاری از جنگ‌های خونبار و طولانی‌مدت در دهه‌های پیشین بر اثر بالا رفتن جمعیت و درگیری بر سر منابع شکل گرفت. کشتار 1994 میلادی در رواندا و قتل عام اقوام «توتسی» و «هوتو» تنها نمونه‌هایی از کشت‌ و کشتارهایی هستند که از عوامل محیطی نظیر کمبود زمین و فعالیت‌های ناپایدار کشاورزی ناشی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ دقیق روز ملی جمعیت در تقویم سال ۹۸


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *