تاریخ دقیق بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در تقویم سال 1400 است.


روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی


خواجه نصیرالدین طوسی او شاعر، فیلسوف، متکلم، حقوق دان، دانشمند، ریاضیدان و ستاره شناس ایرانی قرن هفتم است. به مناسبت زادروز این دانشمند بزرگ، پنجم اسفند روز مهندس نامگذاری شد.


تاریخ دقیق روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در تقویم شمسی: 5نجشنبه 5اسفند 1400


تاریخ دقیق روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس تقویم میلادی: 24 فوریه 2022


تاریخ دقیق روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس تقویم قمری: 22. رجب 1443


روز مهندس


روز پنجم اسفند در تقویم رسمی ایران به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس نامگذاری شده است.

خواجه نصیرالدین طوسی که بود؟

ابوجعفر محمد بن محمد معروف به خوایه نصیرالدین در 26 مارس 597 هجری قمری در طوس به دنیا آمد. او ابتدا به تحصیل علوم عقلی و نقلی و حکمت مشایی، سپس ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات پرداخت و به استادی تمام علوم جدید رسید.

خایه نصیرالدین چند سال پس از حمله ارتش مغول چنگیزخان به قلعه اسماعیلیان پناه برد و در آنجا دست از نوشتن برنداشت. پس از شکست مغولان بر اسماعیلیان، وی به خدمت هولاکو خان ​​حاکم وقت مغول درآمد و از نفوذ خود برای جلوگیری از کشتار مردم و دانشمندان، تخریب آثار فرهنگی و علمی و غارت شهرها و روستاها استفاده کرد.

پس از فتح بغداد و سقوط عباسیان، وظیفه تأسیس رصدخانه مراغه به خواجه نصیر سپرده شد. او گروهی از ریاضیدانان بزرگ را گرد آورد و ساخت رصدخانه ای را در سال 657 هجری قمری آغاز کرد. خواجه نصیرالدین با این کار دانشمندان بزرگ زمان را که پراکنده بودند در یک جا جمع کرد و در محل رصدخانه مراغه نیز کتابخانه عظیمی ساخت. او برای تهیه کتاب های مورد نظر، کتاب هایی از بغداد، شام، شمال آفریقا و منطقه ایران تهیه کرد و کتابخانه ای با بیش از 400000 جلد تأسیس کرد. عمر خواجه وقت خود را در خدمات علمی گذراند.

بیشتر بخوانید  کاشت و تکثیر موسیر حتی در گلدان!

خواجه نصیرالدین از بزرگ‌ترین بنیان‌گذاران کلام شیعه بود و ضمن تأیید حکمت ابن سینا، مشکلات اشارات را بیان کرد. او چندین مقاله در علوم مختلف از جمله اخلاق ناصر، تجرید عقاید، زیگزاگ های ایلخانی، شرح اشراف، مبانی نقل و تذکره ناصریه و بیش از 60 اثر دیگر در اصول دین، منطق، هندسه، نجوم، نثر نوشته است. و شعر. آنها هستند. خواجه نصیرالدین در سال ۶۷۲ در سن ۷۵ سالگی درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

پیشینه مهندسی

مهندس در ابتدا فردی بود که وسایل نقلیه نظامی را می راند. مفهوم مهندس عمران در قرن شانزدهم در هلند به وجود آمد و به سازندگان پل ها و جاده ها نسبت داده شد، سپس مفهوم مهندس در انگلستان و سایر کشورها ظاهر شد.

مهندس و وظایفش

مهندس کسی است که سعی در ایجاد ساختار عملیاتی و کاربردی از یک مفهوم دارد و در یکی از رشته های مهندسی آموزش دیده یا به طور حرفه ای در آن زمینه مشغول است. مهندسان از فناوری، ریاضیات و دانش برای حل مسائل کاربردی استفاده می کنند.

وظایف مهندسی به گونه ای است که مهندس باید با شناخت مشکل یا موضوع کار، علم و فناوری، محدودیت های مربوطه را بشناسد تا به دستاوردهای مورد نیاز دست یابد. محدودیت‌ها شامل منابع موجود، محدودیت‌های فیزیکی یا فنی، آمادگی برای پیشرفت‌ها یا توسعه‌های آتی، و عوامل دیگری مانند نیازهای هزینه، قابلیت ساخت، مقرون‌به‌صرفه بودن و کاربردپذیری است. مهندس با درک این محدودیت‌ها، میزان ساخت یا بهبود یک شی یا سیستم را شناسایی و نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید  آدرس شورای حل اختلاف شهرستان گرمی استان اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید