مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاریخچه پل مارنان اصفهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تاریخچه پل مارنان اصفهان


پُل مارنان نام پلی در شهر اصفهان واقع در خیابان مطهری و بین پل فلزی و پل وحید واقع شده‌است. این پل در اصل ماربین نام داشته‌ است که خود ماربین دیگرگون شده «مهربین» از فرهنگ اوستایی است و چون قرنها قبل از ظهور زرتشت معبد مهرپرستان بر فراز کوهچه آتشگاه از تمام روستاهای اطراف آن مشاهده می‌شده‌ است .


رودخانه زاینده رود از غرب به شرق شهر کهن اصفهان، جریان داشته و این کهن شهر ایران زمین را همواره به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. پل مارنان واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه، در غربی تـرین قسـمت شهر اصفهان است .


عبور این رودخانه همیشه زنده، علاوه بر طراوت بخشیدن به شهر زیبای اصفهان، آن را به دو قسمت، جدا کرده است که برای حل این جدایی، ساخت پل های متعدد از جمله پل مارنان، در دستور کار قرار گرفت.


معرفی پل مارنان اصفهان


از زمانی کـه شهر اصفهان به عنوان محل سکونت برگزیده شده و ساکنان نخستینش در آن سکونت یافته اند، نیاز به ارتبـاط با قسمت هاى دیگر شهر در طرف مقابل رود، آنان را مجبور به ساختن پل نموده است.


از زمان های بسیار دور، پل مارنان واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه، در غربی تـرین قسـمت شــهر بوده است و اتصال بین روستاهای سرسبز مابین، از طریق پل مارنان به روستاهای مقابل آن، در ساحل جنوبی رودخانه امکان پذیر می شده است.


درباره قدمت ساختمان پل مارنان اصفهان باید اشاره کرد، تاریخ ساخت این پل را منابع تاریخی به موارد متعددی نسبت می دهند .

بیشتر بخوانید  جاهای دیدنی تهران و بهترین دیدنی‌های پایتخت


اما آنچه که مشخص است از زمان های بسیار دور همچنان که پل جی یا پل شهرستان، واسطه اتصال شمالی ترین ساحل شهری زاینده رود به جنوبی ترین ساحل مقابل بوده است، پل مارنان نیز وجود داشته و این پل، واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه، در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بوده است.


معرفی پل مارنان


پل مارنان در کنار پارک ناژوان قرار دارد. شکل امروزی این پل با نمای ساختمانی عصر صفوی تغییراساسی نکرده است. ولی تعمیرات مکرری را از سر گذرانده است.


برای ساخت پل، بستر رودخانه در این قسمت سنگ فرش شده و سپس پایه های پل را بر روی آن بنا کرده اند. در هر دو سمت پایه های پل فشارشکن های مدوری طراحی شده و در بالای پایه های پل، دهانه های کوچک تری نیز در نظر گرفته شده است.


پل مارنان اکنون دارای 17 دهانه است ولی پیش تر بیش از هفده دهانه داشته است؛ که حالا بسته شده است .


این پل را «پل سرفراز» هم نامیده اند و وجه تسمیه اش را چنین بیان کرده اند که در زمان شاه سلیمان صفوی یکی از ثروتمندان ارامنه آن را ساخت. و به لقب «سرفراز» نایل گردید و مدتی هم به همان نام سرفراز مشهور بود.


separator line


بیشتر بخوانید:


آبشار ویسادار در کجا قرار دارد ؟


لیست و آدرس خانه معلم های اصفهان و حومه


اولین و بزرگترین تونل آکواریوم کشور در اصفهان


۱۰ شهر ارزان ایران مناسب گردشگری ایام نوروز


نمک آبرود معروف ترین تله کابین ایران

بیشتر بخوانید  46 حقیقت جالب و جدید در مورد آفریقا که تا بحال نمی دانستید!


دریاچه فراخین در کجای ایران قرار دارد ؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *