تاریخچه نوروز در فرهنگ ایرانی



نوروز به معنای «روز نو» است که اصطلاحی فارسی برای سال نو ایرانی است که در جهان به سال نو ایرانی نیز معروف است.

به گزارش سلام نو، نوروز از اعتدال بهاری آغاز می شود و با آغاز ماه آوریل، اولین ماه هجری شمسی (تقویم ایرانی که به طور رسمی در ایران و افغانستان استفاده می شود) است. این جشن در سراسر جهان توسط گروه‌های قومی مختلف برگزار می‌شود و طبق تقویم میلادی در ۲۱ مارس یا حدود ۲۱ مارس جشن گرفته می‌شود.

نوروز ریشه در آیین ایرانی زرتشتی دارد و از این رو ریشه در سنت های مردم ایران دارد. با این حال، بیش از 3000 سال است که توسط جوامع مختلف در غرب آسیا، آسیای مرکزی، قفقاز، حوزه دریای سیاه، بالکان و جنوب آسیا جشن گرفته می شود. در حال حاضر، این تعطیلات بیشتر یک تعطیلات سکولار برای اکثر مردم است و افراد با ادیان و پیشینه های مختلف از آن لذت می برند. نوروز هنوز برای زرتشتیان، بهائیان و برخی دیگر از جوامع مسلمان روز مقدس است.

نوروز به عنوان اعتدال بهاری، آغاز بهار در نیمکره شمالی کره زمین است. لحظه ای که خورشید از خط استوای آسمان عبور می کند و شب و روز را یکسان می کند، هر سال به طور دقیق محاسبه می شود و خانواده ها به طور سنتی برای انجام این آیین جمع می شوند.

در حالی که نوروز سال نو را از زمان اصلاح تقویم ایرانی در قرن یازدهم جشن می گیرد، سازمان ملل متحد در سال 2018 با تصویب قطعنامه 25/64 مجمع عمومی سازمان ملل به طور رسمی «روز جهانی نوروز» را به رسمیت شناخت.

بیشتر بخوانید  طلا جان دوباره‌ گرفت

اولین روز گاهشماری ایرانی برابر با اعتدال اسفند یعنی اولین روز بهار در حدود 21 اسفند است. در قرن یازدهم میلادی، تقویم ایرانی برای اثبات آغاز سال تقویمی، نوروز، در اعتدال بهاری اصلاح شد. بر این اساس، عید نوروز توسط دانشمند ایرانی طوسی این گونه بود: «اولین روز از سال نو. [نوروز] «همیشه روزی بوده است که خورشید قبل از ظهر به صورت فلکی وارد می شود.» یعنی نوروز اولین روز فروردین، اولین ماه تقویم شمسی ایران است.

واژه نوروز ترکیبی از واژه های امروزی فارسی است. تلفظ در گویش های فارسی متفاوت است.

روشنایی زمین توسط خورشید در روز اعتدال

نوروز در ایران بر اساس تقویم الگوریتمی هجری شمسی است که بر اساس مشاهدات نجومی دقیق و همچنین استفاده از سیستم پیچیده ای است که آن را از همتای اروپایی خود، یعنی تقویم میلادی، دقیق تر می کند.

هر چرخه اصلی 2820 ساله شامل 2137 سال عادی 365 روزه و 683 سال کبیسه 366 روزه است که میانگین طول سال در چرخه اصلی 365.22421855 است. این میانگین فقط 0.00000026 (2.6 × 10-7) روز کوتاهتر از مقدار نیوکمب برای میانگین سال گرمسیری 365.22421878 روز است، اما تفاوت قابل توجهی با میانگین اعتدال بهاری سال جاری 365.242362 روز جدید دارد. سالی که قرار بود در اعتدال بهاری بیفتد، در چرخه نیم روز حرکت کرد. همانطور که منبع توضیح می دهد، چرخه 2820 ساله اشتباه است و هرگز در عمل استفاده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید