تاج BA.2 در کشور گزارش شده است



این اپیدمیولوژیست گفت: از نظر بستری و فوت از قله ششم با جهت میکرون عبور کردیم اما از نظر مرگ و میر با تاخیر مواجه هستیم و یکی دو هفته دیگر از قله عبور خواهیم کرد. ما باید تعداد مرگ و میر را در هفته آینده کاهش دهیم.

دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: علت خروج سریع تعداد زیادی از شهرهای قرمز از دستور کرونا پدیده و ویژگی‌های این ویروس است. در سایر نقاط جهان، میزان افزایش موارد با Omicron و سپس کاهش موارد، بیشتر از دلتا بوده است. ما همیشه گفته‌ایم که امیدواریم با رشد سریع‌تر میزان عفونت کاهش پیدا کند. بنابراین، به دلیل رفتار ویروس کرونا با سویه omicron است.

زیر متغیر Omicron با عفونت های متعدد

وی افزود: در حال حاضر روند بستری و عفونت ناشی از اومیکرون در کشور رو به کاهش است اما مهم این است که در حال حاضر اطلاعات کافی نداریم. برخی کشورها یک زیرمتغیر به نام BA.2 را گزارش کرده اند که متعلق به خانواده omicron است. Omicron خود چندین زیرگروه دارد که یکی از آنها BA.2 است که در برخی کشورها یافت می شود.

یونسیان ادامه داد: گفته می‌شود که آلودگی زیر متغیر BA.2 کمی بیشتر از خود آمیکرون است و برخی کشورها نگران هستند. چون می توانم دوباره اوج کوچکتری را تجربه کنم. ما نمی دانیم وضعیت فعلی این زیرمجموعه در کشور چگونه است و آیا در کشور ما شیوع پیدا کرده است یا خیر. نوع فرعی BA.2 جایگزین ویروس قبلی در برخی از کشورهای اروپایی شد، اما در ایالات متحده شیوع آن به چهار تا پنج درصد افزایش یافت و سپس متوقف شد.

بیشتر بخوانید  سنگ قبر سخنگو؛ روایتی از آخرین دیدار شخصیت های تاریخ معاصر ایران

خطر از قله دوم در قله ششم; محدودیت ها را ترک نکنید

وی تاکید کرد: اگر به یکباره رفتار خود را تغییر دهیم و محدودیت ها را برداریم و همزمان BA.2 در کشور حاکم شود، ممکن است دوباره اوج دیگری داشته باشیم اما بعید است.

موارد BA.2 گزارش شده در کشور

یونسیان گفت: در حال حاضر تعداد کمی از افراد مبتلا به زیر واریته BA.2 در کشور گزارش شده است، اما هنوز اطلاعات کافی از نسبت افراد مبتلا به این گونه و اینکه آیا میزان آن در حال افزایش است یا خیر نداریم. ما این گونه را در کشور داشتیم.

یونسیان گفت: پیش بینی می کنیم از قله ششم از نظر بستری و فوت عبور کنیم، اما از نظر فوتی دیر رسیده ایم و تا یکی دو هفته دیگر از قله عبور خواهیم کرد. ما انتظار داریم که تعداد قربانیان در هفته آینده کاهش یابد.

چند نکته برای عید نوروز

وی با اشاره به نزدیک بودن نوروز 1401 گفت: به نظر من مهم ترین موضوع در نوروز و سفر به نوروز این است که اجازه استفاده از خودرو و وسایل حمل و نقل عمومی خارج از شهر را فقط برای افرادی که واکسن زده اند و یا آزمایش آنها منفی بوده است، باشد. سازمان‌ها باید در این زمینه نظارت کافی داشته باشند، اگر این اتفاق بیفتد، کار آسان‌تر می‌شود. البته واکسن لازم است، اما کافی نیست و باید پروتکل‌ها رعایت شود. امیدواریم با این اقدامات عیدتان مبارک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید