تاج و آژیر مرگ در هرمزگان



تاج این غول میکروسکوپی کشنده هر روز افراد بی گناه بیشتری را به دلیل سهل انگاری برخی افراد در پیروی از پروتکل های بهداشتی به قتل می رساند و امروز همه مناطق هرمزگان به این ویروس آلوده شده و موجی از وحشت و اضطراب در اطراف آنها وجود دارد. آنها احساس مسئولیت می کنند و اگرچه از وضعیت خسته شده اند ، اما هنوز هم احساس می کنند که به رعایت اقدامات بهداشتی دقیق متعهد هستند

طبق آخرین آماری که کارکنان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان منتشر کرده اند ، 1498 نفر بر اثر ویروس جان خود را از دست داده اند و تعدادی از بیماران در وضعیت بسیار وخیم هستند و پزشکان امیدی به زنده ماندن ندارند.

بارها و بارها توسط متخصصان بهداشت بیان شده است که به دلیل بالا بودن میزان انتقال ویروس کرونا در مقایسه با نمونه قبلی ، اهمیت استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی و عدم شرکت در چرخه ها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد ، آنها به این هشدارها گوش می دهند ، که به طور فزاینده ای نسبت به این قوانین بی توجه هستند و با این خودخواهی زندگی بسیاری را به خطر می اندازند.

به گفته کارشناسان بهداشت ، سویه غالب تاج در هرمزگان انگلیسی است ، اما احتمال شیوع و وجود تاج هند (دلتا) در این استان ، به ویژه در مناطق شرقی ، به دلیل مجاورت آن با سیستان و بلوچستان است که تاج ، او بسیار قد بلند است و مقامات بهداشتی هرمزگان از این بابت بسیار نگران هستند.

تاج و کمبود شدید تخت بیمارستان در هرمزگان

از همان روزهای اول که هرمزگان با شروع همه گیری طوقه در وضعیت قرمز قرار داشت ، وزارت بهداشت تجهیزات و منابع مالی لازم را برای مقابله با این ویروس کشنده و درمان افراد آلوده به آن در استان فراهم کرد ، به عبارت دیگر ، چتر دولت. در این بخش گسترش بیشتری یافته است.

متأسفانه علیرغم این حمایت و توزیع تجهیزات و منابع لازم ، به دلیل شیوع بسیار زیاد تاجگذاری و حمله به آن در سراسر هرمزگان و افزایش تعداد بستری ها ، در حال حاضر این استان تخت بیمارستان برای پذیرش بیماران جدید ندارد. در بخش ICU Covid.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به شیوع بالای تاج در استان ، در حال حاضر با کمبود تخت بیمارستان برای اسکان بیماران جدید روبرو هستیم.

دکتر حسین فرشیدی در این باره به ایرنا گفت: در حال حاضر 803 بیمار مبتلا به بیماری کرونر قلب در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند و هر روز بر تعداد بیماران بستری در بیمارستان افزوده می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 110 نفر از کل بیمارستان به خدمات بخش مراقبت ویژه نیاز دارند که متأسفانه این بخش پر است و امکان بستری شدن در این افراد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  تقویت اتحاد ایران و کوبا نقش مهمی در غلبه بر تحریم های سرکوبگرانه دارد - اخبار مهر ایران و جهان

فرشیدی گفت: در حال حاضر در بسیاری از شهرها شاهد تکمیل ظرفیت بخشهای کوید هستیم و در بندرعباس که با وضعیت فوق بحرانی روبرو است چهار بخش ویژه بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان شهید محمدی تکمیل شده است در بعضی موارد پزشکان خدمات ویژه ای ارائه می دهند. “برای این بخش ، بیماران در بخشهای دیگر بستری شدند.

هرمزگان ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، ادامه داد: پیش از این تعداد بستری های روزانه در بیمارستان بین 130 تا 170 نفر بود ، اما اکنون این تعداد از 200 مورد عبور کرده و هر لحظه در حال افزایش است.

فرشیدی با بیان اینکه علاوه بر تخت بیمارستان با کمبود نیروی پرستار نیز روبرو هستیم ، ادامه داد: در این شرایط و با توجه به وضعیت هرمزگان و تعداد زیاد بیماران شریان کرونر ، فشار کاری زیادی بر استان وجود دارد سلامتی.

وی هشدار داد: “اگر روند شیوع طوقه در هرمزگان نیز به سمت بالا باشد و مردم همکاری لازم را با رعایت پروتکل های بهداشتی نداشته باشند و از طرف دیگر محدودیت های تاج اعمال نشود ، باید شاهد افزایش مرگ های تاج در هرمزگان. “

دکتر فرشیدی ، با تأکید بر پایبندی به پروتکل های بهداشتی و جلوگیری جدی از سفرهای غیرضروری ، به ویژه به استان های همجوار آسیب دیده از ویروس دلتا ، گفت: “ما همچنین از مدیران دستگاه ها و سازمان ها می خواهیم محدودیت های بیشتری را اعمال کنند و برای نیرو برنامه ریزی کنند. برای کارهای از راه دور به متخصصان بهداشت کمک می کند ویروس را کنترل کنید

کرونا جان 9 نفر دیگر را از هرمزگان گرفت

همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد ، تعداد تاج های آلوده و مرده در هرمزگان هر روز در حال افزایش است و تاکنون 1498 نفر بر اثر ویروس جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به روند رو به رشد عفونت های کرونر و مرگ و میر در استان گفت: متاسفانه شب گذشته 9 نفر دیگر بر اثر این ویروس کشنده جان خود را از دست دادند.

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: کشته شدگان دو مرد و هفت زن 40 تا 84 ساله از بندرعباس (پنج نفر) ، یاسک ، حاجی آباد ، رودان و میناب بودند.

وی با اشاره به وضعیت قرمز کرونا در هرمزگان ، تصریح کرد: در حال حاضر همه شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار دارند و فقط شهر بشاگرد نارنجی و شهر بوموسی زرد است.

نوروزیان تعداد بستری شدن در کرونر در هرمزگان را در حال افزایش عنوان کرد و گفت: شب گذشته 162 بیمار کرونر در بیمارستان های استان بستری شدند و هم اکنون در مجموع 803 نفر در بیمارستان های استان تحت مراقبت هستند.

بیشتر بخوانید  ۳ سناریو سازمان ملل از آینده جمعیتی ایران/کاهش جمعیت کشور به ۷۲ میلیون نفر تا سال ۱۴۷۹

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از مجموع تعداد بستری ها ، 98 نفر در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری هستند و 20 نفر از آنها وخیم هستند.

وی با تأکید بر جدیت افرادی که از ترک بی مورد خانه و حضور در مراسم و برگزاری مراسم عروسی و عزاداری اجتناب می کنند ، اظهار داشت: اکنون کنترل اوضاع از عهده سیستم بهداشت خارج است و خود افراد نیز باید احساس مسئولیت کنند و به شدت از قوانین بهداشتی پیروی کنند.

احتمال فوران دلتا تاج در هرمزگان بسیار زیاد است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت بحرانی بیش از حد استان در مورد شیوع و آمار بیماران تاجی اظهار داشت: سویه غالب تاج در استان انگلیسی است اما احتمال شیوع دلتا در هرمزگان بسیار زیاد است .

دکتر نوروسیان گفت: موارد مشکوک دلتا در استان مشاهده شده و نمونه هایی نیز گرفته شده اما هنوز تأیید نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد شیوع دلتا در استانهای سیستان و بلوچستان هستیم که به دلیل همجواری این استان با مناطق شرقی هرمزگان و ترافیک بین این مناطق ، احتمال شیوع این ویروس در هرمزگان است بسیار بالا “

نوروزیان خاطرنشان کرد: یک مورد ویروس دلتا ماه گذشته در هرمزگان ثبت شد و به دلیل انتقال تنفسی قطعاً در همان پرونده دفن نشده و احتمال زیادی وجود دارد که مواردی در هرمزگان وجود دارد که هنوز شناسایی نشده است.

وی شایعترین علائم ویروس دلتا مانند سردرد ، آبریزش بینی ، گلودرد و بعداً تب و سرفه را تشریح کرد و گفت: از دست رفتن بو و بو در این نوع جهش ها بسیار کمتر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: دلتا حدود 130 درصد سریعتر از ووهان و 70 درصد سریعتر از انگلیسی است و گفته می شود حتی اگر از فردی با دلتا کرونر عبور کنیم ، احتمال انتقال وجود دارد “

تحویل بیش از 119 هزار دوز واکسن تاج به هرمزگان

علاوه بر پیروی از پروتکل های بهداشتی ، به ویژه استفاده از ماسک و جلوگیری از تجمع ، واکسیناسیون یکی از راه های جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در جامعه است که طبق برنامه ریزی های انجام شده در استان هرمزگان انجام می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اجرای واکسین تاج در استان گفت: واکسیناسیون یکی از راه های جلوگیری از شیوع ویروس در جامعه است که در حال حاضر استفاده می شود در استان برای افراد 60 سال و بیشتر. “

دکتر محمود حسي پور گفت: “گرچه واکسیناسیون سریع در هرمزگان انجام می شود ، اما مهمترین مرحله در پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب از هر نوع ، رعایت کامل و جدی اقدامات بهداشتی است ، و ما از همه مردم می خواهیم حساسیت وضعیت “و آنها خود را موظف می دانند که برای نجات جان خود و عزیزانشان از این سیاست پیروی کنند.

بیشتر بخوانید  واکنش سید محمد خاتمی به قتل داریوش مهرجویی و همسرش

این مقام مسئول ادامه داد: تا به امروز 119 هزار و 163 دوز واکسن کرونر به هرمزگان تحویل داده شده است که 81 هزار و 391 نفر دوز اول و 37 هزار و 772 نفر دوز دوم دریافت کرده اند.

حسین پور گفت: تزریق مرحله دوم واکسن Astraznka از اواخر تیرماه همزمان با سراسر کشور در هرمزگان آغاز می شود.

وی با اشاره به اقدامات پیگیری شده جهت افزایش سهمیه واکسن کرونر هرمزگان اظهار داشت: با تلاش های انجام شده این سهمیه افزایش یافته و تاکنون 10 هزار دوز واکسن برکت ایرانی در دو مرحله به استان تحویل داده شده است “

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در ژوئن سال گذشته اوج تاج در هرمزگان داشتیم که احتمالاً در این مدت از کولرهای داخلی استفاده شده باعث شیوع ویروس های بیشتر شده و از طرف دیگر بی توجهی به پروتکل های بهداشتی انسان و دوره های رفتاری . سفرها و سفرهای غیرضروری نیز تأثیر بسزایی در ایجاد این وضعیت دارند.

دکتر حسي پور با اشاره به گردش گسترده ويروس کرونا در استان گفت: عفونت زياد اين نوع کوويد 19 تهديدي جدي براي سلامت جامعه است که بايد جدي گرفته شود.

وی گفت: اگر فردی با تاج طبیعی بتواند دو تا سه نفر را آلوده کند ، یک تاج جهش یافته می تواند همزمان هفت تا 10 نفر را آلوده کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پیروی از پروتکل های بهداشتی ، ماندن در خانه و جلوگیری از هرگونه مسافرت در داخل و خارج از استان را تنها راه خروج از بحران دانست و گفت: اگر این کارها انجام نشود ، آنجا باید شرایط بسیار بدتری پیش بینی شود.

امروز علی رغم تسریع در واکسیناسیون ، استان های سرخ پوش مانند هرمزگان با دو مشکل اساسی روبرو هستند: یکی اینکه بیماران کرون با تأخیر به مراکز درمانی اعزام می شوند و جهش تسریع می شود و دوم اینکه برخی از این افراد مجبور به اگر آنها مشاهده نشوند و مانند افراد عادی ، در مراسم عزاداری و شادی شرکت کرده و به مکان های شلوغ منتقل شوند ، بنابراین کنترل این بیماری بسیار دشوار شده است.

به نظر می رسد از این نظر باید یک راه حل در نظر گرفته شود که این بیماران حتی در حین قرنطینه از خانه خود جدا شده و در مکانهایی مانند آسایشگاه ها ، هتل ها و مکان های خاص نگهداری می شوند تا از شدت بیماری بکاهند ، در غیر این صورت غیرقابل کنترل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید