تاج تمام شد؟



رئیس مرکز تحقیقات بیماری های جدید و عود کننده انستیتو پاستور با تشریح شرایط مقابله با اپیدمی کووید 19 در ایران و جهان، با اشاره به اینکه تاج گذاری به زودی تکمیل نمی شود، بر تقویت اقدامات کنترلی تاکید کرد. از جمله واکسیناسیون و تجدید نظر. وی گفت: تجربه نشان داده است که کشورها و سازمان های بین المللی باید برای تقویت زیرساخت های بهداشتی و ارتقای سلامت عمومی تلاش بیشتری کنند. باید از درس های آموخته شده از همه گیری کووید 19 برای مدیریت بهتر آینده این بیماری و آمادگی برای همه گیری های مشابه در آینده استفاده کرد.

دکتر احسان مصطفوی با اشاره به اینکه کمتر از دو سال از شروع همه‌گیری کووید 19 می‌گذرد، هنوز سرنوشت این بیماری مشخص نیست، گفت: این بیماری جان بیش از 6 میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است و آمار واقعی جان باختگان حدوداً تخمین زده می‌شود. سه برابر رقم رسمی در این مدت، واکسن‌های ایمن با کارایی بالا در برابر ویروس ساخته شده‌اند، روش‌های انتقال ویروس و پاتوژنز بهتر شناخته شده‌اند و درمان‌های مؤثرتری پیشنهاد شده‌اند که به مرور زمان منجر به کنترل بهتر بیماری شده‌اند.

وی افزود: از سوی دیگر درصد قابل توجهی از جامعه جهانی حداقل یک بار به این بیماری مبتلا شده اند و حدود 65 درصد از مردم جهان حداقل یک دوز واکسن کرونا و حدود 25 درصد نیز دریافت کرده اند. حداقل سه واکسن؛ با این حال، توزیع واکسن ناعادلانه است و در کشورهای کم درآمد تنها حدود 15 درصد از مردم حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند.

تعداد بیماری ها در جهان در هفته های اخیر کاهش یافته است

وی ادامه داد: در این بین تفاوت زمان ورود ویروس به کشورها، نحوه واکنش دولت ها و مردم به یک بیماری همه گیر، میزان آلودگی در امواج مختلف اپیدمی و با انواع مختلف، نوع و میزان پوشش. از واکسن‌ها و یادآوری‌های اصلی مورد استفاده، زمان و شدت درگیری کشورها با اوج اپیدمی را با یکدیگر متفاوت کرد. با این حال، تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید در 19 هفته گذشته در اکثر کشورها و مناطق جهان به کمترین میزان خود از آغاز همه‌گیری رسیده است و تنها تعداد کمی از کشورها به گزارش روزانه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ادامه می‌دهند. این در حالی است که در روزهای اخیر در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، آلمان، روسیه و تایوان روزانه حدود 100 مورد مرگ ناشی از کوید 19 گزارش شده است.

تاج تمام شد؟

استاد اپیدمیولوژی در پاسخ به این سوال که آیا به پایان همه‌گیری کووید 19 نزدیک شده‌ایم، گفت: این موضوعی است که در هفته‌های اخیر با کاهش تعداد مبتلایان و بستری شدن در بیمارستان بیشتر شده است و همه می‌خواهند بدانند بالاخره چه زمانی رخ می‌دهد. این واقعیت که در مورد کووید 19 انواع مختلفی وجود داشت که در مدت زمان کوتاهی غالب شدند، ناپدید شدن آنتی بادی ها پس از مدتی نسبتاً کوتاه و واکسیناسیون برخی از انواع که تا حدی می توانست در برابر اشکال قبلی محافظت کند. اتفاقاتی بودند که چندان مورد انتظار نبودند، بنابراین باید در مورد آینده این بیماری با احتیاط صحبت کرد.

بیشتر بخوانید  فال انبیا امروز | معجزه‌ای که منتظرش بودی بلاخره اتفاق افتاد! | از این فرصت داده شده بی بهره نمون + تفسیر دقیق

وی با تاکید بر لزوم تعیین اینکه آیا دو موضوع مهم تعیین می کند که آیا به پایان مرحله همه گیر یا اپیدمی نزدیک می شویم، گفت: در برابر اشکال شدید و مرگ و میر ناشی از عفونت کووید 19 محافظت می کند. ویروس می تواند ادامه دهد در حال تکامل است و انواع جدید چه فرصت هایی خواهند داشت.

مصطفوی ادامه داد: انواعی از ویروس که در دو سال اخیر بر جهان غالب شده‌اند، برخی از نوع اصلی ووهان قابل انتقال‌تر بودند، برخی از آن‌ها قدرت بیشتری در ایجاد بیماری‌های جدی و مرگ داشتند، برخی نیز درجه خاصی از ایمنی را نشان دادند. در رفتن. در نهایت، نوع فعلی (omicron) این پتانسیل را دارد که در اشکال خفیف‌تر بیماری دوباره عفونی شود.

وی افزود: در هر صورت انتظار می رود این بیماری از سطح کنونی اپیدمی به سطح آندمیک برسد. یعنی سطح بالای ایمنی به دست آمده در جامعه باعث تکثیر و گردش ویروس می شود که منجر به سطح پایدار عفونت می شود. برای رسیدن به پایان مرحله اپیدمی و ورود به مرحله آندمیک (بومی) بیماری، دو اصل اساسی باید پدیدار شود. اولی ایجاد سطح بالایی از مصونیت در جامعه (طبیعی یا اکتسابی) و دوم عدم ایجاد نوع جدیدی از ویروس که بتواند تا حدی دفاع ایمنی را مختل کند و از آن جلوگیری کند.

به گفته وی، پایان مرحله اپیدمی به این ترتیب یک پیش بینی خوش بینانه است که در حال حاضر از سوی برخی دانشمندان حمایت می شود.

وی همچنین تاکید کرد: اگرچه شواهدی مبنی بر رسیدن به سطح آندمیک این بیماری در برخی از نقاط جهان وجود دارد، اما مطالعه اپیدمی برای ارزیابی دقیق‌تر همچنان زمان و بیشتر می‌طلبد. البته در اینجا سؤالات دیگری نیز وجود دارد که آیا رسیدن به سطح آندمیک بیماری همچنان ممکن است با شروع انواع شدید بیماری در هر سال همراه باشد؟ در چنین شرایطی، آیا انواع جدید ویروس هنوز هم قادرند تا حدی سیستم ایمنی را مختل کنند؟ و آیا این گونه‌های جدید می‌توانند از محافظتی که واکسن‌ها در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ایجاد می‌کنند جلوگیری کنند؟

در نهایت بیماری چه خواهد شد؟

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای نوپدید و نوپدید انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه کووید 19 به زودی تمام نخواهد شد، وی گفت: اما در کشورهایی که سطح واکسیناسیون بالایی دارند، ممکن است این بیماری در مراحل نهایی رسیدن به سطوح آندمیک باشد. لازم به ذکر است که در سطح اندمیک بیماری باید نوسانات منظم و مکرر را انتظار داشت، مانند نوسانات فصلی که در مورد آنفولانزا مشاهده می شود.

وی افزود: در عین حال با شیوع این ویروس در جامعه در فصول سرد سال، عفونت همزمان با سایر ویروس های تنفسی می تواند یک چالش بالقوه باشد و مشکل کووید در دراز مدت پس از موارد خفیف و بدون علامت باشد. پوسیدگی، باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.”

بیشتر بخوانید  کفشی که از من یک کارآفرین موفق ساخت

تکمیل واکسیناسیون راهی برای حفظ شرایط پایدار است

وی با تاکید بر فرهنگ سازی و غنی سازی افکار عمومی برای تلقیح دوزهای مشابه واکسن کرونا، گفت: برای واکسیناسیون بیشتر. در نتیجه، کشورها و جامعه بین المللی باید به آماده سازی برای توسعه و تهیه چنین واکسن هایی ادامه دهند. از سوی دیگر، برنامه‌های کشورها و جامعه بین‌المللی باید برای افرادی که در دنیا با وجود تبلیغات فراوان، هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند، دقیق‌تر و دقیق‌تر باشد. این گروه با عدم دریافت به موقع واکسن عملاً سلامت بقیه افراد جامعه را به خطر انداختند. یافتن راه حلی برای این مشکل نیز می تواند بسیار مهم باشد و به کنترل سایر اپیدمی ها یا همه گیری های بعدی کمک کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های جدید و عود کننده انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه در ایران حدود 76 درصد از جمعیت کشور حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند، تصریح کرد: اما همچنان حدود 14 میلیون نفر در هدف قرار دارند. جمعیت بالای 5 سال خودشان دریافت نکردند. اولین دوز (دوز سوم واکسن) تنها به حدود 33 درصد از افراد داده شد.

وی ادامه داد: حدود 20 درصد از گروه هدف در کشور هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده اند، این در حالی است که حدود 8 درصد از افرادی که نوبت اول را دریافت کرده اند، هنوز دوز دوم را دریافت نکرده اند. همچنین حدود دو سوم افراد واجد شرایط هنوز دوز سوم واکسن را دریافت نکرده اند. در گروه سنی بالای 12 سال، حدود 83 درصد از جمعیت حداقل دو واکسن دریافت کردند، اما در گروه سنی 5 تا 12 سال، حدود 24 درصد دوز اول و 11 درصد دوز دوم دریافت کردند. در مورد واکسن دوم (دوز 4) اولویت در واکسیناسیون کشوری با گروه سنی بالای 70 سال و افراد مبتلا به بیماری زمینه ای است.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در تکمیل پوشش واکسیناسیون برای گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان زیر 12 سال، گفت: همچنین باید پوشش دوز واکسن (دوز سه و چهار) را به سطح قابل قبول تری برسانیم. واکسن برای سایر افراد و گروه های سنی، تصمیم گیرندگان باید به طور منظم وضعیت همه گیر در کشور و جهان را رصد کنند.

علل موفقیت ایران در کنترل اپیدمی تاج

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ابتلا، بستری شدن و مرگ ناشی از کووید 19 در ایران به کمترین حد خود پس از 6 پیک اپیدمی رسیده است، گفت: کاهش فعلی بستری شدن و مرگ و میر ناشی از آن احتمالاً ناشی از عوامل مختلفی از جمله شیوع زیاد است. به ویژه در دو اپیدمی در تابستان و زمستان گذشته، واکسیناسیون دیرهنگام (که فاصله بین واکسن و ششمین اپیدمی در زمستان گذشته را کم کرد)، پوشش خوب واکسن در کشور (به ویژه پاییز سال گذشته)، تأثیر ایمنی هیبریدی (به دلیل تزریق واکسن و اپیدمی های طبیعی)، همچنین میانسالی کمتر و بروز کمتر بیماری های زمینه ای (در مقایسه با کشورهای توسعه یافته)، می تواند قابل توجه باشد.

بیشتر بخوانید  اصلاح الگوی کشت، تنها راهکار بحران آبی خوزستان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی گفت: کشورهایی که سطح واکسیناسیون پایینی دارند، بیشتر کشورهای کم درآمد هستند. در موارد گزارش شده از این کشورها نمی توان قضاوت صحیحی در مورد روند بیماری در آنها داشت. با این حال، این احتمال وجود دارد که انواع بعدی ویروس در این کشورها شانس بیشتری برای توسعه و تکثیر اولیه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که شهروندان کشورمان برای ادامه مسیر این بیماری همه‌گیر چه اقداماتی باید انجام دهند؟، تاکید کرد: در مورد وضعیت واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و سکونت‌گاه‌های در معرض خطر کافی نیست. اکنون توصیه می کنیم افرادی که هنوز واکسینه نشده اند در اسرع وقت واکسینه شوند.

وی در بخش دوم سخنان خود تاکید کرد: اگرچه هنوز به طور قطع نمی دانیم با کاهش مصونیت جامعه و ادامه تکامل و تغییر جهان، دوباره به انواع شدید بیماری مبتلا خواهیم شد یا خیر. ویروس، اما ممکن است با کاهش سطح ایمنی به مرور زمان، نیاز به تزریق واکسن های اضافی و ساخت واکسن های جدید وجود داشته باشد. باید در نظر داشت که اگر بیماری به سطوح آندمیک برسد، ممکن است همچنان نیاز به واکسیناسیون دوره ای به خصوص برای گروه های پرخطر وجود داشته باشد و از این رو برنامه ریزی برای تهیه واکسن برای تعداد زیادی از افراد ضروری است. (مانند واکسن آنفولانزا) از این پس.

وی افزود: پایش مستمر ایمنی جامعه با انجام مطالعات ایمونولوژیک برای ارزیابی سطح ایمنی سلولی و هومورال افراد (ایمنی اندازه گیری شده توسط آنتی بادی)، بررسی انواع در گردش و میزان اجتناب از واکسیناسیون آنها و اجرای سیاست افزایش پوشش واکسیناسیون در جوامع. وی ادامه داد: باید سیاستگذاران و مراکز تحقیقاتی سلامت و اجرایی را جدی بگیرند.

وی در خاتمه تاکید کرد: آنچه مسلم است به مرور زمان با تغییراتی که رخ می دهد، سطح اپیدمی و میزان مشارکت جامعه تغییر می کند به گونه ای که مدیران و مسئولان بهداشتی باید رویه هایی را که در حال اجرا بود تغییر دهند. در ابتدای همه گیری و مطابق با آن، «شرایطی برای ایجاد آن فراهم شده است. مسئولان نباید به مردم این اطمینان را بدهند که با کاهش کنونی بیماری و مرگ، همه چیز عادی شده است. در عین حال، باید تغییرات متناسبی در برخی از محدودیت های اعمال شده بر روی تاج ایجاد شود. سیاست گذاران سلامت در کشورها باید یا برای سناریوی بیماری بومی یا برای عود اوج اپیدمی آماده شوند تا پاسخ مناسبی به وضعیت پیش رو ارائه دهند. کووید 19 نشان داد که کشورها و سازمان های بین المللی باید به تقویت زیرساخت های بهداشتی و ارتقای سلامت عمومی توجه بیشتری داشته باشند. ما باید از درس های آموخته شده از همه گیری کووید 19 برای مدیریت بهتر آینده این بیماری و آمادگی برای همه گیری های مشابه در آینده استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید