تاثیر کاهش سهمیه بنرین بر اعتبار کارت سوخت / میزان دقیق سهمیه بنزین در شهریور 1401 چیست؟



به گزارش سلام نو، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: کاهش 100 لیتری اعتبار کارت اعتباری سوخت 3000 تومانی تاثیری بر میزان سهمیه اصلی خودروهای شخصی ندارد.

جلیل سالاری بیان کرد: در حال حاضر 19 میلیون دستگاه خودرو سواری در کشور داریم که آن خودروها سهمیه 60 لیتری با قیمت 1500 تومان دارند که تا 9 ماه قابل نگهداری هستند.

وی افزود: علاوه بر این سهمیه اصلی، اعتبار سوخت برای کارت خودروهای شخصی نیز ایجاد کردیم که در بین مردم به بنزین آزاد یا 3 هزار تومان معروف است با ظرفیت 250 لیتر که در صورت عدم استفاده از بین می رود.

سالاری ادامه داد: از سال 1385 که سامانه سهمیه بندی سوخت را معرفی کردیم، این اعتبار با توجه به شرایط موجود متفاوت و تغییر کرده است. مثلا یک سال 500 لیتر بود و یک سال دیگر 300 لیتر و حالا با رصد سیستم هوشمند سوخت و داده هایی که جمع آوری کردیم به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت اعتباری بنزین با نرخ آزاد و 3 هزار تومان 150 است. لیتر برای هر بلیط برای سوخت خودرو کاهش شخصی.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش مشتقات نفتی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند که این اتفاق در حالی رخ داده که در تمام پمپ های کشور کارت جایگاه وجود دارد و مردم می توانند سوخت مورد نیاز خود را به راحتی از پمپ ها تهیه کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر در نظر بگیریم که مصرف بنزین در ساعات اوج مصرف حدود 105 میلیون لیتر است، با سهمیه اول حدود 54 میلیون لیتر بنزین یعنی بنزین 1500 تومان و حدود 51 مصرف می شود. میلیون لیتر با دومی و با نرخ آزاد مصرف می شود، یعنی همان بنزین 3 هزار تومان است.

بیشتر بخوانید  برف مدارس ارومیه را غیر حضوری کرد

دلایل کاهش سهمیه 100 لیتری بنزین

سلاری ادامه داد: مهم ترین دلیل این کاهش 100 لیتری اعتبار سوخت مهاجرت کارت سوخت به مناطق مرزی است به طوری که در اولین لحظاتی که هر ماه سهمیه کارت سوخت شارژ می شود ظرف یک هفته تمام اعتبار سوخت از کارت های مناطق مرزی خالی می شود

به گفته سالاری، این در حالی است که طبق آمار یک خودرو برای مصرف تمام اعتبارات سوخت خود باید 3000 کیلومتر را طی کند که عملاً غیرممکن است و از سوی دیگر برای توزیع عادلانه سوخت در سراسر کشور. این اتفاق می افتد.

وی در پایان گفت: مردم مراقب باشند که در مرز هشدار مصرف بنزین هستیم و این زنگ خطری است برای تبدیل شدن مجدد کشورمان به کشور واردکننده بنزین.

دیدگاهتان را بنویسید