تاثیر کافئین در بدن چقدر باقی می ماند؟



قهوه به عنوان یک نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. این نوشیدنی از دانه های قهوه تهیه می شود. انواع مختلفی دارد و حاوی مواد معدنی است و سرشار از آنتی اکسیدان است.

مهندس اقبال جاسمی، کارشناس فارماکولوژی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درباره این نوشیدنی گفت: کافئین ماده موثره قهوه است. کافئین یک محرک اعصاب است که فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد و خواب را از بین می برد، قدرت و انرژی بدن را بالا می برد و خلق و خو را بهبود می بخشد. کافئین به سرعت عمل می کند و بسیاری از افراد تاثیر آن را در چند دقیقه احساس می کنند.

او گفت: «اثرات کافئین تا زمانی که بدن به طور کامل آن را متابولیزه کند (آن را بسوزاند) ادامه دارد. مدت اثر کافئین به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی گفت: نیمه عمر کافئین در خون حدود پنج ساعت است، یعنی فردی که 40 میلی گرم کافئین مصرف می کند، 20 میلی گرم کافئین بعد از 5 ساعت در بدن باقی می ماند. حداکثر 15 دقیقه بعد از غذا می رسد. ، سپس کبد به سرعت کافئین را متابولیزه می کند.

جاسمی افزود: اکثر افراد در این دوران حداکثر تاثیر کافئین را احساس می کنند که شامل بی خوابی، اضطراب، اثر ادرارآور و افزایش ناگهانی انرژی بدن می شود و با شروع متابولیسم (سوزاندن) کافئین، این اثرات به تدریج کاهش می یابد. همچنین افرادی که به طور مرتب کافئین مصرف می کنند نسبت به آن مقاوم می شوند و اثرات آن را زیاد احساس نمی کنند. با این حال، اثرات کافئین در افرادی که به آن بسیار حساس هستند می تواند ساعت ها یا روزها باقی بماند.

بیشتر بخوانید  متقاعد کردن افکار عمومی برای نوبت سوم واکسن ضروری است

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی؛ وی خاطرنشان کرد: مدت اثر کافئین محدودیت خاصی ندارد و به عوامل متعددی از جمله دوز (مقدار) کافئین و عوامل فردی مانند سن، وزن بدن و میزان حساسیت به کافئین بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید