مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاثیر قیمت بالای مواد غذایی بر سلامت عمومی انسان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از شفقنا، دکتر محمدرضا وفا، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که قیمت مواد غذایی بیش از گذشته گران شده و بسیاری از مردم گران نشده اند. در شرایط معیشتی مناسب، سبد غذایی خانوار را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز مشکلات و مسائلی از جمله شیوع سوء تغذیه در بین خانواده های فقیر جامعه می شود؟ وی تصریح کرد: کاملا مشخص است که وضعیت اقتصادی 100 درصد به وضعیت سلامت و تغذیه مرتبط است. با بحرانی شدن روزافزون و نگران کننده شدن وضعیت اقتصادی، وضعیت سوء تغذیه و مشکلات ناشی از کمبود مواد مغذی مهم مرتبط با سلامتی ما قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت. این وضعیت کاملا مشخص است.

60 درصد سلامت عمومی افراد به مشکلات خوردن مربوط می شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سوءتغذیه باعث شیوع بیماری های دیگر در آینده می شود؟ وی گفت: بر اساس آمارهای روز دنیا می توان گفت که حداقل 60 درصد سلامت عمومی همه افراد مربوط به مسائل تغذیه است. واضح است که سوء تغذیه هم از نظر کمبود مواد مغذی و هم از نظر مصرف بی رویه مواد مغذی می تواند ارتباط مستقیمی با سلامت فرد داشته باشد. به عنوان مثال در تمام دنیا و در کشور ما با مشکل کمبود آهن مواجه هستیم.

کمبود آهن در زنان و دختران بیشتر است و کمبود روی در پسران و مردان نیز بیشتر است. در کشور ما مشکل کمبود ویتامین A و ید وجود دارد که توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت برنامه ریزی شده است، اما از طرف دیگر راه اصلی دریافت این ریزمغذی ها و مواد مغذی کلیدی است. غذا. مثلاً بهترین منبع آهن است و در گوشت یافت می شود. امروزه تمام گوشت ها نسبتاً گران هستند. وقتی مصرف نسبی گوشت سر سفره و رژیم غذایی انسان کاهش می یابد به این معنی است که دریافت آهن و روی برای مردم بسیار سخت است در این شرایط گروه های اقتصادی پایین تر در معرض خطر هستند که به معنای کمبود است.می دانیم که کمبود از همه اینها بر عملکرد جسمی و روحی افراد جامعه تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید  جسد جوان افغانستانی در نزدیکی ایستگاه مترو آکداسی کشف شد

پیامدهای عدم مصرف لبنیات بر رشد و سیستم ایمنی کودکان

عواقب عدم مصرف لبنیات چه خواهد بود؟ عواقب آن وحشتناک است، “او گفت. ارزان‌ترین منابع پروتئین حیوانی بسیار در دسترس، شیر و محصولات لبنی هستند و حتی از تخم مرغ ارزان‌تر هستند، وقتی ناگهان گفته می‌شود که محصولات لبنی دو برابر می‌شوند، که حداقل پروتئین حیوانی است که برخی از گروه‌های آسیب‌پذیر می‌توانند از عهده آن برآیند. آنها به تدریج به آنها دسترسی پیدا می کنند. .

وقتی کودک بزرگ شود پروتئین های حیوانی بهتر از پروتئین های گیاهی دریافت نمی کند، تأثیر آنها بر رشد جسمی کودک، به ویژه بر رشد و عملکرد بخش های مختلف بدن کودک، از جمله سیستم ایمنی بدن کودک، خواهد بود. حتما کوچکتر باشد واضح. رشد فقط یک شاخص است اما وقتی میانگین رشد جامعه کاهش می یابد آسیب پذیری این افراد در همه شاخص های سلامت بیشتر است اینها چیزهایی نیست که مردم نداده اند و آن نور خورشید است.

این متخصص تغذیه افزود: ما در وزارت بهداشت مطالعه ای به نام مطالعه انیس داریم که هر پنج سال یک بار انجام می شود و سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال را در سراسر کشور بررسی و ارزیابی می کند. من در سال 1384 مدیر آن دفتر بودم و امروز سال 1401 است و البته آمار بسیار تغییر کرده است در حالی که شرایط آن روز با امروز قابل مقایسه نیست. به همین دلیل باید از مسئولان فعلی آمار بخواهیم زیرا هر چه بگویم می تواند منجر به سوء تفاهم شود. آمارهای رسمی مربوط به دولت و وزارت بهداشت است.

بیشتر بخوانید  تعطیلات و جاده های شلوغ / محدودیت های ترافیک اعمال می شود

هنگامی که مصرف نسبی پروتئین کاهش می یابد، سوءتغذیه قطعا افزایش می یابد

وی ادامه داد: زمانی که دریافت نسبی پروتئین کاهش یافت، قطعاً سوءتغذیه به همان میزانی که بود افزایش یافت. وقتی مصرف مواد مغذی کلیدی کاهش می یابد، وضعیت کمبود آهن و روی امروزه بدتر می شود. وقتی دولت آمار مربوطه را منتشر نمی کند چه باید بگویم؟ آنچه در دست من است تحقیقات دانشگاهی و منطقه ای است، به هر حال ما در تهران هستیم و شرایط پایتخت با استان های فقیرتر متفاوت است. آمار دولتی چیز دیگری است. در مورد آمار شهر تهران، نتایج نشان می دهد که وضعیت چاقی کودکان نسبت به سال 1384 بدتر شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *