تاثیر شیر مادر در درمان کرونا



همه می دانند که شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان تازه متولد شده است. این شامل تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد و همچنین آنتی بادی هایی است که از آنها در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند. اکنون دانشمندان برای درمان بیماران مبتلا به کووید-19 به شیر مادر روی آورده اند.

در برزیل، تیمی از دانشمندان از شیر مادر برای درمان زنی مبتلا به کووید-19 که برای چهار ماه متوالی مثبت شده بود، استفاده کردند. این زن از یک بیماری ژنتیکی نادر رنج می برد که سیستم ایمنی بدن او را قادر به مبارزه با ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا نمی کند. او در مارس 2021 به کووید-19 مبتلا شد و آزمایش RT-PCR به مدت 124 روز مثبت بود.

سپس تیمی از محققان دانشگاه کامپیناس در سائوپائولو به او توصیه کردند که هر سه ساعت یکبار 30 میلی لیتر شیر مادر را به مدت یک هفته بنوشد.

در عرض یک هفته، ایمنی او بهبود یافت و آزمایش کووید-19 او منفی شد. شیر مادری که او مصرف کرده بود توسط زنی که واکسینه شده علیه ویروس کرونا اهدا شده بود.

به گفته دانشمندان، سیستم ایمنی انسان و سایر پستانداران به طور معمول پنج نوع آنتی بادی ایمونوگلوبولین تولید می کند: IgM، IgG، IgA، IgE و IgD. از این میان، IgA آنتی بادی اصلی است که ویروس ها و سایر پاتوژن ها را خنثی می کند، در حالی که IgG مسئول شناسایی و خنثی کردن آنتی ژن هایی است که ارگانیسم قبلاً با آنها تماس داشته است.

بیشتر بخوانید  تصادف در بابل منجر به مرگ عابر پیاده شد -

با این حال، افراد مبتلا به سندرم اختلال تنظیم ایمنی دارای کمبود IgE، تولید بسیار کمی IgG و در برخی موارد کمبود کامل IgA هستند.

آنتی بادی های IgA در شیر مادر و همچنین ترشحات تنفسی و گوارشی وجود دارد، در حالی که IgG در خون فراوان است.

برای درمان این زن نقص ایمنی مبتلا به کووید-19، تیم تحقیقاتی یک درمان تجربی را با استفاده از شیر مادر برای افزایش سطح IgA امتحان کردند. و این درمان جواب داد!

به دلیل ضعف سیستم ایمنی، این زن عمدا در خانه تحت درمان قرار گرفت تا از عفونت های باکتریایی مرتبط با بیمارستان جلوگیری کند. در دو هفته اول پس از ابتلا به کووید، بیمار تب، بی اشتهایی، سرفه و ضعف داشت. اما حتی پس از گذشت دو ماه، وضعیت او بهتر نشد. سپس محققان تصمیم گرفتند او را با پلاسماتراپی درمان کنند که شامل تزریق IgG و سایر آنتی بادی های تولید شده توسط افرادی است که از کووید بهبود یافته اند.

اگرچه علائم او پس از درمان پلاسما بهبود یافت، اما همچنان آزمایشش مثبت بود. او همچنین علائم خفیفی از جمله ضعف عضلانی داشت.

سپس، تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند از شیر مادر برای افزایش سطح IgA استفاده کنند. آنها خاطرنشان کردند که آزمایش آنها بر اساس کار انجام شده است که نشان می دهد زنان شیرده واکسینه شده با واکسن کووید-19 شیر با مقدار مناسب IgA تولید می کنند.

از بیمار خواسته شد که شیر را به صورت خوراکی بخورد و برای چند دقیقه با فاصله سه ساعت بین دوزها، به جز در شب، آن را در دهان نگه دارد.

بیشتر بخوانید  نوزاد پیداشده کنار سطل آشغال زاهدان

کارشناسان توضیح دادند که IgA به پاتوژن ها در سراسر دستگاه گوارش متصل می شود و اطمینان حاصل می کند که هر چیز نامناسب در مدفوع دفع می شود.

محققان گزارش دادند که تست زن پس از یک هفته و دو بار در فواصل 10 روزه منفی بود.

دیدگاهتان را بنویسید