مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تاثیر ال اس دی (LSD) روی مغز چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان‌های مبتنی بر LSD می‌توانند به سازماندهی مغز کمک کنند

شناسایی نحوه تاثیر LSD بر هشیاری انسان با اسکن های مغزی

این دارو به‌طور گسترده برای مصارف تفریحی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور معمول ال‌اس‌دی بلعیده یا روی زبان نگه داشته می‌شود. این دارو همچنین بر روی حبه قند یا بلاتر هم قرار داده می‌شود.

ال‌اس‌دی اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط یک شیمیدان سوئیسی / اکوادری به نام آلبرت هافمن که به امید دست یافتن به دارویی جدید، انواع ترکیبات ارگوت را آزمایش می‌کرد، ساخته شد. اما خواص آن تا زمانی که دکتر هافمن خود شخصاً آن را مصرف نکرده بود، کشف نشد. تجربیات دکتر هافمن مولوکول هنگام مصرف این ماده در دفترچه یادداشت او به ثبت رسیده‌است. دهه ۱۹۶۰ زمان افول مصرف این ماده بود.

اما بعدها گروه هیپی در آمریکا مصرف آن را باب کردند. امروزه ال‌اس‌دی مصرف رسمی پزشکی ندارد اما احتمال استفاده از آن در سایکدلیک‌تراپی برای درمان بیماریهایی چون افسردگی و اعتیاد در حال پژوهش و بررسی است.ال‌اس‌دی تا بحال به‌طور مستقیم باعث مرگ نشده. مرگ‌هایی نادر اتفاق افتاده که بیشتر در اثر تصادف و خودکشی بوده‌اند. بیشتر مرگ‌هایی که بر اثر مصرف ال‌اس‌دی گزارش شده‌اند، ناشی از مصرف ترکیبات خطرناک‌تری مثل ۲۵آی-ان‌بام بوده‌اند که به دلیل قیمت کمتر به جای ال‌اس‌دی عرضه می‌شوند

ماده مخدر ال اس دی با نام کامل اسید لایزرژیک دی اتیل آمید در مدت‌زمان کوتاه پیدایش خود به یکی از مواد مخدر معروف تبدیل گشته است. اما شهرت این ماده مخدر صرفاً دلیل بر مفید بودن آن نیست. این ماده مخدر هم در موارد آزمایشگاهی به کار می‌رود و هم به‌عنوان ماده مخدر مصرفی جوانان. همچنین به‌عنوان دارو برای درمان مشکلات مغزی و حتی به‌عنوان سلاح‌های جنگی مورد آزمایش قرار گرفته است. اما هنوز هم درباره این ماده مخدر حقایقی وجود دارد که باید بدانیم.

بیشتر بخوانید  زخم بستر چیست و چگونه درمان میشود ؟

الدوس هاکسلی (Aldous Huxley) نویسنده کتاب “دنیای قشنگ نو” (Brave New World) در بستر مرگ براثر سرطان از همسرش خواست تا سرنگی پر از ال اس دی مایع برایش بیاورد تا به عجیب‌ترین سفر جهان برود. همسرش ۱۰۰ میکروگرم ال اس دی برای او تزریق کرد و یک ساعت بعد هم این کار را تکرار نمود. او براثر مصرف دوز بالای این ماده مخدر قوی از دنیا رفت.

اثرات مصرف (LSD)

اثرات مصرف LSD می‌تواند غیر قابل پیش بینی باشد. این اثرات به میزان مصرف، شخصیت مصرف کننده و در موارد اندکی به محیط و محل مصرف LSD بستگی دارد. معمولاً تأثیرات آن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می‌شود و ۶ تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد. ۴ ساعت اول که بیشترین تأثیر LSD وجود دارد؛ یک Trip نامیده می‌شود.

مقدار معمول خیابانی LSD از ۵۰ تا ۳۰۰ میکروگرم است که به همین علت می‌توان LSD را بر روی کاغذ خشک کن یا پشت تمبرهای پستی نیز قرار داد. یکی از اثرات LSD ایجاد تغییرات هیجانی و حسی در مصرف کننده است. این تغییرات بیشتر از علایم فیزیکی مصرف است. معمولاً شخص مصرف کننده ابتدا دچار هیجان ها و احساسات شدید و متفاوتی می‌شود و یا احساسات و هیجانات او به سرعت تغییر می‌کند.

اگر مصرف LSD بیشتر شود؛ مصرف کننده دچار توهمات بصری لذت بخشی می‌شود. درک مصرف کننده از زمان و از خودش تغییر می‌کند. گاه ممکن است به نظر برسد حواس پنج گانه با هم مخلوط شده اند. حس لامسه بیشتر می‌شود. مصرف کننده ممکن است حس کند رنگ ها را می‌شنود و یا صداها را می‌بیند. به این حالت حس آمیزی (Synesthesia) می‌گویند. در بسیاری افراد، این تغییرات حواس باعث ایجاد ترس و وحشت می‌شوند. اگر مصرف LSD یک “سفر خوب” باشد مصرف کننده احساس سرخوشی و پرواز می‌کند و اگر یک “سفر بد” باشد، مصرف کننده دچار حس بدی می‌شود. معمولاً اثرات مصرف LSD پس از ۱۲ ساعت رو به تحلیل می‌رود.

بیشتر بخوانید  دوغ نوشیدنی ایرانی

تأثیرات فیزیکی اولیه انگشت شمارند و شامل سرگیجه، بی حسی، خستگی، ضعف عضلات و لرزش، رفلکس های سریع، افزایش فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن، آسیب دیدن مهارت های حرکتی (اختلال تعادل)، تهوع و تشنج می‌شوند. مهم ترین علایم فیزیکی آن قهقهه های ناگهانی است. این قهقهه ها ممکن است در برابر اتفاقاتی که معمولاً خنده دار نیستند؛ پیش بیاید و اغلب هم قابل کنترل نیستند. تغییرات مهم در قوه درک، فکر و خلق با فاصله زمانی اندکی پس از اثرات فیزیکی ظاهر می‌شوند: توهمات دیداری و شنیداری واضح که مصرف کننده از غیر واقعی بودن آن آگاه است.

دچار نقصان شدن درک زمان، فواصل و وزن (احساس معلق بودن با تحت فشار بودن) و فاصله بین اشیای محیط. این مسئله به برخی از افراد نوعی احساس یگانگی با محیط (uniqamystica) می‌بخشد؛ در حالی که برخی دیگر را دچار وحشت می‌کند. درآمیختگی احساسات که اغلب به صورت شنیدن رنگ ها و دیدن صداها توصیف می‌شود. کاهش کنترل بر روی روند افکار که باعث ترکیب خاطرات با واقعیت می‌شود یا به چیزهای کم اهمیت معناهای بزرگی می‌بخشد.

احساس پیشرفت و موفقیت در موضوع های واقعی شایع است. جدا کردن یک موضوع از دیگری و خود از دیگران مشکل می‌شود و زوال شخصیت پیشرفت می‌کند. LSD به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و به همه بافت ها از جمله مغز می‌رسد. پس به طور کلی تأثیرات ادراکی آن، تغییرات حواس به خصوص بینایی و شنوایی بوده و تأثیرات روانی هم شامل تغییر خلق، احساسات خیال گونه، تغییر در تشخیص زمان و زوال شخصیت می‌شود. با مصرف LSD ابتدا تأثیرات جسمی‌و سپس تغییرات بینایی و تقویت صداها ایجاد شده و اجسام به شکل دیگری دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید  رابطه ویتامین B۱۲ با افزایش وزن !

در میان این تأثیرات توهم ها نادر بوده ولی تصورات خیال گونه وقتی که چشم ها بسته هستند تقویت می‌شوند. اثرات جانبی مصرف LSD اثرات جانبی مصرف LSD عبارتند از : گشادی مردمک چشم ها، بالا رفتن دمای بدن، افزایش فشار خون و ضربان قلب، عرق کردن، کم اشتهایی، بی خوابی، خشکی دهان و لرزش.

تجربه های ناخوشایندی که اغلب مصرف کنندگان LSD آنها را تجربه می‌کنند جدی بوده و عبارت اند از : احساسات و افکار وحشت انگیز، ترس از دست دادن کنترل خود، ترس از دیوانگی و مرگ، ناامیدی. بازگشت ها یک ناهنجاری عادی مصرف LSD است که هنگام عدم مصرف شخص مصرف کننده پدید می‌آیند.

بازگشت ها ممکن است ناگهانی و اغلب بدون هیچ پیش درآمدی باشند و ممکن است چند روز یا حتی چند سال پس از مصرف به وجود بیاید. بازگشت ها تصاویری خیالی هستند که از رنگ های بی شکل تا توهمات وحشت انگیز را در بر می‌گیرند. اگر در مصرف LSD زیاده روی شود، باعث بروز سایکوز درازمدت مانند اسکیزوفرنی شده و گاهی تولید افسردگی شدید هم می‌کند.

همچنین بخوانید:

همه چیز در مورد ال اس دی (L.S.D) یک ماده مخدر توهم زا


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *