تابستان امسال با عرقیات گیاهی


عرقیات گیاهی علاوه بر کاهش تشنگی و دمای بدن می تواند فواید متعددی برای سلامت جسم و روح شما داشته باشد.

تابستان امسال با عرقیات گیاهی

شربت عرق به راحتی تهیه می شود. نیمی از کوزه را پر از عرق کنید و بقیه را با آب و شکر اضافه کنید. در روزهای تابستان این شربت های گیاهی را با اعضای خانواده تهیه کنید و تابستانی خنک و سالم را با عرقیات گیاهی تجربه کنید.

شربت نعناع
زکریای رازی گفت: نوشیدن شربت نعناع فواید زیادی دارد. از فواید نعناع این است که وقتی خنک شود و با یخ بنوشد، صفرا را از بین می برد و ورم معده را کاهش می دهد و آنچه را که مخاط معده و روده است دفع می کند.

اگر پامچال (سرکه و نعناع) با ریشه و دانه کاسنی مخلوط شود و کمی گلاب به آن اضافه شود، نوشیدنی مقرون به صرفه و شگفت انگیزی خواهد بود، مخصوصاً برای کسانی که جگر و معده گرم دارند یا گرفتگی معده دارند. همچنین فواید زیادی برای افراد مبتلا به نفخ دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده نیز مضر است.

تابستان امسال با عرقیات گیاهی

شربت نعناع – خیار
این شربت به دلیل گل پامچال خاصیت مسکن و ضد نفخ و خیار خنک کننده و ضد تشنگی دارد. برای تهیه آن می توانید کمی خیار رنده شده را به مخلوط آب و شربت نعنا اضافه کنید و سرد بنوشید.

نوشیدن شربت نعنا به دلیل طبع سرد و سردی که دارد باعث کاهش حرارت بدن و از بین بردن حرارت داخلی می شود. به این ترتیب فرد پس از نوشیدن این شربت احساس راحتی و سرما می کند. بهتر است این شربت را به صورت خنک با یخ سرو کنید و به آن کمی خیار رنده شده اضافه کنید تا علاوه بر رفع تشنگی، التهاب ناشی از گرما در بدن نیز برطرف شود.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه روغن ریشه زنجبیل در خانه

عرق کاسنی و مقاومت بدن در برابر گرما
عرق کاسنی یکی از داروهای گیاهی است که علاوه بر افزایش مقاومت بدن در برابر گرما، نوشیدن روزانه 2 فنجان از این عرق گیاهی در فصول گرم سال به پاکسازی بدن از آلودگی ها به خصوص کبد کمک می کند و همچنین باعث افزایش تعریق بدن می شود. .

خیر
قرص نعناع و نعناع هر دو خاصیت خنک کنندگی بسیار بالایی دارند و عطر تند آن می تواند تنبلی را که در فصل تابستان در همه ما ایجاد می شود از بین ببرد. علاوه بر این، نعناع فلفلی به هضم و التهاب کمک می کند که در تابستان کمک بزرگی است.

افرادی که مدام نوشیدنی های مختلف می نوشند و انواع میوه های تابستانی به خصوص هندوانه مصرف می کنند به دلیل گرمای تابستان بهتر است روزی یک بار شربت نعنا مصرف کنند که ضد نفخ و درد معده است. برای تهیه این شربت می توانید عرق نعنا و کمی نعناع را با نصف لیوان آب بریزید و روزانه بنوشید.

تابستان امسال با عرقیات گیاهی

شربت آویشن کبودی را برطرف می کند
شربت آویشن اگرچه طعم چندان شیرینی ندارد اما می تواند عرق گیاهی باشد و برای کاهش خستگی و کبودی بسیار مفید باشد. این نوشیدنی اگر با کمی آب و نعناع ترکیب شود، ممکن است مفیدترین نوشیدنی برای روزهای تابستانی شما باشد.

اگر خیلی گرم هستید حتما یک لیوان آب شنبلیله بنوشید
اگر خیلی گرم هستید و زیاد در فضای باز و زیر آفتاب کار می کنید، حتما یک لیوان آب چاودار بنوشید. شنبلیله اثر بسیار قوی در برابر تشنگی و گرما، تصفیه کننده خون و صفرا است.

از آنجایی که با طراوت، خنک کننده و صفرابر است، می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای پذیرایی از مهمانان شما باشد. این شربت را می توانید خودتان یا با اسید تهیه کنید. اگر این عرق گیاهی را هر روز مصرف کنید می توانید عملکرد کبد را تقویت کرده و از خاصیت ضد نفخ و اشتها آور آن بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد قرص چاقی برور یست Brewers Yeast

لیموناد
آب لیمو را نباید به تنهایی مصرف کرد! از آنجایی که آب لیموی رقیق نشده روی مینای دندان اثر می گذارد و آن را از بین می برد، بهتر است آب لیمو را قبل از مصرف چه در غذا و چه در سالاد رقیق کنید.

جالب است که شربت آبلیمو گرمازدگی و تشنگی را فرو می نشاند و مصرف آن در ماه های گرم و در سفرها به ویژه سفرهای دریایی بسیار مناسب است. آبلیمو مضر نیست و مصرف آن در هر سنی توصیه می شود. آب لیمو خواص بسیار دیگری از جمله ضد تصلب شرایین، کاهش کلسترول، ضد سموم مانند تریاک، ضد تب و کمبود ویتامین C دارد.

خاکشیر
نوشیدن شربت ترش چاشنی گلاب و شکر در کاهش دمای بدن، رفع سردرد، بی حالی و سرگیجه ناشی از گرما تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، این شربت تقویت کننده معده و هضم غذا است و در رفع التهاب کلیه ها و مجاری بسیار موثر است، البته باید توجه داشت که برای جلوگیری از اسهال، خاکشیر را به صورت منجمد یا با خرده نان مصرف کرد. در غیر این صورت ملین و اسهال است.

عرق محبوب ترین نوشیدنی است
عرق بیدمشک گاهی بدون رقیق استفاده می شود که دارای خواصی مانند مقوی، آرام بخش، ضد حرارت و مقوی قلب است. گاهی مثل شربت رقیق می شود و کمی شکر اضافه می شود. این عرق تقویت کننده قلب و معده، اثر خون ساز و ضد سردرد است.

چیا
شربت دانه ریحان خوراکی خوراکی است. این دانه ها بزرگتر از خاکستر سیاه هستند. وقتی تخم مرغ از شربت داخل آب ریخته می شود، یک لایه ژله روی آن تشکیل می شود. شربت آن ضد حرارت و تشنگی است و می توان گفت تخم مرغ شربتی و خامه ترش تقریباً همین خواص را دارند. علاوه بر این، شربت خاکشیر و تخم مرغ خاصیت ملین و ملین دارند و مصرف آنها برای پیشگیری از یبوست که در فصل تابستان رایج است مناسب تر است.

بیشتر بخوانید  اعتیاد به الکل چیست؟

تابستان امسال با عرقیات گیاهی

آفرین
گل رز در واقع نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ های چند نوع گل محمدی تهیه می شود. گلاب ایرانی که مخصوصاً در منطقه قمصر کاشان تهیه می شود بسیار معروف است. گلاب دارای خواص درمانی بسیاری از جمله ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش میل جنسی، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط، مقوی معده و کاهش دهنده اشتها است. علاوه بر این، گلاب به برخی از محصولات مانند فالوده، بستنی یا برخی از شربت ها اضافه می شود. گاهی خود گل رز را در شربت رقیق مصرف می کنند.

بهارنارنج و تقویت اعصاب
شربت بهارنارنج برای افرادی که مشاغل پر استرس دارند و گرمای تابستان آنها را عصبی می کند بسیار مناسب است. بهارنارنج آرام بخش و آنتی هیستامین سیستم عصبی است، سردردهای عصبی و میگرن را کاهش می دهد و ضربان نامنظم قلب و اضطراب را از بین می برد.

عناب و رفع حرارت
برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب بجوشانید و با کمی شکر خنک کنید. بهترین دارو برای تسکین حرارت، عناب و زرشک آب پز است که با کمی شکر می توان آن را قورت داد.


دیدگاهتان را بنویسید