بی عدالتی در تعیین دستمزدهای ۱۴۰۱



آنچه دیگران می خوانند:

نماینده مجلس با دو قبض اضطراری حذف شد ارز 4200 تومان مورد حمایت دولت با این اقدام مخالفت کرد و خواستار یارانه نقدی به جای تورم شد. در این راستا به لایحه بودجه کل سال 1401 رای مثبت دادند. در عوض به دولت تضمین دادند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها و اقلام اساسی با نرخ ثابت به دست مردم برسد. در واقع مجلس به دولت قول داده است که یک برنامه اقدام دقیق و جایگزین برای حذف ارز ترجیحی ارائه کند تا نحوه تامین جان مردم مشخص شود. چند روز پس از رای مثبت در مجلس، دولت که هنوز موفق نشده است و دغدغه مجلس همچنان پابرجاست. برای این موضوع با یک اقتصاددان صحبت کردیم. اخبار گسترش را دنبال کنید:

متشکرم

حذف ارز 4200 تومانی موضوع حساسی است

مرتضی افقه، کارشناس اقتصاد وی در خصوص موضوع مذکور اظهار داشت: حذف 4200 تومان به موضوعی حساس تبدیل شده است. از سوی دیگر، سال هاست که آستانه صبر مردم به دلیل فشارهای تورمی و تحریم ها به پایان رسیده است. به همین دلیل است که دولت و دستگاه های ذی صلاح نگران این هستند که تکانه های اقتصادی تنش های جدیدی ایجاد کند. دولت سیزدهم در دوران تبلیغات ریاست جمهوری اصرار داشت که دولت قبل سفره مردم باشد برجام و تحریم ها گره خورده است و ما نمی خواهیم در دولت جدید اینگونه ادامه دهیم. به همین دلیل در مرحله اول بر اساس آن حساب بودجه نوشته شد تا از جایی غیر از فروش نفت درآمد حاصل شود.

بیشتر بخوانید  راز پیتزا ایتالیایی رو می‌دونی چیه؟ | ترفند درست کردن پیتزا ایتالیایی +ویدئو

وی افزود: در لایحه بودجه کاملاً بدیهی است که مردم به دلیل افزایش مالیات و افزایش تدریجی حقوق تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت. این بدان معناست که حقوق به طور متوسط ​​5 درصد رشد خواهد کرد که منصفانه نیست. فاصله بین افراد باتجربه و باتجربه با تجربه کم کم نیست. متاسفانه بحث شایسته سالاری با حقوق نجومی مقایسه می شود. منابع درآمد از این طریق است روغن بازپرداخت نمی شود. اما هرچه جلوتر رفتند متوجه شدند حذف ارز 4200 تومانی برخلاف ادعای برخی مسئولان، شوک جدی در بازار خواهد بود.

جبران کسری بودجه تنها تحت یک شرط

افق ادامه داد: در دوره زندگی دولت سیزده نتوانستند نرخ تورم را کاهش دهند بنابراین برآوردها حاکی از آن است که حذف ارز 4200 تومانی تورم بالایی را به دنبال خواهد داشت. البته نظر دیگری هم دارم که دولت علاوه بر تنش های اقتصادی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی، بینشی هم نسبت به نتایج مذاکرات دارد. اگر برجام موفق شود و به فروش نفت ادامه دهد، کسری بودجه در نبود درآمدهای نفتی ایجاد شده است. بازپرداخت خواهد شد.

استاد دانشگاه چمران ادامه داد: به نظر من این تاخیرها و تاخیرها در مذاکرات است برجام بودجه همچنان مشخص خواهد شد. اگر در مذاکرات توافق کنیم و پول بلوکه شده به کشور برگردد بخشی از کسری است بودجه و درآمدهای نفتی و صادرات را چند ماه پس از لغو تحریم ها ادامه دهد.

افکه در نهایت گفت: فکر می کنم گیج شده ام دولت من مجلس در همین بودجه مشخص است. به عنوان مثال در موضوع تعیین قیمت برای خرید سرباز شاهد بودیم که دولت و مجلس پس از واکنش های متعدد از تصمیم خود پس گرفتند. این نشان می دهد که دولت با بی پولی مواجه است و به دنبال منابع جدید درآمدی است و هر روز منبع جدیدی پیدا می کنند و پس از واکنش ها از آن موضوع کنار می کشند. اما در مورد بودجه بین دولت و مجلس سردرگمی وجود دارد. این سردرگمی تا زمان تعیین بودجه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  جمعه قزوین دارم: منشوری برای ارتقا عفاف و حجاب در استان تدوین می شود - اخبار قزوین - اخبار استانهای تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید