مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


صورت

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

ره آورد (گلشیفته) فراهانی در ۲۸ تیر ۱۳۶۲ در تهران در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد. او یک خواهر (شقایک فراهانی، فارغ التحصیل رشته نقاشی، بازیگر) و برادر (آذراحش، فارغ التحصیل موسیقی، کاریکاتوریست) دارد. خانواده فراهانی یک فرزند خوانده معروف نیز دارند. اردشیر رستمی کاریکاتوریست، تصویرگر، مجسمه ساز، معمار، طراح صحنه و لباس، شاعر و بازیگر است.

چندی پیش در سریال شهیار نقش شاعر شهیر آذری را بازی کرد. پدرش بهزاد فراهانی متولد 1323 اهل فراهانی (اراک) و از بازیگران مطرح تئاتر و سینمای کشور در قبل و بعد از انقلاب است که عمر خود را در رادیو گذرانده و مادرش فهیم رحیمنی متولد 1326 در تهران و فارغ التحصیل رشته هنرهای تجسمی است. DEA یک علم انسانی است که در استراسبورگ فرانسه قرار دارد. او فعالیت هنری خود را از سال 1347 در گروه هنر ملی و فعالیت سینمایی خود را از سال 1349 به عنوان بازیگر در فیلم تجاوز جنسی آغاز کرد.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

وضعیت خانوادگی

،
وقتی گلشیفته به دنیا آمد، خانواده فراهانی مدت زیادی به ایران بازنگشته بودند. بهزاد فراهانی در سال ۱۳۳۲ به دلیل مشکلاتی که برای ادامه کار در ایران دید و به دلیل دیدگاه های سیاسی اش به فرانسه مهاجرت کرد و پس از انقلاب به ایران بازگشت، اما هنوز فضا برای یک هنرمند سیاسی چپ باز نشده بود.

خانواده در وضعیت مالی نامناسبی قرار داشتند و پدر خانواده سعی می کرد با مشاغل مختلف مانند مسافرت یا ترجمه چرخ زندگی خانوادگی را بچرخاند. نام گلشیفته در شناسنامه «ره آورد» درج شده است، به این دلیل که نام گلشیفته در آن زمان به درستی توسط سازمان ثبت احوال شناسایی نشده بود. در خانه و در میان دوستانش او را گلی می نامند، اما در ایران به گلشیفته معروف بود. دوران کودکی خود را در یوسف آباد گذراند، پنج ساله بود که به فراگیری موسیقی و پیانو پرداخت.

بیشتر بخوانید  زندگینامه و عکس های محسن قاضی مرادی و همسرش

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

از علاقه اش به موسیقی گرفته تا بازی در فیلم درخت گلابی

،
او کودکی بسیار فعال و شیطون بود، اما علاقه خاصی به موسیقی داشت. در سال ۱۳۴۷ که پدرش موفق شد بار دیگر وارد عرصه تئاتر – سینما شود، همراه پدرش در چند تئاتر عروسکی بازی کرد. او در 12 سالگی به مدرسه موسیقی رفت. او اولین بار در ۱۴ سالگی برای بازی در نقش «میما» در فیلم «درخت گلابی» به کارگردانی داریوش مهرجوی انتخاب شد.

یک سال قبل از آن، خواهر بزرگش شقایق در لیلای داریوش مهرجویی بازی می کرد. محمدرضا شریفی نیا در ترکیب بازیگران این دو جوان نقش موثری ایفا کرد که به عنوان دستیار کارگردان بازیگران را به مهرجویی معرفی کرد. ،

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

گلشیفته برای بازی در همان فیلم درخت گلابی موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن بخش بین المللی شانزدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۵۵) را از آن خود کند. جایزه ای که کاملا بر سرنوشت او تأثیر گذاشت

همانطور که خودش گفت فقط یک ضبط صوت به عنوان جایزه دریافت کرده است. سپس به موسیقی روی آورد، البته در سال ۱۳۵۸ در فیلم هفت پرده به کارگردانی فرزاد موتمن ایفای نقش کرد. بورس پس از دریافت دیپلم برای ورود به کنسرواتوار وین بورسیه دریافت کرد و به قول خودش با در دست داشتن کارت وین،

او تصمیم گرفت تا پایان عمر خود را در سینما بگذراند. در این بین به تحصیل در رشته موسیقی ادامه داد و پس از مدتی در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کرد و در رشته موسیقی فارغ التحصیل شد. گلشفیته فراهانی انگلیسی و فرانسوی می داند.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

،
ازدواج با امین محمد مهدوی

،
در سال 1361 در فیلم بابا عزیز با همسر آینده اش آشنا شد. امین محمد مهدوی که از بازیگران این فیلم محسوب می شد در کنار سایر بازیگران به عنوان مترجم حضور داشت. جرقه این آشنایی در فیلم «بابا عزیز» خورده شد و در سال ۸۲ در همان سال ازدواج کردند. امین محمد مهدوی متولد 24 آذر 1350 مترجم انگلیسی و فرانسه است و به زبان های عربی و اسپانیایی نیز مسلط است.

بیشتر بخوانید  جزئیات و علت آتش سوزی جنگل ها و مراتع دیل گچساران

،

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

سابقه کاری با شروعی درخشان

درخت گلابی-1376 به کارگردانی داریوش مهرجویی; گلشیفته فراهانی که در این فیلم در فلش بک (خاطرات جوانی بازیگر) نقش خاله بازیگر نقش اول را بازی می کند. او در این نقش آنقدر قدرتمند به نظر می رسید که آینده اش را تغییر داد. در خلاصه داستان فیلم آمده است؛ محمود نویسنده ای است که برای نوشتن بقیه کتاب جدیدش به باغ پدرش در دماوند پناه برد.

اما در باغ گلابی کهنسال که برای محمود پر از خاطره است میوه نداده است و باغبانان از او می خواهند که در مراسمی برای ترساندن درخت و زنده کردن آن شرکت کند و محمود می پذیرد و در همین حین او از خاطرات نوجوانی خود می گوید، زمانی که عاشق دختر عمویش بود و به او ابراز عشق می کرد و برای او ترانه های عاشقانه می نوشت و ساعت ها در باغ با او نمایش های مختلفی می نواخت.

اما یک روز دختر به دلیل اینکه قصد دارد پیش پدرش که خارج از کشور است برود برای سلام می آید و محمود از او می خواهد که صبر کند و دختر قبول می کند اما سال ها بعد وقتی محمود درگیر سیاست می شود جواب دختر را می دهد. . او امتناع می کند و رفتنش را به بعد موکول می کند تا اینکه به دلیل فعالیت های سیاسی اش به زندان می افتد و در آنجا با دیدن یکی از بستگان دختر خبر مرگ دختر را دریافت می کند.

سال شلوغ

گلشیفته فراهانی امسال در 6 فیلم بازی می کند که سه فیلم از بهترین دستاوردهای اوست. گیس بریده- 1394 به کارگردانی جمشید حیدری داستان دختر جوانی به نام مریم (گلشیفته فراهانی) را روایت می‌کند که در برابر توقعات نابجای پدرش عصیان می‌کند و این آغاز درگیری با سایر اعضای خانواده است.
،
نیو مانگ-1385 به کارگردانی بهمن قبادی درباره «مامو» موسیقیدان قدیمی و مشهور کردستانی است که به همراه فرزندانش برای اجرای کنسرتی در عراق پس از صدام عازم می شود. در این سفر، کاکو، مردی میانسال که خود را از ارادتمندان مامو می داند، به عنوان راننده او را همراهی می کند. مامان بچه هایش را که در محیط های مختلف زندگی می کنند جمع می کند. گلشیفته در این فیلم در نقش نیو مانگ یکی از فرزندان پیرمرد ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید  شعر مدیحه مولودی ترکی سالروز ازدواج علی (ع) و فاطمه (س)

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

،

فیلمبرداری

درخت گلابی-1376

هفت اسکرین-1379

زمان-1380

دوفرشتا-1381

در مقام دوم-2013

بوتیک، بابا عزیز و اشک سرما-1382

ماهی ها عاشق می شوند-2013

به نام پدر-1384

Niue Mang، Cut Guis، ​​Mim Like Mother، Centauri، Chariot of Death and A Little Hope – 2016.

پای زن همیشه وسط و دیوار است-1386

حدود سال 1387

مشتی دروغ-2008

مطالعات تئاتر


،
مرجم و مرداویج-1382

نرگس سیاه-1383

بازرس-1384

جوایز

کریستال سیمرگ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از بخش بین المللی شانزدهمین جشنواره فیلم فجر
بهترین بازیگر مرد بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی خیره کننده در دو فیلم بوتیک و اشک سرما به انتخاب نویسندگان و منتقدان.
برنده تندیس طلایی هشتمین جشنواره فیلم خنا برای بازی در اشک سرما

گردآوری: مجله اینترنتی دالگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *